به گزارش پارس نیوز، 

سخنگوی قوه قضاییه در صد و سی‌امین نشست خبری خود به سوالات نمایندگان رسانه‌های داخلی درباره سرانجام پرونده‌های سلطان سکه، محیط زیست، واردات خودرو، دادگاه روز گذشته مشایی و ... پاسخ گفت.

حجت الاسلام اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و سی‌امین نشست خبری خود به سوالات نمایندگان رسانه‌های داخلی درباره سرانجام پرونده‌های سلطان سکه، محیط زیست، واردات خودرو، دادگاه روز گذشته مشایی و ... پاسخ گفت.

تهیه لیست ۳۱۱ نفره از مفسدان مالی محکوم شده از حبس تا اعدام

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود با تبریک ایام عید غدیرخم اظهار کرد: اتفاقی در روز‌های گذشته در قم افتاد و مطالبی گفته شد و شعاری نوشته شد که از طرف بسیاری از افراد رد شد و دستگاه قضایی آن را در دستور کار خود قرار داده است و ابعاد آن را بررسی خواهد کرد تا تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

گزارشی تهیه شده است و در آن ۳۱۱ نفر از افرادی که با فساد مالی محکوم به اعدام، حبس ابد یا حبس شده اند، در آن آمده است و می‌توان آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

وی افزود: ۶ نفر محکوم به اعدام به عنوان مفسد فی‌الارض شده بودند که دو نفر اعتراض کردند و حکم نقض شد از چهار نفر دیگر یک نفر اجرا شده است و دو نفر هم درخواستی داشته اند که در حال بررسی است.

محسنی اژه‌ای گفت: یک نفر به ۲۵ سال و ۳ نفر حبس ابد و ۱۴ نفر به ۲۰سال حبس محکوم شده اند.

وی افزود: در این لیست ۹۵ نفر ۱۵ تا ۲۰ سال حبس، ۳۶ نفر ۱۰ تا ۱۵ سال حبس، ۱۲۴ نفر تا یک‌سال محکوم شده اند و ۵۴ نفر انفصال دائم و ۹۳ نفر انفصال موقت داشته اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ۹ نفر تبعید شده اند و ۷۰ نفر به شلاق محکوم شده اند.

 

معرفی قضات سلب صلاحیت شده/برای قضاوت باید تقوای بیشتری داشته باشیم

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود گفت: از حجم کار قضات و استرس آن‌ها خجالت می‌کشم، زیرا در روز‌های تعطیل رسمی هم مشغول کار هستند.

وی افزود:، اما در عین حال افرادی هم هستند که دچار فساد می‌شوند و افرادی که سلب صلاحیت از آن‌ها می‌شود معرفی خواهیم کرد و یکی دو نفر حکم آن‌ها قطعی شده، اما عکس‌ها را ندارم.

وی گفت: رئیس شعبه دادگاه کیفری اصفهان محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی به سلب صلاحیت و انفصال دائم محکوم شد و ۲۲ مردادماه قطعی شد.

محسنی اژه‌ای گفت: مجید شکاری رئیس ۱۰۲۴ دادگاه کیفری دو تهران به اتهام اخذ رشوه محکوم به سلب صلاحیت قضایی شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در قضاوت کفایت نمی‌کند تنها به سمت گناه نرویم باید تقوای بیشتری برای جایی که گناه را به طرف انسان هل می‌دهند وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: برخی از پرونده‌ها مطرح میشود، اما همه مردم کامل در جریان آن قرار نمی‌گیرند مثلا مردم فکر می‌کنند گرفتند و بردند و تمام شد.

محسنی اژه‌ای گفت:، اما زمانی که مه آفرید خسروی دستگیر شد حدود ۲۹۰۰میلیارد بدهی داشت و کل این مال به بیت المال برگشت و ۶۲۵ میلیارد تومان هم جزای نقدی گرفته شد و افراد دیگری هم در این پرونده که ۱۰۱ مورد حکمشان قطعی شده بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان از آن‌ها وصول شده و چند میلیارد هم جریمه شده اند.

