به گزارش پارس نیوز، 

علی الهیار ترکمن در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌ و پرورش استان‌های کشور، اظهار کرد: همواره باید سیاست‌های جاری را ارزیابی کنیم تا بتوانیم به ارتقای وضعیت موجود کمک کنیم.

 وی افزود: با بررسی کشورهایی که نظام‌های آموزش‌ و پرورش آنها در حال گذار است به این نتیجه می‌رسیم که در حوزه مدیریت، هرچند اتخاذ راه‌حل‌های موقت می‌تواند مشکلات را حل کند و معمولاً مدیران تحت‌فشارهایی، راه‌حل‌های موقت را انتخاب می‌کنند اما اتخاذ راه‌حل‌های موقت خود مشکل‌ساز است.

الهیار ترکمن گفت: هر مشکل نشانه‌هایی دارد، هرچند باید روی نشانه‌های مشکل تمرکز کرد اما راه‌حل را باید برای خود مشکل به کاربست و نباید برای نشانه‌های مشکل راه‌حل ارائه کرد.

 وی تصریح کرد: متأسفانه راه‌حل‌های موقت ظاهراً موفقیت مدیر را نشان می‌دهد اما چون ریشه مشکل را مداوا نکرده است، مشکل از جای دیگر بیرون می‌زند لذا به مدیران توصیه نمی‌شود که سراغ حل موقت مشکلات بروند بلکه در شناسایی مشکل باید خیلی دقت شود و تفاوت‌هایی بین مشکل و ریشه مشکل قائل شد.

الهیار ترکمن یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه را عدم توجه ریشه‌های مشکل عنوان و اعلام کرد: معوقات سال ۹۶ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بود که در مرحله اول ۶۰۰ میلیارد آن را در اوایل سال پرداخت شد و مقدار کمی از معوقات باقی‌مانده است که به‌زودی پرداخت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یک ردیف اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خرید خدمات دریافت کردیم اما چون معوقات سال ۹۶راداریم نتوانستیم در پرداخت آن به‌روز شویم.

 وی با بیان اینکه سامانه‌ای برای ثبت بدهی‌ها در آموزش‌ و پرورش ایجاد می‌شود، از تخصیص ۵۲درصدی اعتبارات در ۶ماهه اول سال خبر داد و افزود: این تخصیص تا پایان ۹ماه به بالای ۷۰ درصد خواهد رسید.

الهیار ترکمن از واریز معوقات سختی کار با حقوق مهر خبر داد و اظهار کرد: استان‌هایی که به‌موقع در بحث حق‌التدریس‌ها و سرباز معلمان عمل کردند، حقوق این دو گروه در مهرماه پرداخت شد و از ماه آینده پرداخت حق‌التدریس آزاد و سرباز معلمان ماهیانه انجام می‌شود.

وی از رایزنی با شرکت‌های بیمه برای انعقاد بیمه تکمیلی خبر داد و افزود: تا پایان آبان ماه بیمه تکمیلی فعلی را تمدید کردیم و تا نیمه آبان ماه تکلیف قرار داد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان مشخص می‌شود.

وی از پیگیری‌ها برای برقراری فوق‌العاده مناطق جنگی خبر داد: برای توزیع شیر مدرسه ۱۸۰میلیارد تومان مشخص‌شده است و منتظر تخصیص هستیم و آمادگی داریم پس از تخصیص کمتر از ۱۰روز شیر را توزیع کنیم، هرچند توزیع شیر کار بین بخشی است و بیشتر به وزارت بهداشت مربوط می‌شود و از وظایف آموزش‌وپرورش نیست.