به گزارش پارس نیوز، 

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران؛ با بیان اینکه تهرانی‌ها روزانه 8 هزار و 500 تن زباله تولید می‌کنند که توسط شهرداری‌ جمع آوری می‌شود، گفت: این رقم نشان می‌دهد سرانه مصرف هر شهروند تهرانی بالاتر از سطح استاندارد است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با ابراز تأسف از اینکه زباله‌های خشک و تر جداسازی نمی‌شوند، اظهار کرد: باید به شهروندان آموزش‌های لازم داده شود تا فرآیند تفکیک زباله خشک و تر از مبدأ انجام شود. این امر ضمن کاهش هزینه‌های جمع آ‌وری پسماند به سلامت محیط زیست هم کمک می کند.

وی با بیان اینکه طبق آمار فقط 3 درصد زباله‌ها تفکیک می‌شوند، گفت: این آمار بسیار ناچیز است و علت وجود چنین وضعیتی فراهم نشدن ساز و کارهای لازم است.

صدراعظم نوری افزود: از سازمان مدیریت پسماند خواسته‌ایم که برای جمع آوری پسماند به صورت جدی‌تر عمل کند و از تجارب سایر شهرهای ایران و کشورهای منطقه هم استفاده کند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بهترین شیوه برای تفکیک زباله‌های خشک و تر، جداسازی از مبدأ است، اظهار کرد: در این شرایط این دو نوع زباله دو مسیر متفاوت را طی خواهند کرد و زباله تر در فرآیند خود به کمپوست تبدیل می‌شود و دوباره مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: زباله خشک چون سبک‌تر است، به راحتی قابل بازیافت است و با زحمات کمتری به چرخه مصرف برمی‌گردد.

صدراعظم نوری با بیان اینکه تفکیک زباله خشک از تر برای تولید کنندگان آن سخت نیست، گفت: این اقدام کار بسیار آسانی است که فقط نیازمند برنامه ریزی است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران افزود: زباله‌های تر به دلیل شرایط فساد پذیری باید در سرویس های کوتاه تر جمع آوری شوند و زباله های خشک هم چون ایجاد آلودگی نمی‌کنند، می‌توانند در دوره‌های طولانی تر جمع آوری شوند. می‌توان با روش‌های تشویقی و ارائه مزایا شهروندان را تشویق کرد که  به تفکیک زباله هایشان بپردازند.