 

***پرونده سلطان سکه به دادگاه رفت/ اتهام افساد فی‌الارض برای وی در نظر گرفته شد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود گفت: در خصوص برخی پرونده‌های ارزی و سکه اخیر پرونده دیکری که این هفته به دادکاه ارسال می‌شود و قرار محرمیت صادر شده است پرونده وحید مظلومین فرزند حبیب الله است که متهم اصلی پرونده است و ۱۸ متهم دیکر در این پرونده هستند و برای سرشاخه‌ها مجازات مفسد فی الارض برایشان درخواست شده است.

محسنی اژه‌ای گفت: این فرد سال ۹۱ دستگیر شد و به عنوان مفسدفی الارض هم برای او درخواست مجازات شد، اما حراست بانک مرکزی گفت که وی همه کارهایش با دستور و زیر نظر ما بوده است؛ اما وی کارهایش را ادامه داده است. او همان کسی است که نیروی انتظامی از وی به عنوان سلطان سکه و دو تن سکه نام برده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: محمداسماعیل قاسمی معروف به محمدسالم نفر دیگر است که او هم آن زمان دستگیر شد.

وی خاطرنشان کرد: محمدرضا مظلومین هم امسال دستگیر و سالار آقاخان هم دستگیر شد که اینبار تحت حمایت بودن اقدامات مجرمانه تحت نظر بانک مرکزی از آن‌ها پذیرفته نشد.

محسنی اژه‌ای گفت: دیروز دادگاه رئیس دفتر رئیس جمهور سابق بود و قرار بود صبح ساعت ۹ در دادگاه حاضر شود و صبح اول وقت مردی مراجعه می‌کند و می‌گوید من وکالت دارم و آمده ام که بگویم این دو نفر از وکالت عزل شده‌اند و مشایی هم آن دو نفر را طی نامه‌ای عزل می‌کند.

 

***مشایی در تاریخ ۳ شهریور به فرد جدیدی وکالت دادند تا آن‌ها را از وکالت مشایی عزل کند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود گفت: حسینی و حیدری در ۳ شهریور به این آقای جدید وکالت دادند تا عزل خودشان و وکالت وکیل جدید را اعلام کند.

یکی از خبرنگاران از اژه‌ای پرسید با توجه به اجرا نشدن کامل رای بابک زنجانی (عدم اعدام متهم) که هنوز هم اجرا نشده می‌توان برای اجرای بقیه احکام امیدوار بود که اژه‌ای گفت: چرا بخش قابل توجهی از اموال شناسایی و ضبط شد و در اختیار وزارت نفت قرار گرفت.

وی ادامه داد: زنجانی وکالتی داده است تا طلب‌هایی که دارد وصول شود. حضور شخص وی برای اقدامات حقوقی ضرورت دارد. البته وی بار‌ها گفته در داخل کشور موجودی دارم که اثبات نشده و گفته کسانی هستند که ضمانت بدهی مرا بکنند، اما فعلا اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از خانم‌ها در ایرانشهر مجبور شده به عقد یک فرد متجاور در بیاید، گفت: خبری ندارم و هنوز حکمی صادر نشده است.

وی همچنین درخصوص نتیجه رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها گفت: بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری گفته است ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده این پرونده‌ها تعیین تکلیف می‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: بالای ۳۰۰ نفری که معترض هستند همه مدعی بورسیه نیستند بلکه نسبت به اشتغال و مسائل دیگر معترض هستند.

 

*** «میثم. ر» در حین فرار از کشور بازداشت شد

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری قوه قضاییه با نیروی انتظامی و احیانا برخی رفتار‌های اشتباه گفت: نیروی انتظامی ماموریت‌های متنوعی دارد و همکاری شبانه روزی با دستگاه قضایی داشته و از ضابطان فعال بوده است.

وی ادامه داد: وجود خاطی در این نیرو هم نباید تعمیم به کل پرسنل زحمت کش این مجموعه داده شود.

محسنی اژه‌ای به انتشار فیلمی از کتک خوردن یکی از مأموران پلیس راهور اشاره کرد و گفت: فردی که در فیلم فضای مجازی متعرض نیروی انتظامی شده دستگیر نشده است البته حکم جلب صادر شده است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در حین برخورد با افراد خاطی با افراد بالادستی و صاحب منصب هم برخورد می‌شود، گفت: گاهی مشخص می‌شود یک کارمند جز بدون همدستی مرتکب جرمی می‌شود و گاهی هم افرادی بالا دست ان‌ها وجود دارد اگر ثابت شود کسی پشت پرده است دستگیر و محاکمه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص بازداشت (میثم. ر) گفت: این فردی که نام بردید بازداشت شده و حسب گزارش وزارت اطلاعات قصد خروج از کشور داشته است.

