به گزارش پارس نیوز، مهرعلی حق‌گویان، مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد امام خمینی(ره) ، با اشاره به وظایف این اداره‌ کل، اظهار داشت: آماده کردن و توانمند کردن مددجویان با توجه به استعداد، علائق و تحصیلات از وظایف این اداره کل است. 

وی ادامه داد: کاریابی حوزه دیگر این اداره‌کل است؛ به شکلی که نیروهای مورد نیاز بنگاه‌ها را تأمین می‌ کنیم و آموزش‌های کارآفرینی و تخصصی را به مددجویان ارائه می‌دهیم تا به این وسیله نیاز بنگاه‌ها را تأمین کنیم. 

مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: برای اینکه بنگاه‌ها برای جذب نیروهای مددجوی کمیته امام خمینی رغبتی نشان دهند، اقداماتی انجام می‌شود که از جمله آنها ارائه بسته‌های تشویقی است و آنها با توجه به اینکه  هزینه‌هایی دارند، خدماتی را می‌خواهند که ما در چارچوبی، این بسته‌ها را ارائه می‌دهیم. 

حق‌گویان با اشاره به وظایف حوزه آموزشی، یادآور شد: دو وظیفه اصلی داریم. مددجویانی که هیچ‌گونه مهارتی ندارند را آموزش عمومی می‌دهیم و پس از این مرحله، ارائه آموزش‌های تخصصی است که یکی از متولیان برگزارکننده این آموزش‌ها، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است؛ ضمن اینکه مراکز بخش خصوصی یا دانشگاهی نیز فعال هستند و یکی از وظایف ما ارتباط و تعامل با این مراکز است. 

وی متذکر شد: با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهم نامه‌ای داریم و نزدیک 750 نوع رشته آموزشی را به مددجویان کمیته امداد ارائه می‌شود. 

*آموزش‌های عمومی و تخصصی به مددجویان

مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: ما بیشتر به افرادی آموزش ارائه می‌دهیم که منجر به اشتغال آنها شود، اما یکسری از افراد مانند دانش‌آموزان هستند که به جهت آشنا شدن با بازار کار و مجهز شدن به فن و حرفه‌ای سعی می‌کنیم آموزش‌هایی به آنها بدهیم که متناسب با تحصیلات و رشته آنها باشد، تا بتوانند بعد از فارغ‌التحصیل شدن در آن حرفه مشغول به کار شوند. 

*آموزش مهارتی به 12 هزار دانش‌آموز/مهارت آموزی به 85 هزار نفر 

حق‌گویان ابراز داشت:‌ سال گذشته بیش از 12 هزار نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم را آموزش داده‌ایم؛ ضمن اینکه نزدیک به 85 هزار نفر نیز غیر از دانش‌آموزان، تحت آموزش‌های مهارتی قرار گرفتند که این کار با کمک سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز بخش خصوصی است.

*ایجاد اشتغال برای 136 هزار مددجو

وی با اشاره به اقدامات کمیته امداد در ایجاد اشتغال برای مددجویان، خاطرنشان کرد: سال گذشته قریب به 136 هزار فرصت شغلی به صورت خوداشتغالی در سطح کشور ایجاد شد. 

مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره کاریابی برای مددجویان، گفت:‌ این کار به چند طریق انجام می‌شود؛ یکی ارتباط با بنگاه‌هاست، دوم، ارتباط با مراکز کاریابی است که در این روش تعاملی سه‌جانبه بین معاونت اشتغال وزارت کار، کمیته امداد امام خمینی(ره) و رئیس انجمن دفاتر کاریابی کشور وجود دارد و افرادی که نیاز به کار دارند، معرفی می‌شوند. 

*مشغول به کار 18 هزار و 500 نفر از مددجویان

حق‌گویان اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 18 هزار و 500 نفر از افراد در این بنگاه‌ها مشغول به کار شدند که دارای مدارک تحصیلی مختلف از دوره ابتدایی تا مقطع دکتری بود و براساس نیاز بنگاه‌ها جذب شدند. 

مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه کمیته امام خمینی سهمیه خاصی برای جذب نیرو در دستگاه دولتی ندارد، گفت: ما افرادی را آموزش می‌دهیم تا پس از مجهز شدن به حرفه یا فنی در زمینه خوداشتغالی در رشته‌های مختلف از جمله دامپروری، کشاورزی و  خدماتی فعال شوند.

وی ادامه داد: به چنین افرادی وام می‌دهیم و آنها مشغول به کار می‌شوند که این وام‌ها قرض‌الحسنه است و مبالغ آن بین 20 میلیون تا 75 میلیون تومان است. 

حق گویان با اشاره به اقدامات دیگر این اداره کل، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر  در همکاری با بنگاه‌ها  آموزش‌های «سفارش‌محور» است؛ یعنی این بنگاه‌ها نیاز به نیروهای خاص با آموزَ‌های خاص دارند که ما طی تعاملی با آنها و تفاهمی که با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای داریم، افراد متناسب با نیاز بنگاه‌ها آموزش می‌دهیم.

مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: این افراد در این بنگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند و مزیت این کار این است که هزینه آموزش به حداقل می‌رسد و بنگاه‌ها نیز متعهد به جذب نیرو می‌شوند. 

*پرداخت 100 هزارتومان تشویقی به مراکز کاریابی برای ایجاد شغل برای مددجویان

وی با اشاره به تسهیلات کمیته امداد برای بنگاه‌ها در جذب مددجویان، بیان داشت: یکسری بسته‌های مشوق قرار داده‌ایم که از جمله آنها به این شکل است که حق‌الزحمه کاریابی‌ها را بیشتر از حد موردنظر درنظر گرفتیم؛ به شکلی که هر دفتر کاریابی که مددجوی کمیته امام را به کار مشغول کند، علاوه بر نصف حداقل حقوقی که باید کارجو به دفتر کاریابی بدهد، ما نیز مبلغ یکصد هزار تومان اضافه بر آن به دفاتر کاریابی پرداخت می‌کنیم. 

حق گویان یادآور شد:‌ در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اعلام کرده‌ایم که 25 درصد بیشتر از این مبلغ به دفاتر کاریابی می‌دهیم تا مددجویان را راحت تر به کار مشغول کنند. 

مدیرکل حرفه‌آموزی و کاریابی کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد:‌ اگر افراد‌ی که در بنگاه‌ها به کار گرفته می‌شوند تداوم کاری بیش از یک سال داشته باشند، تا سقف 200 هزار تومان به عنوان یک مشوق به دفاتر کاریابی می‌دهیم تا مددجویان را در بنگاه‌ها به کار گیرند. 

وی درباره ایجاد فرصت شغلی برای مددجویان، افزود: طبق برنامه ششم توسعه کشور ما سهمی داریم که سالانه 140 هزار فرصت شغلی از ناحیه خود اشتغالی برای مددجویان و برای 30 هزار نفر کاریابی صورت گیرد که در مجموع سهم کمیته امداد از اشتغال هر سال 170 هزار شغل است.