به گزارش پارس نیوز، 

سرهنگ «قاسم دهقانی» در بازدید از مرکز ماده 16 تبریز، مجموع کشف مواد مخدر در سه ماه نخست امسال  را بیش از یک تن دانست و گفت: کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته 26 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که کشفیات مواد مخدر سنتی در استان ما بیشتر است، افزود: مجموع تریاک کشف شده در استان بیش از ۸۰۰ کیلوگرم بوده و مجموع دستگیرشدگان از قاچاقچیان عناصر اصلی مواد مخدر در سال ۹۷، 54 نفر است.

دهقانی از شناسایی و دستگیری بیش از 9000 نفر معتاد متجاهر و مصرف‌کننده مواد مخدر در استان خبر داد و گفت: تعداد دستگیری افراد نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به وضعیت معتادان براساس سن دستگیری، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۳۶ درصد از سن دستگیری‌ها بین ۳۰ الی ۴۰ سال بوده و بیش از ۶۰ درصد دستگیری‌ها ۳۰ الی ۵۰ سال داشته‌اند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت تحصیلی معتادان، گفت: اکثر معتادان بی‌سواد بوده و ۳۹ درصد معتادان دارای مدرک راهنمایی هستند.

دهقانی افزود: ۵۶ درصد معتادان متأهل و ۴۴ درصد مجرد هستند و ۹۹ درصد معتادان استان را مردان و یک درصد از زنان را تشکیل می‌دهد.

وی یادآور شد:  67 درصد دستگیرشدگان مواد مخدر استان، تریاک و هروئین مصرف می‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: طی سه ماه نخست امسال، ۱۱ باند تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی شده است.

دهقانی با بیان این‌که 598 مرحله طرح پاکسازی و ارتقای امنیت اجتماعی در استان انجام شده است، افزود: در این طرح‌ها 328 کیلوگرم انواع مواد مخدر و بیش از 2000 توزیع‌کننده و 9000 معتاد دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت کمیته مقابله با عرضه، امسال از 12 باب عطاری که نسبت به فروش ترامادول و مواد مخدر اقدام کرده بودند بیش از 255 قرص ترامادول و مقداری شربت متادون کشف شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که در کنترل مرزها مشکلاتی داریم، افزود: فعال نبودن واحد سکا (سگ‌های پلیس) در مرزها از جمله مشکلات است که اگر در مرز محل استانداردی برای نگهداری سکا وجود داشته باشد ما آماده‌ی همکاری هستیم.

دهقانی ادامه داد: بازرسی‌های انجام شده در مرزها توسط ناجا، به شکل بازرسی‌های سنتی است و منجر به کشف مواد مخدر نمی‌شود به همین دلیل زمانی که حامل مواد مخدر وارد خاک کشور بیگانه می‌شود از طریق دستگاه‌های پیشرفته کشور بیگانه کشف شده و تبعات زیادی برای کشور ما به همراه دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ارائه راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای وضعیت استان و پیگیری تخصیص و اعتبار برای راه‌اندازی تجهیز و ایستگاه ایست بازرسی پیامبر اعظم(ص) افزود: ساختار بدنی ایستگاه ایست بازرسی پیامبر اعظم(ص) به‌علت طولانی بودن پروسه عملیاتی، کهنه شده است، از آقای استاندار خواستار صدور دستورات لازم در این خصوص هستم.

دهقانی با بیان این‌که اهم وظایف کمیته مقابله، بررسی و ارائه پیشنهاد سیاست‌های مقابله با عرضه است، افزود: بررسی و اظهار نظر در خصوص برنامه‌های مقابله با عرض، بررسی و پیشنهاد سیاست‌های لازم در خصوص جمع آوری معتادان در سطح جامعه نیز جزو وظایف این کمیته است.

وی افزود: تقویت اقدامات اطلاعاتی به‌منظور برخورد هدفمند با قاچاقچیان و اقدامات لازم برای کاهش دسترسی به مواد مخدر، تمرکز بر موضوع ضربه به بنیان مالی و اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر از برنامه‌های انجام شده توسط کمیته مقابله با عرضه بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهم برنامه‌های آتی حوزه مقابله، افزود: اقدام بر اساس برنامه‌های ابلاغی مقابله ای براساس برنامه ششم توسعه، شناسایی نقاط آلوده روستایی در سطح استان، پاکسازی محلات آلوده از وجود خرده‌فروشان جزو برنامه‌های آتی کمیته مقابله است.