به گزارش پارس نیوز، 

نمایندگان عضو ائتلاف الفتح (به رهبری هادی العامری) در پارلمان عراق و نیز ائتلاف سائرون (مورد حمایت سید مقتدا صدر) که همپیمان العبادی نیز هست روز شنبه در پایان نشست فوق العاده پارلمان، در نشست های خبری جداگانه بر ضرورت استعفای فوری دولت کنونی شدند. 

ائتلاف الفتح دولت العبادی را به کوتاهی و ناتوانی و هزینه نکردن اعتبارات مصوب برای استان بصره متهم کرد و از احزاب خواست برای تحقق خواسته های مردم دولتی قوی و توانمند تشکیل دهند. 

نمایندگان ائتلاف سائرون نیز خواستار استفعای العبادی و کابینه وی و عذرخواهی از مردم شدند و بر تشکیل دولتی قدرتمند تاکید کردند. 

انتقادات از حیدر العبادی در روزهای اخیر و با اوج گرفتن بحران در بصره بویژه خشونت های اخیر که به کشته شدن 11 تن و زخمی شدن بیش از 100 نفر و آتش زدن دهها مرکز حزبی و ساختمان های دولتی شد، افزایش یافته است. 

هر چند دوره نخست وزیری العبادی رو به پایان است اما تاخیر ائتلاف های انتخاباتی پیروز در تشکیل ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی که اختیار تشکیل دولت جدید را دارد، سبب توقف این روند شده است. 

در حال حاضر دو محور رقیب یکی به نام ائتلاف سازندگی (العامری - المالکی) و دیگر ائتلاف سازندگی و بازسازی (صدر - العبادی) بر سر تشکیل فراکسیون بزرگ با هم رقابت دارند. اختلاف این دو محور بر سر نحوه شمارش نمایندگان تحت پوشش برای تحقق حد نصاب نصف بعلاوه یک کرسی های پارلمان، موضوع را به دادگاه عالی قانون اساسی برد که هنوز پاسخی به آن نداده است.