محسنی اژه‌ای گفت: این فرد با حکم قضایی بازداشت است.

خبرنگاری با آوردن اسم فرمانده سابق نیروی انتظامی از سخنگوی قوه قضاییه درخصوص رسیدگی به پرونده تخلف بنیاد تعاون ناجا پرسید که اژه‌ای گفت: این پرونده شاخه‌های مختلفی دارد که پرونده باز است.

وی افزود: این فردی هم که نام بردید هم در این پرونده متهم بود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با مسایل مدرسه فیضیه قم و تهدید مداح دعای عرفه گفت: توهین به مقامات نیاز به شکایت خصوصی ندارد و تهدید هم حتما جرم است. در هر دو مورد تهران و قم مدعی العموم وارد شد و اگر لازم باشد کسی احضار شود، خواهد شد.

وی افزود: صحبت‌های سخنران قم هم تا آنجایی که من دیدم البته همه‌اش را ندیدم از جانب رحیم پور جرمی تحقق نیافته است.

 

***کنترل بازار و قیمت‌ها وظیفه دولت و سازمان تعزیرات است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود در رابطه با به زندان فشافویه فرستادن یکی از وکلا به نام شلعه سعدی گفت:ما باید حریم افراد را رعایت کنیم، اما اگر فردی خودش حریم را رعایت نکرد و آب به آسیاب دشمن ریخت تقصیر خود اوست.

وی افزود: اکر وکیلی هم اقدام ضدامنیتی کرد و خلاف قانون عمل کرد و به آن تمکین نکرد باید چه کرد؟ البته سفارش همواره وجود دارد که حرمت زندانی‌ها رعایت شود.

محسنی اژه‌ای گفت: قاضی نمی‌تواند بگوید زندانی حتما به فلان زندان برود ان‌ها مطابق ایین نامه زندانی که جا داشته باشد فرد را اعزام می‌کنند. البته از سازمان زندان‌ها عمل به آیین نامه را پیگری می‌کنند.

وی درخصوص کنترل بازار و قیمت‌ها توسط دولت و سازمان تعزیرات گفت: کنترل قیمت و بازار وظیفه دولت و سازمان تعزیرات است و ما وارد قیمت گذاری نمی‌شویم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت:، اما اگر دولتی‌ها در قیمت گذاری تخلف کنند سازمان بازرسی کل کشور وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صرف قیمت گذاری از سوی شرکت‌های خصوصی دلیل ورود قوه قضائیه نمی‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص افراد محکوم به پرداخت سکه که معسور شده‌اند به خاطر افزایش قیمت سکه گفت: کسانی که محکومیت مالی پیدا می‌کنند اگر اعسارشان ثابت شود فرجه پیدا می‌کنند. کار قوه قضائیه سخت و زیاد شده است.

وی ادامه داد: البته دادستان کل کشور اعلام کرده است که افرادی که امکان تهیه سکه با قیمت روز را ندارند اگر به توافق رسیدند طبق توافق عمل کنند، اما اگر به توافق نرسیدند برای تعدیل به دادگاه مراجعه کنند.

 

***کیفرخواست پرونده «احمد. ع» هنوز صادر نشده است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود درخصوص برگزاری علنی دادگاه‌های مفسدان گفت: دادگاه‌های ویژه نوعا علنی است و با تشخیص قاضی اگر علنی برگزار شود، انتشار عکس و مطالب دادگاه مانعی ندارد.

وی همچنین درخصوص پرونده «احمد. ع» از نزدیکان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: کیفرخواست این فرد هنوز صادر نشده است.

محسنی اژه‌ای درخصوص برخی اخبار مبنی بر تلاش برای رفع حصر سران فتنه و خبر گشایش‌هایی برای آن‌ها گفت: برخی از این چیز‌ها که شایعه شده قطعا درست نیست، اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: برخی از گشایش‌ها برای نزدیکان محصورین به وجود آمده بود و به قوت خود باقی است.

