به گزارش پارس نیوز،  سردار حسین رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ در نشست خبری که امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: امروز تفاهم نامه‌ای بین پلیس پایتخت با دانشگاه بهزیستی و توانبخشی امضا می‌شود، زیرا نگاه پلیس نگاه علمی به مسائل اجتماعی است.

وی افزود:پلیس بیشترین ارتباط را با مسائل اجتماعی دارد و طبیعتا روش‌های سنتی پاسخگوی مسائل اجتماعی امروز نیستند و باید به روش‌های علمی روی بیاوریم.

رییس پلیس پایتخت گفت: سنجش اثر بخشی طرح ترافیک تهران، بررسی عملکرد سرویس مدارس، روش‌های ارتقای فرهنگ ترافیک و کاهش تصادفات و جلوگیری از ایجاد معلولیت، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در این تفاهم نامه به دانشگاه بهزیستی و توانبخشی سپرده می‌شود.

سردار رحیمی بیان کرد: محصول این تفاهم نامه این است که پلیس بتواند خدمات بهتری را به مردم ارائه کند.

وی گفت: بسیاری از مردم درست رانندگی نمی‌کنند و به نظر بنده عنصر راننده و عوامل انسانی یکی از دلایل مهم در تصادفات رانندگی است که باید با نگاه علمی موارد کاهش تصادفات را بررسی کنیم.

رییس پلیس پایتخت گفت: ما مبالغ زیادی را صرف تصادفات و معلولان در کشور می‌کنیم که باید بتوانیم با نگاه علمی این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی افزود: همچنین باید با نگاه علمی آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.

رییس پلیس پایتخت گفت: ما می‌خواهیم یک جهش در جهت افزایش انضباط اجتماعی شهر تهران داشته باشیم، به همین دلیل از هفته آینده تمام پلیس‌های پایتخت در کنار پلیس راهور برنامه‌ای را برای افزایش انضباط اجتماعی شروع می‌کنند و اولین آن برخورد با تخلفات حادثه ساز است و به پلیس پایتخت شخصا ابلاغ کردم تمام برگه‌های جریمه‌ها یک به یک بررسی شود تا برگه جریمه‌ای به ناحق نوشته نشود و تمام ماموران اجراییات که برگه جریمه می‌نویسند، رتبه بندی می‌شوند.

سردار رحیمی گفت: ما ۲۰ نوع تخلف حادثه ساز داریم و طی امسال ۱۲ درصد افزایش برخورد با این تخلفات داشتیم و اغلب این تخلفات نمره منفی دارد.

وی افزود: طرح شبانه پلیس هر شب برای برخورد با تخلفات حادثه ساز، از ساعت ۱۰ شب تا صبح اجرا می‌شود.

رییس پلیس پایتخت گفت: با موتورسیکلت‌های سنگین و افرادی که با این موتورسیکلت‌ها در بزرگراه‌های شرق و غرب تهران اقدام به تخلف می‌کنند، به شدت برخورد می‌شود.

وی گفت:طی گشت‌های شبانه‌ای که داشتیم، مشاهده کردیم ترافیک شبانه تهران بیشتر از ترافیک روز است.

سردار رحیمی تصریح کرد:در 4ماهه امسال، 10 درصد از میزان تصادفات منجر به فوت کاهش پیدا کرده است و 12 درصد هم از تعداد مجروحان تصادفات کاسته شده است.

وی گفت: بخش زیادی از اقدامات لازم برای کاهش ترافیک تهران مانند ساماندهی مشاغل و اختصاص جای مناسب به دستفروش ها و ساماندهی وانت بارها مربوط به شهرداری تهران است، زیرا وقتی در یک محدوده یک دفعه 50 وانت بار می‌بینیم، باید شهرداری آن‌ها را ساماندهی کند.

سردار رحیمی تصریح کرد:امروز ما 25 هزار سرویس مدارس داریم که 16 هزار مورد آن خودروی سواری و 9 هزار مورد ون و اتوبوس هستند که باید رانندگان آن‌ها آموزش لازم را ببینند، زیرا آن‌ها با بچه ها در ارتباط هستند که با شهرداری و آموزش و پرورش تفاهم کردیم که بعد از آموزش به آن‌ها مجوز سرویس مدارس داده شود.

وی گفت: بر اساس آمار حدود 15 هزار خودرو و 20 هزار موتورسیکلت دارای جریمه بالای یک میلیون تومان در پارکنیگ‌ها هستند که تصمیم گرفتیم با گرفتن برخی تعهدات ، صاحبان این وسایل نقلیه بتوانند خودرو و یا موتور سیکلت خود را از توقیف خارج کنند و این طرح در دهه ولایت از یکم تا 8 شهریور انجام می‌شود .

سردار رحیمی تصریح کرد: جریمه این وسائل نقلیه توقیفی اغلب از طریق دوربین‌ها ثبت شده است و جریمه‌ها دستی نبوده است و صاحبان آن‌ها هم به پلیس مراجعه و اعتراض نکرده اند.

سردار رحیمی گفت: در اجرای این طرح جریمه ها بخشیده نمی‌شود و فقط طی توافقی با راننده، جریمه تقسیط می‌شود.

وی در رابطه خسارات ایجاد شده برای خودروهای توقیفی در پارکینگ‌ها گفت: تمام پارکینگ ها به راننده ها رسید می‌دهند و اگر در زمان توقیف خودرو خسارتی به وسیله نقلیه وارد شود، صاحب پارکینگ باید خسارت را پرداخت کند.

رییس پلیس پایتخت تصریح کرد: 10 مرکز رسیدگی به اعتراضات جریمه ها در تهران وجود دارد و حتی به جریمه هایی که از طریق دوربین ثبت می شود هم رسیدگی می شود.

وی افزود: خودروهایی که پلاکشان توسط راننده دستکاری می‌شود، دادگاه می‌تواند راننده خودرو را از 6 ماه تا 2 سال به حبس محکوم کند.

سردار رحیمی تصریح کرد: در شش ماه دوم سال ترافیک تهران افزایش پیدا می‌کند و طرح‌های انضباطی برای کاهش ترافیک در شش ماهه دوم سال اجرا خواهد شد.