به گزارش پارس نیوز، 

 خسرو خلیلی روز پنجشنبه درکمیته فرعی کارگروه سلامت و امنیت غذایی گنبدکاووس گفت: قوانین فعلی در برخورد با این جرم مشهود، ابهامی ندارد و متولیان نظارتی نیز نباید به صورت سلیقه ای با متخلفان برخورد نمایند.
وی، استعمال قلیان و دخانیات در اماکن خصوصی را جرم ندانست و افزود: جریمه عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن عمومی از 100 هزار ریال تا 130 میلیون ریال و در صورت تکرار حبس تا دو سال پیش بینی شده است.
خلیلی اضافه کرد: در صورتی که فعالیت مشاغلی همچون ماست بندهای سنتی، عطاری ها و فروشندگان پرندگان تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی باشد و این موضوع توسط نهادهای متولی و نظارتی تایید شود، دستگاه قضایی بدون مماشات و تسامح با آن برخورد می کند.
وی تصریح کرد: ملاک اصلی در برخورد با مجرمان، قانون است و هیچ کس نمی تواند دراین حوزه اعمال سلیقه نماید زیرا حقوق شهروند تضییع و به آن احجاف می شود.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه که با چهار موضوع 'ماست بندهای سنتی، عطاری ها، فروشندگان پرندگان و قلیان سراها' برگزار شد، گفت: فعالیت این مشاغل که بعضا صاحبان آن مجوز قانونی نیز اخذ نکرده اند، سلامت عمومی را تهدید می کند.
فرهاد شیبک با بیان اینکه از مجموع 23 فروشگاه عرضه ماست سنتی درگنبدکاووس تنها پنج واحد و از 42 واحد عطاری تنها 23 واحد مجوز دارند، افزود: در بررسی های انجام شده 70 تا 80 درصد تخلفات در این واحدها، عرضه محصول خارج از مجوز است که به سلامت عمومی لطمه می زند.
شیبک تصریح کرد: ادارات متولی و نظارتی باید با همکاری دستگاه قضایی با واحدهای بدون مجوز دراین حوزه ها برخورد نمایند و هیچ گونه مماشاتی پذیرفته نیست زیرا توجه به سلامت عمومی و حفظ آن در راس وظایف دولت و حاکمیت است و همه باید به قانون تمکین نمایند.
وی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به خانواده ها و بویژه نسل جوان را در ارتقای سطح سلامت عمومی و پیشگیری از برخی جرائم مرتبط مهم دانست و گفت: دستگاه ها و ادارات فرهنگی و رسانه های گروهی در این حوزه نقش غیرقابل انکاری دارند که باید از ظرفیت آنان به نحو استفاده شود.
به گزارش ایرنا، دراین جلسه دکتر فرهاد بدیعی رییس مرکز بهداشت و دکتر نادر گوگلانی رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس نیز در سخنان جداگانه ای برخورد با مشاغلی که بهداشت و سلامت عمومی جامعه را به تهدید می کنند از جمله ماست بندهای سنتی، عطاری ها، پرنده فروش ها و عرضه کنندگان قلیان را ضروری دانسته و بر آن تاکید کردند.
در این جلسه مقرر شد، دستگاه های متولی با همکاری انتظامی از جمعه هفته آینده مانع از حضور فروشندگان پرندگان درمحل سابق جمعه بازار گنبدکاووس شده و نیز رسیدگی به پرونده متخلفات در مشاغل ذکر شده بالا خارج از نوبت در مرجع قضایی انجام شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/