به گزارش پارس نیوز، 

حسن احمدی مدیر عامل آسایشگاه کهریزک در نشست خبری راهکارهای علمی مؤسسه خیریه کهریزک در نگهداری سالمندان اظهار کرد: در سال 1982، سازمان ملل اولین شورای ملی سالمندان را تشکیل و در سال 1990 اول اکتبر به عنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شد.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش چشم‌انداز جهان در سال 1950 جمعیت سالمند در دنیا 611 میلیون نفر بوده و در سال 2017 این جمعیت به یک میلیارد و 288 میلیون نفر افزایش یافت.

احمدی بیان کرد: در ایران نیز جمعیت سالمندی طی سال‌های گذشته رو به افزایش بوده به طوری که در سال 1335 جمعیت سالمندی در ایران یک میلیون و 650 هزار نفر بوده که این آمار در سال 1390 به 6 میلیون و 150 هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1420، 13.5 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند ضمن اینکه در سال 1430 جمعیت سالمندی در ایران حدود 31 درصد خواهد شد.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک با اشاره به سطح امید و رفاه در زندگی در دنیا بیان کرد: در ایران نیز امید به زندگی در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات انجام شده در حوزه رفاهی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: موسسه خیریه کهریزک در سال 1351 توسط دکتر حکیم‌زاده پایه‌گذاری شد به طوری که در آن مقطع هیچ نهادی برای حمایت از سالمندان و معلولان وجود نداشت و در نهایت این مؤسسه فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1359 نیز پایه‌گذار مؤسسه خیریه کهریزک درگذشت.

احمدی با اشاره به اینکه کهریزک در مساحتی دارای حدود 42 هکتار است گفت: 838 سالمند که متوسط سن آنها حدود 80 سال است که به صورت تفکیک شده 549 زن و 289 مرد هستند در آسایشگاه کهریزک تهران نگهداری می‌شوند علاوه بر اینکه 459 سالمند نیز با میانگین سن 72 سال شامل 284 زن و 175 مرد در آسایشگاه البرز نگهداری می‌شوند و در کل 1297 نفر از سالمندان در دو آسایشگاه تهران و البرز نگهداری و از خدمات این مجموعه‌ها استفاده می‌کنند.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک تصریح کرد: علاوه بر ارائه خدمات به سالمندان در دو آسایشگاه تهران و البرز، دو کار دیگر توسط مؤسسه آسایشگاه کهریزک در سال‌های گذشته آغاز شده است که از آن جمله می‌توان به طرح مراقبت در منزل با حمایت از تیم پزشکی اشاره کرد که 350 نفر از سالمندان از خدمات این طرح در منازل استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای طرح مراقبت از سالمندان در منزل گفت: در این طرح به جای اینکه خانواده‌های نیازمند سالمندان خود را به آسایشگاه معرفی کنند خدمات مناسبی را در منزل با قیمت نازل دریافت می‌کنند به طوریکه تعرفه خدمات در منزل در سال 96، 500 هزار تومان بوده است.

احمدی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های آسایشگاه کهریزک افزایش پوشش طرح مراقبت در منزل است چرا که خدمات در منزل به سالمندان با قیمت  مناسب‌تری انجام می‌شود به طوری که هزینه یک فرد سالمند در آسایشگاه کهریزک حدود دو میلیون و 500 هزار تومان در ماه است.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک ادامه داد: راه‌اندازی واحد روزانه برای سالمندان یکی دیگر از طرح‌هایی بوده است که در سال‌های گذشته اجرا شده است که این طرح در استان البرز در حال اجراست و 350 نفر از سالمندان با حضور در مرکز وزانه خدمات مختلفی را از جمله کلاس‌های آموزشی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار اخذ شده 3 هزار و 81 نفر اعم از معلولان، سالمندان، بیماران در مجموعه آسایشگاه کهریزک نگهداری می‌شوند.

احمدی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه 86 درصد از کمک‌های آسایشگاه کهریزک از طریق خیرین و نیکوکاران تامین می‌شود گفت: 14 درصد از اعتبارات این مجموعه نیز توسط نهادهایی همچون کمیته امداد و بهزیستی که مددجو معرفی می‌کنند پرداخت می‌شود که البته رقم کمک‌های انها ناچیز است به طوریکه تعرفه بهزیستی در سال 97 به ازای هر مددجوی معرفی شده یک میلیون و 50 هزار تومان است و این تعرفه برای امداد 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک با اشاره به اینکه دو نهاد حمایتی کمیته امداد و بهزیستی سهم خود را در معرفی مددجویان در 3 ماهه ابتدایی سال 97 به آسایشگاه کهریزک پرداخت کرده‌اند گفت: آسایشگاه کهریزک هم اکنون با افزایش هزینه‌ها  روبروست و می‌طلبد که هم اکنون حمایت‌های گسترده‌ای از این آسایشگاه انجام شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات آسایشگاه کهریزک گفت: هم اکنون برخی از مشکلات ما تامین پوشینه و پوشاک است. به طوریکه ما در سال گذشته برای خرید پوشینه مبلغ 3 میلیارد تومان هزینه می‌کردیم اما با توجه به شرایط پوشاک به مراتب افزایش یافته است ضمن اینکه به طور متوسط روزانه هر معلول و هم سالمند یک تا 5 پوشینه مصرف می‌کنند و با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلاتی در این زمینه برای ما بوجود آمده است.

احمدی گفت: هم اکنون یک کارخانه تولید پوشینه و پوشاک در کشور فعال است که ما تا بهمن ماه با این کارخانه قرارداد داریم و بحران‌ آسایشگاه کهریزک از آبان ماه و با توجه به افزایش تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک ادامه داد: تا به این لحظه نامه‌نگاری با وزارت بهداشت و وزارت رفاه درخصوص کمبودهای آسایشگاه کهریزک نشده است ضمن اینکه اگر هم پوشاک به نرخ ارز 4200 تومانی برای آسایشگاه تامین شود ما باز هم مشکلاتمان در این زمینه برطرف نمی‌شود چرا که ما خریدمان در این بخش به صورت ریالی بوده است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کمک‌های مردمی نیز در حال کاهش است ضمن اینکه ما با توجه به پوشش بیماران ام اس مشکلاتی را برای تامین داروهای آنها داریم که امیدواریم در این زمینه نیز تمهیداتی از سوی مسئولان مربوطه انجام شود.

احمدی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه کمک‌های ما در شهریور در بخش غیرنقدی از جمله مواد غذایی کاهش نیافته است گفت: این در حالیست که کمک‌ها در بخش نقدی 20 درصد کاهش پیدا کرده است و همان طور که اعلام شد در صورت ادامه این روند ما از آبان ماه با بحران شدیدی در آسایشگاه کهریزک روبرو خواهیم بود.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک گفت: با توجه به شرایط موجود ما نیز تمهیداتی برای کاهش هزینه‌ها در آسایشگاه کهریزک پیش‌بینی کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به کاهش مصرف سوخت و انرژی و همچنین کاهش پرداختی‌ها به کارکنان آسایشگاه کهریزک اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 45 نفر از سالمندان برای ورود به دو آسایشگاه کهریزک و البرز پشت نوبت قرار دارند گفت: یکی دیگر از اقدامات آسایشگاه کهریزک راه‌اندازی مرکز اوتیسم در آسایشگاه کهریزک البرز بوده است به طوری که بر اساس آمار اعلام شده 100 هزار بچه اوتیسمی در سطح کشور است که قطعا تعداد آنها بیش از آمار ارائه شده است که در همین زمینه مرکز اوتیسم در البرز خدمات آموزشی را به این کودکان ارائه می‌کند.