به گزارش پارس نیوز، 

عبدالمحمد زاهدی در جلسه بررسی طرح های اشتغال روستایی که روز پنجشنبه با حضور رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری در استانداری برگزار شد اظهارداشت: باید بپذیریم نظامی را تحویل گرفتیم که روستاها وضعیت نامناسبی داشت هیچ توسعه ای در مناطق محروم رخ نداده بود لذا بعد از انقلاب با حجم گسترده ای از کمبودها و نیازها روبرو شدیم.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی محرومیت زدایی را در اولویت خود قرار داد و توجه ویژه ای به روستاها داشت و بدون اغراق باید اذعان کرد خدمات زیربنایی و روبنایی انجام شده درروستاهای کشور در 2500 سال تاریخ گذشته کشور صورت نگرفته بود.

طرح های اشتغال را در نواحی صنعتی مجاور روستا اجرا کنیم

استاندار یادآورشد: رویکرد نظام چون توجه به امور زیربنایی بود در ایجاد تسهیلات آب، برق، گاز، تلفن و جاده کارهای خوبی صورت گرفت اما این خدمات نتوانست جمعیت روستایی را افزایش دهد و شاهد مهاجرت معکوس شدیم.

وی اظهارداشت:بی توجهی به اقتصاد و معیشت روستایی موجب مهاجرت شده و امروز حدود 30 درصد جمعیت کشور روستایی است و جوانان کمتر به ماندن رغبت دارند لذا با نگاه کارشناسی باید به اشتغال و معیشت روستاییان توجه کنیم تا به هدف برسیم.

زاهدی اظهارداشت: در دادن وام به طرح های بنگاههای اقتصادی هم در گذشته دچار انحراف شدیم و نتوانستیم به ماندن روستاییان کمک کنیم و عده ای بیکار بدهکار ایجاد کردیم زیرا بسته روستایی را کامل و جامع ندیدیم و کار ها نتیجه نداد.

استاندار گفت: وقتی نظام کدخدایی در روستا را تعطیل کردیم دیگر نتوانستیم کارهایی که توسط کدخدا انجام می شد را جوابگو باشیم و کارها دچار اشکال اساسی شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دهیار و روستا را به دولت وابسته کرده ایم و توان کار را از مردم گرفته ایم که باید با تغییر ساختارها به اصلاح امور اقدام کنیم.

طرح های اشتغال را در نواحی صنعتی مجاور روستا اجرا کنیم

طرح های اشتغال را در نواحی صنعتی مجاور روستا اجرا کنیم

استاندار در ادامه گفت: برای رسیدن به هدف در تحقق اشتغال روستایی باید طرح های کارآفرینی در نواحی و شهرک های صنعتی مجاور روستاها اجرا شود تا هزینه ها هدر نرود.

زاهدی اظهارداشت: این که گوشه ای از یک روستا را به اجرای یک طرح اقتصادی اختصاص دهیم و با پراکندگی در امور مشکل ساز شویم منطقی نیست لذا پیشنها می شود طرح های اقتصادی در روستاها را در نواحی صنعتی ایجاد شده در محدوده روستا اجرا کنیم.

گردشگری روستایی را تقویت کنیم

وی اضافه کرد:وقتی امسال 32 درصد افزایش اقامت گردشگر در استان داشتیم ما را مجاب می کند تابه این ظرفیت توجه ویژه کرده و از این استعداد استفاده بهینه کنیم.

طرح های اشتغال را در نواحی صنعتی مجاور روستا اجرا کنیم

استاندار قزوین بیان کرد: توسعه گلخانه در مناطق روستایی از سیاست های دولت و مسئولان استان قزوین و از اجرای این طرح ها نیز حمایت می کنیم تا در شرایط کم آبی بتوانیم در مسیر توسعه کشاورزی هم گام برداریم.