به گزارش پارس نیوز، 

حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشست‌هایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند تحول بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده است که در هر روز گزارشی از یکی از این نشست‌ها را ارائه می‌دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی به بررسی ساحت های 6گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با الهام از وصیت‌نامه  نورانی شهید معلم - استاد ابراهیم اصغری پرداخت. 

***شهیدی از جنس تهجد و شجاعت  

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: شهید اصغری تک پسر خانواده بود، بنده‌ای با تقوا بود و مخلص که قلم از وصف او عاجز است! معلم بود و دانشجو، ورزشکار، شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست، خادم اهل بیت(ع) و مداح، فرمانده‌ای شجاع بود و تیزبین، در فوتبال و هندبال و کاراته سر آمد بود و ...حتی در غواصی هم استاد بود.

وی افزود: یکی از مبانی سند تحول بنیادین، اعتقاد توحیدی است و همین مبنا باعث شده کسانی همچون شهید اصغری راه صد ساله را یک شبه طی کنند؛ او وقتی شهد شیرین عبادت و اطاعت خالص را توصیف می‌کند می‌گوید «خدایا در تنهایی به لقای خود مرا امیدوار کن، در بی کسی، در غربت و رنج با لهیب آفتاب مهرت مرا بسوزان و تنم را آب کن. فقط توان طاعت و عبادت و کار برای خودت را در من به وجود بیاور». 

***واژه‌های عرفانی را نمی‌توان فقط در متن آموزشی گنجاند

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی با بیان اینکه این واژه‌های عرفانی را نمی‌توان فقط در متن آموزشی کتب دینی و درسی دید، یاد آور شد: ساحت اعتقادی در سند تحول از قبیل وحی و الهام  به دلیل ناکافی بودن ابزارهای عادی شناخت آدمی، یعنی حس و عقل، برای سعادتمندی بشر در اختیار افراد ویژه‌ای که خدای متعال آنها را برای پیام رسانی خویش برگزیده است، قرار می‌گیرد و این گونه است که شهدا فقط برای جهاد و شهادت برگزیده نمی شوند بلکه برای نماد زندگی مبتنی بر دین و آموزه های اهل بیت و شاخص خوب زیستن نسلهای  بعد از خود نیز انتخاب می شوند.  

*** دوآیه در ویژگی وحی الهی 

این محقق و پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت با اشاره به آیه «الله اعلم حیث یجعل رسالته» (انعام/ ١٢٤) خاطر نشان ساخت: وحی الهی پس از دریافت کامل و عاری از خطای آن از سوی پیامبر، می‌بایست در مقام حفظ و نگهداری و نیز ابلاغ آن به دیگران از هرگونه خطا و اشتباهی در امان باشد، تا  ابتدا کاستی معرفتی بشر که انزال وحی را ضروری می‌کند، جبران شود و آدمی شناخت صحیح و کافی برای رسیدن به سعادت را در اختیار داشته باشد؛ سعادتی که خداوند سبحان انسان را برای نیل به آن آفریده است.

 وی با استناد به آیه شریفه  «رُسلاً مبشّرین و منذرین لِئلاّ یکون للنّاس علی الله حجّة بعد الرّسل »نساء / ٦٥ " اذعان داشت: دلیل دوم این است که حجّت بر مردم تمام شود تا روز قیامت کسی نتواند به این بهانه که از دعوت الهی بی اطلاع ماندم و راه صحیح سعادت در اختیار من قرار نگرفت، در دادگاه خداوندی عذرتراشی کند.

***چگونه نسلی از جنس شهیدان تربیت کنیم 

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در ادامه به بحث  شهود و مکاشفه مبانی در سند تحول بنیادین صفحه 84 اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم نسلی از جنس شهیدان تربیت کنیم باید اخلاق در همه عرصه‌ها را سرلوحه خود قرار دهیم زیرا رشد اخلاقی شهدا  با مهار کردن زبان سرکش و درنده میسر شد، در حالات شهید اصغری می خوانیم؛ ابراهیم،  خیلی کم حرف بود، ظرفیت و تحمل داشت اما وقتی حرف می‌زد کلماتش حساب شده و دقیق بود.    

*** ویژگی منتخبین شهادت 

وی یکی دیگر از ویژگی های منتخبین شهادت را عظمت و سلامت روح و روان عنوان کرد و بیان داشت:گریز از چشم ظاهر بین مردم باعث رشد بی‌شائبه سلامت روح و روان می‌گردد که شهید اصغری در این زمینه می‌گوید «پروردگارا! نمی خواهم مردم بگویند او چقدر شجاع است و ... دوست دارم مرا از چشم ظاهر بین مردم دور کنی».

حجت الاسلام والمسلمین درودی با اشاره به ساحت اخلاقی سند تحول گفت: هر چند فطرت الهی انسان، سرمایه اصلی حرکت او به سوی کمال است، ولی چنان که گذشت، فطرت امری نیست که به طور خودکار فعلیت یابد؛ لذا باید جریانی اجتماعی، زمینه بروز و ظهور مناسب فطرت را فراهم سازد تا این سرمایه با حرکت اختیاری شکوفا گردد.

وی افزود: در غیر این صورت  ممکن است به سبب تأثیرپذیری از عوامل بیرونی یا با سوء اختیار فرد در استفاده ناشایست از استعدادهای طبیعی و پیروی از عواطف و تمایلات طغیانگر، این فطرت پاک هرگز مجال بروز و شکوفایی نیابد.

***اهمیت و ضرورت تربیت عبادی

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت و ضرورت تربیت عبادی در سند تحول یادآور شد: شاخص عبادت در نزد شهیدان خداوند مهربان را کافی دانستن در همه امور است و ادبیات عبادت شهدا این است که همواره در راز و نیازهای خود می‌گویند «خدایا! مرا فقیر درگاهت قرار بده، تو برای من همه چیز هستی و بس! این زیباترین لحظه زندگی من است».

وی گفت: در نگرش اسلامی، سازماندهی تمامی نهادهای اجتماعی، اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، بهداشت و تمامی اعمال فردی و اجتماعی، باید در راستای تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد صورت پذیرد. لذا در تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد، افراد و نهادهای جامعه اسلامی متناسب با ظرفیت‌ها و تأثیرات خود مسئولیت دارند و باید در مشارکتی همدلانه و هماهنگ فعالیت کنند و این همان چیزی است که در مبانی نظری از آن به عنوان غایت، نتیجه و هدف کلی تربیت یاد شده است. 

*** شعور سیاسی شهدا

حجت الاسلام والمسلمین درودی در ادامه با اشاره به شعور سیاسی شهدا در باب انحراف شناسی گفت: شهید اصغری در این زمینه می‌گوید «اگر همگی حول محور رهبری واحد اسلامی جمع شوید هیچ قدرتی نمی‌تواند در بین شما نفوذ کند. به عصرها و نسلها بفهمانید که ما وارثان خون سید الشهدا علیه السلام و یاران با وفایش هستیم. هر چند در کربلا نبودیم ولی هر روزمان را عاشورا و هر زمین‌مان را کربلا کرده‌ایم».