به گزارش پارس نیوز، 

‌سیدرضا موسوی‌مشکینی با اشاره به روز جهانی پرنده مهاجر و تاثیر این جانوران در اکوسیستم هر منطقه، اظهارکرد: شکار بی‌رویه سبب شده است که بسیاری از پرندگان مهاجر یا محلی که در گذشته در منطقه وجود داشتند اکنون کاهش داشته باشند، لذا پرندگان به دلیل ارزش زیست محیطی و نقشی که در زنجیره حیات و در تعادل اکولوژیکی دارند، می‌بایست مورد حفاظت قرار گیرند.

وی تصریح‌کرد: موجودیت پرندگان در طبیعت به علت قرار گرفتن در راس هرم غذایی با کنترل کردن جوندگان و خزندگان از وارد شدن خسارات جدی به اکوسیستم‌ها جلوگیری می کنند. از طرفی بعضی از پرندگان نیز آفات گیاهی و حشرات مضر را از بین می‌برند.

این مسئول ادامه داد: بعضی از پرندگان نیز با لاشه خواری باعث پاکسازی محیط زیست می‌شوند و در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا در محیط زیست نقش مهمی ایفا می‌کنند. بنابراین نابود کردن پرندگان به هر دلیل چه به بهانه تفریح و تفرج یا هر دلیل دیگر، ضربه مهلکی بر تنوع زیستی منطقه و نهایتا بر تنوع زیستی زمین وارد می‌کند.

وی افزود: البته نقش دوستداران و حامیان محیط زیست در حفظ پرندگان و دیگر گونه‌های حیات وحش غیر قابل اغماض است و این افراد افزون بر آگاه‌سازی اطرافیان نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست گیاهان، پرندگان و دیگر حیات وحش هنگام مشاهده تخلفات زیست محیطی به مقابله با آن پرداخته و مسئولان مربوطه را در جریان این تخلفات قرار دهند.