به گزارش پارس نیوز، 

عصر امروز مراسم «بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران و اختتامیه جشنواره‌های خیرین مدرسه ساز سراسر کشور» با حضور حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه تهران، محمد حسین مقیمی استاندار تهران، محمدعلی افشانی شهردار تهران، مهرالله رخشانی رئیس سازمان نوسازی، محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز و جمعی از خیرین مدرسه ساز برگزار شد.

مهرالله رخشانی‌مهر در ابتدای این همایش گفت: در استان تهران حدود ۹۱۸ مدرسه دو شیفته داریم که ۱۰۸ مدرسه در تهران و ۷۵۰ مدرسه در شهرستان‌های اطراف تهران است. متوسط سرانه فضای آموزشی ۸/۳۹ متر مربع و متوسط سرانه استاندارد سرانه فضاهای آموزشی موجود کشور ۵/۱۸ متر مربع است که سرانه فضاهای موجود در تهران ۴/۲۶ مترمربع است یعنی از سرانه میانگین مقداری کمتر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: کلاس‌های بازسازی شده در استان تهران بیشترین آمار است که هشت هزار و ۵۲۴ کلاس بازسازی شده است. از این جهت استان تهران آمار نخستین استان در نوسازی کشور را دارد.

رخشانی‌مهر بیان کرد: ۱۴ هزار کلاس درس هم در کشور نیاز به مقاوم‌سازی دارند و اعتبار مورد نیاز برای تخریب و مقاوم‌سازی مدارس استان تهران حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تهران ۱۴۹ هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم. این بازسازی‌ها تقریبا ۱۸ سال زمانبر است. کلاس‌های تخریبی خیرین و مشارکتی در سال ۹۶ در استان تهران به عنوان بیشترین آمار حدود ۹۸ مدرسه و در ورامین به عنوان کمترین آمار هشت مدرسه بوده است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در این مراسم گفت: حرکت شما در سایه عقلانی جامعه است و دانش بستر رشد عقلانی جامعه را پیش می‌آورد. انسان مومن شخصیتی است که انسان‌های دیگر از او خیر انتظار دارند. همچنین باید اشاره کرد که توسعه علمی است که کشور را پیش می‌برد. بدون پیش‌بینی منابع نمی‌توان هزینه خلق کرد یا استفاده از بانک این هزینه‌ها را به اقتصاد ملی تزریق کرد اینها یک فرمول قطعی است. 

وی ادامه داد: هموار سازی ۴۰ درصد از مدارس کشور بر دوش شماست. امروز حدود ۶۰۰ هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور وجود دارد. ما در دهه هفتاد مدرسه سه‌شیفته داشتیم و امروز مدارس دو شیفته به حداقل رسیده است. 

وی با بیان اینکه شما باید اتاق فکری از انسان‌های عالم و با تجربه و موفق از آموزش و پرورش درست کنید، بیان کرد: از چهره‌های دانشگاهی دعوت کنید، خیرین مدرسه‌ساز فقط به ساخت فیزیکی فکر نکنید و از لحاظ محتوایی هم اقدام و از صاحبان فکر دعوت کنید و از آنها بخواهید مشکلات آموزش و پروزش را از نظر محتوایی و آموزشی برطرف کنند و از آنها راهکار بخواهید. 

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: ما باید در عالی‌ترین سطح تربیت باشیم و ارتقا را ببینم و راه را برای این حرکت هموار کنیم. ارتقا بهره‌بری برای کشور راه نجات کشور است. راه را برای انقلاب علمی و فرهنگی در آموزش و پرورش فراهم کنید.

در بخش بعدی این مراسم مهندس مقیمی استاندارد تهران اظهار کرد: بیشترین فضاهای تخریبی برای ایجاد مقاومت سازی در مدارس شهر تهران وجود دارد و از این بابت در شرایط سختی هستیم ولی باید از امکانات استفاده کنیم. ما در استانداری در ساخت مدرسه سازی به دولت کمک می کنیم. دانش آموزان ما در استان تهران نیاز به فضای آموزشی و فضای ورزشی و پرورشی دارند که در این زمینه ها باید همه ارگان ها با هم همکاری بیشتری داشته باشیم. اعضای محترم تهران با یکدیگر کمک کنند؛ طرح جامع و تفصیلی شهر تهران به این مهم توجه کند. 

وی ادامه داد: همچنین شورای شهر تهران باید کمک کنند از نظر عوارض مجوزهای اداره صدور پروانه و در کل شهرستانهای استان هم فرمانداران شهرداران و شوراهای شهر کمک کنند.

محمد علی افشانی در بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران گفت: خیرین مدرسه ساز فرهنگ ساز هستند. آنها باعث شدند که در سایر حوزه‌ها خیرین به کمک جامعه بیایند و نوع دوستی و احساس مسئولیت افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: شناسنامه فنی ۱۴ سال پیش برای یکصد هزار مدرسه ایجاد شد. در این شناسنامه ۱۸ صفحه مشخصات درباره مدرسه وجود دارد و در آن تاریخ، تهیه ۱۰۰ هزار شناسنامه کار بزرگی بود.

وی گفت: کسی که در حوزه دانش و دانایی سرمایه‌گذاری می‌کند شخصی است که به آینده ایران فکر می‌کند. شما عاقل‌ترین و آگاه‌ترین آدم‌ها هستید و امروز هر کسی به هر میزانی که می‌تواند باید در حوزه آموزش و پرورش فعالیت کند.

شهردار تهران اظهار کرد: باید تلاش کنیم فضایی امن برای فرزندانمان ایجاد کنیم. دانش‌آموزان ما نباید آسیبی ببینند. من با تمام وجود در کنار شما خواهم بود تا به آموزش و پرورش خدمت کنیم و به عنوان شهردار تلاش خواهم کرد به شما کمک کنم و از شما خیرین می‌خواهم به ما در راه‌اندازی خیر شهرساز کمک کنید.