به گزارش پارس نیوز، 

شاهرخ یوسف‌زاده چابک صبح امروز در دومین همایش ملی سالمندی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی در رشت برگزار شد اظهار داشت:‌ بر اساس آمارها گیلان با متوسط 13.2 درصد جمعیت بالای 60 سال،‌ سالمندترین استان کشور محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد:‌ مسئله سالمندی برای کشورمان و به ویژه برای استان گیلان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش روز افزون درصد رشد آن در شهرهای مختلف مورد توجه دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است.

یوسف‌زاده چابک افزود:‌ طبق تحقیقات به عمل آمده گیلان با متوسط 13.2 درصد جمعیت بالای 60 سال سالمندترین استان کشور محسوب می‌شود که این آمار در برخی از شهرستان‌های آن افزایش بسیار قابل توجهی پیدا کرده است.

وی شهرستان‌های رودسر و املش را با 16 و 17 درصد جمعیت بالای 60 سال از سالمندترین شهرهای کشور اعلام کرد و گفت:‌ با توجه به افزایش جمعیت سالمند کشور به ویژه در گیلان،‌ مسائل مربوط به این حوزه از اولویت‌های اصلی دست‌اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح واژه تروما که یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط در حوزه سالمندی است ابراز داشت:‌ ضربه یا تروما (به انگلیسی: Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع آسیب‌دیدگی، ضربه، جراحت، شوک،‌ آسیب و حادثهٔ وارد شده به بدن انسان خاصه سالمندان گفته می‌شود.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه وارد آمدن آسیب‌های جدی و تروما در سالمندان حیات و زندگی آنان را به مخاطره می‌اندازد تصریح کرد:‌ تروما Trauma از چالش برانگیز‌ترین مسائلی است که در صورت عدم دقت و برنامه‌ریزی مناسب برای آن، کیفیت زندگی سالمندان به نحو بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

وی بازتوانی سالمندان و مسائلی نظیر توجه به پوکی استخوان و ضعف‌های عضلانی آنان را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد:‌ برای ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان بالای 60 سال باید حوزه‌های تخصصی و دانش‌های مرتبط با این حوزه در مراکز علمی و پزشکی کشور توسعه پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مؤلفه‌های لازم جهت تحقق دوران سالمندی بانشاط را متذکر شد و اظهار داشت:‌ اصلاح سبک زندگی فر‌د،‌ ارتقاء شاخص‌های مرتبط در این زمینه، رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی مستمر از جمله عناصر لازم برای ایجاد نشاط در سنین سالمندی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این همایش عنوان کرد:‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به شرایط ویژه استان به مقوله سالمندی،‌ توان‌بخشی و تروما نگاه استراتژیکی دارد و برای ایجاد زمینه‌های تخصصی آن برنامه‌های خود را با دانش روز جهانی ارتقاء می‌دهد.

شادمان نعمتی مسائل عدیده‌ای که سالمندان گیلان با آن مواجه هستند را برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ ایجاد اختلال در سیستم تعادل و زمین خوردن از چالش‌هایی است که سالمندان بالای 60 با آن مواجه هستند و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این حوزه نیز برنامه‌های مدونی دارد.

محمدرضا حکیم‌زادهٔ لاهیجی از پزشکان نیکوکار ایرانی است که در کارنامه خود خدمات بسیار ارزنده‌ای در حوزه‌های مختلف دارد.

لازم به ذکر است که وی از نیکوکاران قدیمی گیلان بوده و آسایشگاه معلولان و سالمندان استان گیلان را در دهه چهل شمسی بنا نهاده است.