وی خصوص برگزاری دادگاه مشایی و اینکه خیلی از خبرگزاری‌ها فرصت حضور نیافتند و رییس دادگاه گفته جا نبوده است. گفت: به شدت دنبال این هستم هر دادگاهی علنی برگزار می‌شود اول تا آخرش منتشر شود، اما قانون اجازه نمی‌دهد.

محسنی اژه‌ای گفت: اینکه وکیل دیروز در دادگاه بوده یا نه خبر ندارم. اما فردی آمده بگوید آمده ام عزل دو نفر سابق را اعلام کنم. وی وکیل مدافع پرونده نبوده صرفا از دو وکیل دیگر برای اعلام عزل وکالت داشته است.

وی ادامه داد البته دادگاه علنی است به این معنا نیست حتما اعلام شود که قاضی و روابط عمومی بیاید بگوید دادگاه علنی است و دعوتنامه برای رسانه‌ها ارسال شود که اگر اتفاق نیفتاد خلاف قانون باشد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: سالن‌های دادگاه محدود است و اگر همه رسانه‌ها قصد مراجعه داشتند امکان حضور ندارند. اگر تفاوت و تمایزی بین رسانه‌ها صورت بگیرد درست نیست، اما اگر جا نبود و پر شد چاره‌ای نیست، چون نظم دادگاه بهم می‌خورد.

 

***توضیحات اژه‌ای درخصوص ثبت سفارش ۶۴۰۰ خودرو

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبر نگار فارس در خصوص اینکه در مسئله ثبت سفارش واردات ۶۴۸۱ خودرو که گفته می‌شود به صورت خلاف و تخلف گونه انجام گرفته سوالاتی برای مخاطبان وجود دارد. برای مثال چرا انقدر دیر این موضوع به قوه قضاییه اطلاع داده شده است یا اینکه چرا دیر به رئیس جمهور خبرداده اند یا اینکه چرا سازمان تعزیرات ۵ ماه معطل کرده است، گفت: مسئله و پرونده در اختیار آن‌ها بوده است.

وی افزود: آن‌ها مدعی هستند که بهمن ماه سال ۹۶ فهمیده‌اند که حتما تخلف صورت گرفته و قبل از آن از این موضوع مطلع نبوده اند.

محسنی اژه‌ای گفت: رییس سازمان توسعه تجارت هم احضار شد و در این خصوص از وی تحقیق شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: آن‌ها می‌گویند به تشخیص خود اقداماتی را انجام داده اند یک جا می‌گویند چهار نفر و جای دیگر گفتند ۴۵ مظنون را تحقیق کرده اند.

وی ادامه داد: از طرفی سازمان تعزیزات می‌گوید عمق قضیه را مطلع نبوده‌ایم که بفهمیم در صلاحیت ما بوده است یا نه.

محسنی اژه‌ای گفت: بنده خودم هم ایراد داشتم و نامه‌ای که اخیرا نوشتیم به سازمان تعزیرات گفته شده که اگر در صلاحیتش نیست زود اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم اقدام دادستان به کجا کشیده که آیا اهمال یا بالاتر تقصیری صورت گرفته است یا نه.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: هنوز فکر نمی‌کنم در تهران در این پرونده کیفرخواستی صادر شده باشد.

وی ادامه داد: در پرونده واردات خودرو بندر عباس بیش از ۴۰۰ خودرو ضبط شده که می‌گویند بیشتر بوده است این پرونده با کیفرخواست به تهران آمده و به شعبه دوم ویژه رفته و آخر این هفته یا هفته بعد رسیدگی می‌شود.

 

***در پرونده موسسات مالی تلاش‌مان برای بازگرداندن وجوه مردم بود

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درخصوص نتیجه رسیدگی به پرونده موسسات مالی گفت: در رسیدگی به پرونده‌های موسسه‌های مالی و اعتباری تلاش کریدم تا بتوانیم سپرده‌ها به مردم بازگردانده شود.

وی افزود: مدتهاست هر هفته جلساتی تشکیل می‌شود که چگونه مال مردم بازگردانده شود. تا یک میلیارد بدهی در حال پرداخت است و همین میزان هم با کمک دولت و مجلس بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره حقوق‌های نجومی نیز گفت: کسانی که پول مازاد گرفتند همه برگرداندند و نمی‌دانم هنوز هم خلاف بخشنامه دولت حقوق نجومی پرداخت می‌شود یا خیر.

