به گزارش پارس نیوز، 

اخیرا محمد علیخانی، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در اظهاراتی قابل تامل، ضمن انتقاد از عملکرد مدیریت شهری، گفته بود: «قالیباف شهردار سابق تهران برای راه‌اندازی خطوط مترو از بانک شهر تأمین اعتبار می‌کرد، وام می‌گرفت و خطوط را راه‌اندازی می‌کرد، این‌ها متأسفانه یک ایستگاه هم راه‌اندازی نکرده‌اند، مدیران مدام می‌گویند پول ندارند پس قبلی‌ها چطور شهر را اداره می‌کردند؟».

مواضع این عضو شورای شهر تهران در حالی مطرح شد که دولت دوازدهم با شورای یکدست شهر تهران ارتباط نزدیکی دارد اما با این حال مطالبات مدیریت شهری روی زمین مانده و مسئولان اجرایی به این مطالبات پاسخ ندادند.

برای تبیین مشکلات پیش رو که منجر به واکنش برخی از اعضای شورای شهر تهران شده است به سراغ مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران رفتیم و با او پیرامون علت عدم موفقیت مدیریت شهری جدید در حوزه حمل‌ونقل بخصوص مترو گفت‌وگو کردیم.

چمران در گفتگو با «پارس»، در پاسخ به این سؤال که در دوره شورای پنجم آیا مطالبات شهرداری از سوی دولت پیگیری شد؟ گفت: مطالبات شهرداری فقط در دوره ما نبود، به یاد دارم در دولت‌های قبل (دولت هفتم) مطالبه داشتیم؛ ۴۰۰ میلیارد تومان طلب داشتیم، آن موقع ۴۰۰ میلیارد تومان بود و هنوز هم به هزار میلیارد نرسیده بود حالا به ۱۵ هزار یا ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: یادم هست در بودجه آن سال، خود دولت گنجاند که مثلاً ۲۰۰ میلیارد تومان را از این طلب‌ها بپردازید اما به شهرداری‌های کل کشور نه شهرداری تهران البته به شهرداری تهران هم یک مقداری از این مبلغ پرداخت شد ولی دیگر متأسفانه هیچ پرداختی ما در این زمینه نداشتیم، در دولت دهم و یازدهم هم نداشتیم الان هم تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ‌گونه پرداختی صورت نگرفته است.

رئیس پیشین شورای شهر تهران درباره انتقاد صریح یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اینکه شهرداری در ۱۰ ماه گذشته نتوانست یک ایستگاه مترو هم افتتاح کند، تصریح کرد: تونل، ریل و ایستگاه داریم اما واگن نداریم یا کم داریم در مترو بگذاریم تا مردم سوار شوند، حداقل باید هزار واگن در اختیار داشته باشیم و باید اضافه می‌شد اما نشد.

چمران با بیان اینکه آنچه مترو تهران را تکمیل می‌کند ۲ هزار واگن دیگر است که باید بیاید و هر سال هم باید به تعداد واگن‌ها اضافه شود، اظهار داشت: چون آن‌ها عُمر مفید دارند و فرسوده می‌شوند مثل اتوبوس‌هایی که بعد از ۱۰ سال باید کنار بروند و فرسوده می‌شوند. اما الان این‌چنین نیست.

وی به توقف خط ۷ مترو اشاره کرد و یادآور شد: خط ۷ را تعطیل کردند، عمده دلیل تعطیلی آن نبود واگن بود.

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان این مطلب که ما ۳ میلیون نفر مسافر داریم و راحت می‌توانیم آن را به ۱۰ میلیون نفر در روز برسانیم و اگر به ۱۰ میلیون نفر برسانیم ترافیک شهر نصف می‌شود، گفت: حتی آب‌وهوای شهر، آلودگی شهر قطعاً و یقیناً نصف این میزان آلایندگی حتی بیشتر هم کاهش پیدا خواهد کرد.

چمران در پاسخ به این سؤال در دوره پنجم ارتباط و تعامل نزدیکی بین پاستور با بهشت برقرار شد و برخی امیدوار بودند به واسطه این ارتباط به دغدغه‌ها و مطالبات شهری پاسخ داده شود، چرا تاکنون شورا و دولت همسو نتوانستند پیگیر این مطالبات باشند؟، گفت: بله امید بسته بود اما در جلسه‌ای نجفی شهردار سابق تهران با نمایندگان گفته بود که دولت هیچ کمکی به ما نکرده است از این رو نمایندگان مجلس را دعوت کرده بود و می‌خواست از نمایندگان مجلس کمک بگیرد حتی از آقای لاریجانی خواسته بودند بیایید و برای مترو بودجه بگذارید.

وی با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد مخارج و هزینه‌های مترو را باید دولت و ۵۰ درصد آن را شهرداری بدهد، گفت: اما دولت این ۵۰ درصدها را هم نداده است.

رئیس سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ما اصرار داشتیم بلیت مترو و اتوبوس را ارزان نگه داریم تا طبقات مردم تشویق شوند از وسایل عمومی استفاده کنند و برای کسی که ۴-۵ فرزند دارد و می‌خواهد با مترو و اتوبوس سفر کند گران نشود. عموماً در دنیا این کار را می‌کنند اما برای بلیت مترو یارانه (سوبسید) می‌دهند.

چمران با اشاره به اینکه بلیت مترو باید هزینه‌های نگهداری مترو را در بیاورد نه هزینه‌های ساخت آن را، اضافه کرد: چون هزینه آن خیلی بالاست از این رو همیشه دولت‌ها کمک می‌کنند یا اصلاً کل آن را دولت‌ها می‌دهند مثل روسیه که همه آن را دولت می‌دهد. کشورهای اروپایی هم همین‌طور، هیچ‌وقت نمی‌آیند همه آن را بر عهده شهرداری بگذارند اما این چند ساله همه‌اش بر عهده شهرداری بوده است.

وی گفت: آمدیم گفتیم یک سوم بلیت مترو را مردم بدهند، مثلاً اگر بلیت مترو ۱۵۰۰ تومان تمام می‌شود، ۵۰۰ تومان را مردم بدهند، ۵۰۰ تومان دیگرش را دولت بدهد و ۵۰۰ تومان هم شهرداری از بودجه‌های عمومی بدهد.

رئیس سابق شورای شهر تهران تأکید می‌کند، مردم ۵۰۰ تومان خود را می‌دهند و بلیت را می‌خرند شهرداری هم ۵۰۰ تومان را باید بدهد اما دولت سال‌هاست کم می‌دهد و یا نمی‌دهد.

چمران می‌گوید: الان هم متأسفانه کمک نشده است بنده خوشحال بودم دوستانی که در دوره پنجم به شورا می‌آیند، ارتباط نزدیکی با دولت دارند از این رو می‌توانند آن ۵۰ درصد پول مترو را بگیرند، اما با این حال نتوانستند طلب‌ها را بگیرند.