به گزارش پارس نیوز، 

علی باقرزاده ​​​​​​​رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در حاشیه یادواره شهدای سوادآموزی قزوین اظهار کرد: در فاصله سال‌های 90 تا 95 موفقیت‌های خوبی در حوزه سواد آموزی کشور به دست آمد به طوری که شاهد رشد 2.86 درصد نرخ باسوادی بودیم که حدود 14 برابر مدت مشابه خود در سال‌های 86 تا 90 و سه برابر میانگین رشد باسوادی جهان در بین سال‌های 2000 تا 2015 است؛ همچنین حدود یک و نیم میلیون نفر از تعداد بیسوادن کشور کاهش یافته که اتفاق خیلی مهمی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نرخ باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال نیز بیش از 95 درصد است که در 12 استان کشور این نرخ به بیش از 97 درصد رسیده است.

 وی با اشاره به ریشه کنی بیسوادی در دنیا گفت: ریشه‌کنی بیسوادی در همه کشورها زمان‌بر بوده به طوری که بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی همچنان با این معضل درگیر هستند و هیچ کشوری تاکنون فعالیت سواد آموزی خود را تعطیل نکرده به طوری که با اشکال و اهداف مختلف به دنبال آن هستند.

باقرزاده با بیان اینکه عدم تقاضای اجتماعی مهم‌ترین علت برای کند شدن روند با سوادی است، اضافه کرد: دولت با ایجاد تمام زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری، امکان ادامه تحصیل و باسوادی را برای تمام گروه‌های سنی فراهم کرده اما مسئله مهم این است که مردم باید خودشان این تقاضا را داشته باشند.

وی با اشاره به تمهیدات وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی حتی به دورافتاده‌ترین نقاط کشور، ادامه داد: در سال تحصیلی جاری حدود 200 مدرسه کشور تنها با یک دانش‌آموز فعال است که این در دنیا بی نظیر است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه جذب 100 درصدی کودکان بازمانده از تحصیل، اولین شرط برای ریشه‌کنی کامل بی سوادی است، گفت: این موضوع یک مسئله کاملاً اجتماعی بوده و نیازمند آن است تا دستگاه‌های متولی چون بهزیستی و کمیته امداد در جهت شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل تلاش کنند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: عمده موارد مربوط به ترک تحصیل دانش‌آموزان در دوره زمانی اواخر خردادماه تا مهر ماه اتفاق می‌افتد و اگر در اواسط سال باشد حتما با دخالت مدیر و معلمان مدرسه از آن جلوگیری می‌شود.

 وی با بیان اینکه 60 درصد از دانش‌آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند به خاطر مشکلات اقتصادی است، گفت: با وجود آنکه آموزش و پرورش تمهیدات لازم را از جهت تأمین پوشاک و تغذیه رایگان دانش‌آموزان محروم دارد اما همچنان دامنه این مشکل از تأمین این موارد کمی فراتر است.

 معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: 30 درصد موارد ترک تحصیل نیز مربوط به مسائل اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، مهاجرت و فوت والدین است و تنها 10 درصد آن به مدرسه بر می‌گردد.

 باقرزاده افزود: برای حل معضل بازماندگان از تحصیل باید بر روی متغیرهای خارجی مداخله شود که متولی آن هم دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند تا موانع حضور در مدرسه را بردارند.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید درصد با سوادی کشور به 98 درصد برسد،افزود: سازمان نهضت سوادآموزی در کنار برنامه های عمومی، در مناطقی که بیشترین جامعه هدف بی‌سواد را دارد، برنامه‌های اختصاصی دیگری را نیز دنبال می‌کند.