وی ادامه داد: برخی از افرادی که حقوق نجومی گرفتند جرم دیگری داشتند و آن جرم‌ها رسیدگی شده، اما حکم قطعی صادر نشده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که ما در قوانین خود عباراتی داریم که مثلا گفته‌اند رشوه کلان یا عمده یا فراوان ملاک این فراوان و کلان چیست؟ با بیان مثال‌هایی گفت: در قانون شفاف نگفته است که کلان به چه معناست آیا تکرار عمل، خسارت آن یا کمیت مهم است؟

وی افزود: این موضوع عرفی است و باید دید عرف به چه چیزی می‌گوید کلان و گسترده، بنابراین تعریف روشنی در قانون نداریم. به نظر قاضی یا مراجع ذی‌ربط این تشخیص داده می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: گاهی مثلا یک داروی کمیاب کشف می‌شود که میزان آن کم است، اما ارزش بالایی دارد.

محسنی اژه‌ای افزود: تعزیرات هم گفته ما به جمع‌بندی صد در صدی برای دستورالعمل اینکه ملاک‌ها برای این کمیت‌ها و فراوانی‌ها چگونه است نرسیده ایم.

وی درخصوص افراد دوتابعیتی نیز گفت: فرد دوتابعیتی در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و اگر فردی آگاهانه تابعیت مضاعف را اعلام نکرد و وارد کار دولتی شد می‌تواند تعقیب شود و حتی اموال تحصیل شده وی فروخته شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در مورد اینکه دوتابعیتی در پست‌های دولتی داریم یا نه بنده هم مثل شما! وزارت اطلاعات گفته در کارمندان دولت نداریم.

 

***برای ۵ نفر از متهمان پرونده مشهور به محیط زیست کیفرخواست صادر شده است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای عصر امروز در صد و سی‌امین نشست خبری خود درخصوص اصلاح برخی قوانین گفت: ما درخواست اصلاح برخی مواد آیین دادرسی را داریم، اما اصلاح برخی فوری‌تر است از جمله ماده ۳۵۳ این قانون که امیدواریم با ما همکاری شود و اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوال که وکلای مشایی مدعی شده اند از دادگاه انقلاب با آن‌ها تماس گرفته شده که بیایید و پرونده را دوباره مطالعه کنید گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای درخصوص این موضوع که نتیجه رسیدگی به پرونده مشهور به پرونده محیط زیست گفت: پرونده ۵ نفر از افراد کیفرخواست خورده است و اتهامات آن‌ها هم امنیتی است.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص موضوع پیشگیری از وقوع جرم گفت: وظیفه قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است، اما نباید فراموش کنیم که همه مقدماتی که منجر به وقوع جرم می‌شود در اختیار این قوه نیست.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ارتکاب جرم بیکاری است که حل این مشکل و معظل در اختیار قوه قضاییه نیست.

محسنی اژه‌ای گفت: قوه قضائیه در کنار رسیدگی آسیب شناسی می‌کند و برای بستر‌های جرم زا برنامه‌ریزی می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: همه آسیب‌ها را لازم نیست جرم‌انگاری کنیم. برخی مسائل با صرف بگیر و ببند حل نمی‌شود. در مورد تصمیمات منجر به جرم و هرگونه تصمیم دولت، قوه قضائیه نمی‌تواند بگوید من تعقیب انجام می‌دهم البته از زمان حضور آقای الفت اقدامات موثری در این حوزه انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات احمدی نژاد تبلیغ علیه نظام نیست؟ حکمت و مصلحت عدم تعقیب احمدی نژاد چیست؟ گفت: جواب بخش اول این است که این موضوع را قبول دارم در مورد بخش دوم مردم محرم هستند، اما اجازه دهید موضوع فعلا همین‌گونه باقی بماند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که با توجه به دست نوشته‌های مراسم قم در مورد مشکوک بودن فوت هاشمی آیا قوه قضاییه به این پرونده ورود کرده گفت: هنوز ورود پیدا نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای مدیرعامل البرز ایرانیان کیفرخواست صادر شده گفت: بله برای این فرد به عنوان مفسدفی الارض کیفرخواست صادر و به دادگاه رفته، اما هنوز حکمی صادر نشده است.