به گزارش پارس نیوز، 

یکی از ادعاهای عجیب اصلاح‌طلبان در ایام تبلیغات انتخباتی برای آبادانی شهر تهران، ارتباط مستقیم  و دوسویه آنان با دولت بود که بدین وسیله اعتماد مردم را برای ساختن تهرانی آبادتر و شکوهمندتر گرفتند، اما با گذشت زمان و علیرغم اینکه شهردار انتخاب شده از معاونان سابق رئیس‌جمهور بود و حتی در جلسات هیات دولت هم حضور یافت، نه تنها اقدامی در شهر انجام نشد بلکه وضعیت شهر هم به حالت تعطیلی درآمد.

در این شرایط بود که نجفی شهردار خسته تهران استعفای خود را به دلیل ناکارآمدی در اداره پایتخت با بهانه بیماری به دست شورای شهری‌ها داد و این امر جنجال‌های بسیاری را به همراه داشت چراکه عملا باید شهردار دیگری انتخاب می‌شد که بتواند وضعیت شهری را سامان بخشد و وضعیت فعلی تیم شهری اصلاح‌طلب در شرایطی نبود که بتواند شهردار انتخاب کند.

جالب اینجاست که میزان بدهی براساس اظهارات کارشناسان رقم این بدهی‌ها تا قبل از تحویل شهرداری به تیم جدید به رقم 20 هزار میلیارد تومان رسیده بود،اما فارغ از اینکه این هزینه‌ها تا چه حد افزایش پیدا کرده است، عملا شورای شهری‌ها هیچ رقم دقیقی از میزان بدهی دولت را اعلام نمی‌کنند

با این وجود زمان در حال گذران بود و شورای شهری‌ها باید یک نفر را برای تصدی پست شهردار انتخاب می‌کردند و در این میان شورای شهری‌ها با لابی‌های سنگین افشانی را شهردار تهران کردند، لابیگری که در این میان موجب حذف نام محسن هاشمی را از میان گزینه‌های ساختمان بهشت شد.

هرچند برخی ورود یکی از نامزدهای اصولگرا را در صورت شهردار شدن محسن هاشمی  عامل مخالفت اصلاح‌طلبان با کاندیداتوری رئیس شورای شهر تهران می‌دانستند اما به نظر می‌رسد رویه متفاوت هاشمی با اصلاح‌طلبان یکی از دلایلی بود که موجب عدم انتخاب وی به این سمت شد، رویه‌ای که با انتقاداتی از جنس عدم وصول مطالبات دولتی برای شهرداری تهران همراه بود.

بدهی که به گفته فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران هنوز میزان آن مشخص نیست، هرچند وی پیش از  رقم بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری خبر داده بود و اعلام کرده بود که در سال‌های گذشته دولت به تعهدات خود در بخش تامین هزینه ۵۰ درصدی مترو عمل نکرده و در نتیجه میزان بدهی افزایش یافته است.

جالب اینجاست که میزان بدهی براساس اظهارات کارشناسان رقم این بدهی‌ها تا قبل از تحویل شهرداری به تیم جدید به رقم 20 هزار میلیارد تومان رسیده بود اما فارغ از اینکه این هزینه‌ها تا چه حد افزایش پیدا کرده است، شورای شهری‌ها هیچ رقم دقیقی از میزان بدهی دولت را اعلام نمی‌کنند و نکته جالب توجه این است که آنان یک درصد از مطالبات خود را نیز پرداخت نکرده و تهران را به حال خود رها کرده‌اند.

حالا افشانی شهردار تهران شده است و اخیرا دیداری را با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور داشت که در این میان هیچ صحبتی به طور جدی درباره بدهی‌های دولت به شهرداری انجام نشد، هرچند خبرها حاکی از این است افشانی در این میان خواستار حمایت دولت از طرح‌های شهرداری شده اما حسن روحانی هیچ قول جدی را درباره بدهی دولت به شهرداری نداده است.

با این اوضاع وقتی به درستی مطالبات شهرداری از دولت مطالبه نمی‌شود و وظیفه آنان به تدبیر و امیدی‌ها گوشزد نمی‌شود، در نهایت شاهد آن می‌شویم که اکنون با آن روبرو هستیم و یکسال است هیچ پروژه شهری در تهران به سرانجام نرسیده و همه کارها تعطیل شده است.

در پایان باید گفت تهران با  مشکلات آلودگی هوا، ترافیک،کمبود حمل و نقل عمومی با  آسیب‌های اجتماعی روبروست و عدم پرداخت بدهی دولت به شهرداری نقض مسلم حقوق شهروندی تهرانی‌هاست که مجبورند در چنین شرایطی زندگی کنند که دولت عملا توجهی به این موضوعات ندارد.