به گزارش پارس نیوز، 

دکتر محمدمهدی گویا ضمن تکذیب وجود انگل سرطان مثانه در آب‌های کارون، عنوان کرد: بیماری شیشتوزومیازیس حدود ۲۰ است که در کشور مشاهده نشده است، این بیماری تحت رصد نظام سلامت کشور و وزارت بهداشت قرار دارد و گزارش موارد ابتلا به آن به سازمان جهانی بهداشت الزامی است.

وی افزود: این بیماری منحصرا محدود به مناطق شمالی استان خوزستان بوده و پیش از این هم در هیچ نقطه از کشور مشاهده نشده است.

گویا گفت: درخواست حذف بیماری به سازمان جهانی بهداشت اعلام شد و در این راستا، ۴ سال قبل تیمی از سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند و اقدامات انجام شده را مورد بررسی دقیق قرار داده و حذف بیماری شیشتوزومیازیس را تایید کردند. برای دریافت گواهینامه حذف این بیماری نیز اقدامات گسترده دیگری جهت شناسایی حلزون‌های میزبان واسط انگل انجام شده و رصد آن‌ها به طور دقیق انجام می‌شود.

وی درخصوص بیماری شیشتوزومیازیس ادراری توضیح داد: بیماری شیشتوزومیازیس ادراری، یک عفونت انگلی است که تخم انگل بیماری زای آن توسط انسان بیمار از طریق ادرار در آب دفع می‌شود و چنانچه در آب، حلزون‌های ویژه‌ای که این انگل را می‌توانند در بدن خود جای دهند، وجود داشته باشد، مرحله رشد انگل آغاز می‌شود و پس از حدود دو هفته فرم نابالغ انگل از بدن حلزون خارج شده و مجددا وارد آب می‌شود. این انگل روی پوست بدن کشاورزانی که از این آب‌های آلوده استفاده می‌کنند و با پای برهنه داخل این آب‌ها می‌روند، یا اینکه در آب شنا می‌کنند، قرار می‌گیرد و باعث تحریک پوستی و خارش شدید و ایجاد زخم می‌شود و سپس از طریق خون به عروق جداره مثانه رفته و تبدیل به فرم بالغ انگل می‌شود و در این مرحله علائم بیماری ظاهر خواهد شد.

گویا درخصوص علائم بیماری شیشتوزومیازیس تصریح کرد: علائم این بیماری به صورت درد، سوزش و تکرر ادرار و خون ریزی ادراری خود را نشان می‌دهد که بسیار آزاردهنده است، چنانچه این بیماری به صورت کامل درمان نشود، می‌تواند در دراز مدت اشکالات مزمن ادراری و حتی سرطان مثانه ایجاد کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه از حدود ۲۰ سال قبل، این بیماری از ایران ریشه کن شده است و از آن زمان تاکنون موردی از بیماری در کشور مشاهده نشده است.

گویا با بیان اینکه در رابطه با حذف بیماری شیشتوزومیازیس در کشور اقدامات و تلاش‌های موثری توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دزفول صورت گرفته است، عنوان کرد: چنانچه نیاز به دریافت اطلاعاتی درخصوص این بیماری وجود دارد، اساتید می‌توانند با مراجعه به وزارت بهداشت، اطلاعات تکمیلی و به روز را دریافت کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اهمیت بین المللی این بیماری، اقداماتی که در راستای حذف و ریشه کنی آن صورت گرفته و همچنان در جریان است، نه تنها توسط وزارت بهداشت، بلکه به وسیله سازمان جهانی بهداشت رصد می‌شود.

وی تاکید کرد: به مردم عزیز کشورمان اطمینان خاطر می‌دهیم که وزارت بهداشت امانت دار آن‌ها بوده و بدون هیچگونه پرده پوشی موضوعات مربوط به بیماری‌های واگیر و سایر موضوعات مربوط به سلامت را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

گویا در پایان خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مسئولیت کشوری و بین المللی ثبت و گزارش دهی اینگونه بیماری‌ها را برعهده دارد.