به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در برنامه نگاه یک در خصوص دلایل ایجاد فساد اقتصادی گفت: در رابطه با مشکلات اقتصادی بارها اعلام شده که علل مختلفی دارد. مردم ما از لحاظ معیشت در سختی هستند ولی یک مقداری هم بیش از واقعیت احساس سختی و مشکلات به مردم القا می شود. معاون اول قوه قضائیه به یکی از علل اشاره و تصریح کرد: بخشی از این دلایل به تحریم ها و فعالیت های دشمن برمی گردد علاوه بر تحریم ها ایجاد جنگ روانی هم بی تاثیر نیست. برخی از علل هم به فساد و کم کاری ها باز می گردد. به صورت خیلی سطحی به قضایا نگاه کردن هم در ایجاد مشکلات تاثیر گذار است.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که چند درصد مشکلات اقتصادی به القای رسانه ای بازمی کردد؟ گفت: نمی توان درصد اعلام کرد ولی مجموعه سوتدبیرها، خیانت ها و فساد ها درصد قابل توجهی از علل ریشه مشکلات اقتصادی را به خود اختصاص می دهد. گاها می بینیم افرادی که روحیه جهادی ندارند پست هایی را در اختیار دارند. در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم و باید متناسب با این شرایط کار کنیم.

محسنی اژه ای ادامه داد: در رابطه با اقدامات اخیر در موردارز و سکه می توان گفت در طول سال گذشته فشارهای مضاعف دشمن مشخص بود و آمریکا به میدان آمد، در این شرایط که می بینیم احتمال تشدید مشکلات وجود دارد وظیفه داریم از ارز صیانت کنیم و در مورد مصرف آن نهایت دقت را داشته باشیم، احساس بنده این است که این اقدام صورت نگرفت و بسیاری از وارادات در سال گذشته، واردات غیر ضروری بود. برخی از اینها برای تولیدداخل هم مضر بود. این مدیران اگر پیش بینی می کردند و در رابطه با صیانت ارز تدبیر داشتند اینطور نمی شد. در رابطه با کالاهای تخصصی هم همینطور، برای جمع آوری نقدینگی هم اقداماتی انجام شد. قوه قضائیه هم باید شرایطی را پیش بینی می کرد و متناسب با شرایط جنگی فعالیت می کرد و چه بسا ما هم کوتاهی کردیم.

معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت مبارزه با خیانت ها و فساد ها گفت: در رابطه با عقب ماندگی باید تلاش کنیم تا جبران شود. در رابطه با مبارزه با فساد هم باید گفت آیا فقط باید قوه قضائیه ورود کند؟ قوه قضائیه مخصوصا در سالهای اخیر این تلاش ها بیشتر هم شد.

محسنی اژه ای با بیان اینکه باید منشا فسادها را شناسایی کنیم، افزود: آیا مجازات بیش از اعدام در رابطه با مفسد، کار بیشتری می تواند قوه قضائیه انجام دهد؟ البته تحصیل مال نامشروع هم در لیست وظایف قوه قضائیه است. در چهار سال اخیر بیش از ۵۵۰ نفری که احکام سنگین گرفتند، ۶نفر به دلیل فساد مالی ، مفسد فی الارض شناخته شده است. علاوه بر این احکام بسیار سنگینی از جمله حبس های طویل المدتی صادر شده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که بعضا بین قوای سه گانه به جای هم افزایی، هم آوردی و مباحث سیاسی مطرح است، نتیجه همسویی را مردم کی باید ببیند؟ گفت: اصلا این بحث هم آوردی مطرح نیست و در چند سال اخیر هماهنگی های بسیار خوبی بین قوا وجود دارد.به عنوان مثال در موضوع شرکت های تعاونی اعتبار، قوه قضائیه پای کار آمد و دولت و مجلس به کمک هم تلاش کردند به نفع مردم، حقوق آنها را حفظ کنند. بسیاری از مردم که سپرده گرفته بودند موجودی نداشتند و اگر همکاری قوا نبود، بسیاری از مردم به حق خود نمی رسیدند.

وی ادامه داد: در قضایای اخیر از هر سه ضابط قوه قضائیه تشکر می کنم، وزارت اطلاعات متعلق به دولت است و در پرونده های اقتصادی اخیر کمک شایانی به قوه قضائیه داشت و در همین پرونده مظلومین نقش وزارت اطلاعات بسیار موثر بود. در برخی از این پرونده سازمان اطلاعات سپاه هم کمک ویژه ای داشت. همچنین نیروی انتظامی از آذر ماه سال گذشته تا به امروز اقدامات خوبی انجام داد.

به گفته اژه ای فردی که اخیرا قصد فرار از کشور داشت و بازداشت شد اگر همکاری وزارت اطلاعات نبود، اقدامات خوبی در پرونده اش رخ نمی داد.