به گزارش پارس نیوز، 

 سرانجام آیین نامه طرح خبرنگاران از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به شورای شهر تهران ارائه شد. هنوز این آیین نامه در کمیسیون عمران و حمل و نقل بررسی نشده است اما به زودی این کمیسیون نظرات خود را در رابطه با آن ارائه می کند. براساس این آیین نامه رسانه های خصوصی بر رسانه هایی که به هر نحو به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابسته هستند برای دریافت طرح در اولویت هستند و نام تمامی افرادی که از طرح خبرنگاری استفاده می کنند در پایگاه اطلاع رسانی معاونت حمل و نقل منتشر می شود.

در آیین نامه ای که به شورای شهر تهران ارسال شده آمده است: «این آیین نامه به موجب تبصره 2 ماده 3 مصوبه شورای شهر تهران با عنوان «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده های مرکزی شهر تهران» تهیه شده که در آن به شهرداری تهران اجازه داد شده است حداکثر سه درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یکدهم (۰ /۱) تعیین و محاسبه کند و خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری را نیز مشمول موارد خاص دانسته است.

بر اساس ماده یک این آیین نامه از مجموع 3 درصد کل مجوزهای طرح ترافیک که به موارد خاص اختصاص یافته است، اکثریت آن به جامعه خبری شامل خبرنگاران روزنامه نگاران و عکاسان خبری اختصاص می یابد که به جهت انجام رسالت اطلاع رسانی و تسهیل ماموریتهای مرتبط با تولید خبر، گزارش و تصویر - ونه به جهت ترغیب خبرنگاران به استفاده از خودروی شخصی - به این مجوز نیاز دارند.

تبصره یک. بقیه موارد خاص با پیشنهاد معاون حمل و نقل شهرداری و تایید شهردار تهران به موارد ویژه ای اختصاص می یابد که به جهات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز اضطراری به تردد با تخفیف در محدوده طرح ترافیک دارند.

خبرنگاران باید فعالیت مستمر داشته باشند

در ماده دو این دستور العمل آمده است، منظور از خبرنگار و روزنامه نگار در این آیین نامه کسی است که شغل اصلی و مستمر او، فعالیت در زمینه تهیه، تنظیم و انتشار خبر و گزارش از وقایع جاری شهر و کشور و نگارش تحلیل و تفسیر آنها در رسانه های جمعی است.

بر اساس تبصره یک انتشار رسانه های جمعی فوق الذکر می تواند به هریک از صورتهای مکتوب روزانه با دوره ای، تصویری و اینترنتی باشد اما باید از مراجع ذیربط مجوز قانونی داشته باشد یا در صورت عدم نیاز به کسب مجوز، فعالیت مغایر با قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور نداشته باشد.

در ماده سه به کسانی که روزنامه نگار محسوب می شوند اشاره شده و آمده است: همکاران مستقیم هیات تحریریه مطبوعات و خبرگزاری ها شامل سردبیر، معاون سردبیر، دبیر تحریریه، دبیر سرویس، معاون دبیر سرویس، گزارشگر و نویسنده، درصورتی که ارتباط شغلی مداوم با یک موسسه مطبوعاتی - رسانه ای داشته باشند. روزنامه نگار شناخته می شوند.

همچنین صاحبان امتیاز و مدیران مطبوعاتی، کارگزاران تبلیغات بازرگانی، نویسندگان و کارکنان نشریات داخلی مؤسسات دولتی و خصوصی، همکاران تولید کننده آگهی نامه ها، کارکنان بخش های فنی و اداری، متصدیان روابط عمومی، مصححان. پاورقی نویسان و داستان نویسان، طراحان جدول های کلمات متقاطع و بازی های سرگرم کننده و دیگر افرادی که طبق تعاریف فوق نمی توان به آنها خبرنگار روزنامه نگار و عکاس خبری» گفت، مشمول این آیین نامه نمی شوند.

در ماده چهار در تعریف عکاس خبری گفته شده است: عکاس خبری در این آیین نامه کسی است که شغل اصلی و مستمر از تصویربرداری از رویدادهای خبری برای رسانه های جمعی (طبق تعریف فوق الذکر) باشد.

بر اساس ماده پنج. خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری باید به موجب قرار داد کار معین (دائمی یا موقت در یک نشریه، خبرگزاری یا پایگاه خبری اشتغال داشته باشند و مدرکی دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور در این آیین نامه ارائه دهند.

تبصره یک. افرادی که به صورت پاره وقت، حق التحریری یا حق الزحمه ای با رسانه ها همکاری دارند، مشمول این آیین نامه نمی شوند.

تبصره دو. خبرنگاران و روزنامه نگارانی که قرارداد مستقیم با رسانه ای ندارند اما فعالیت مستمر رسانه ای دارند، تنها به شرط ارائه تصویر آثار منتشر شده به نام خود در رسانه ها (حداقل 10 اثر در سه ماه پایانی سال ۱۳۹۶) که نشانگر همکاری مستمر آنها با رسانه های مکتوب یا اینترنتی باشد، مشمول این آیین نامه می شوند.

تبصره سه. ارائه مدرک بیمه خبرنگاری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منزله اشتغال به کار خبرنگاری تلقی می شود.

همچنین بر اساس ماده شش. متقاضیان استفاده از طرح ترافیک خبرنگاری باید علاوه بر ارائه مدرک دال بر اشتغال مستمر به مشاغل مذکور، معرفی نامه ای از طرف یک موسسه رسانه ای دارای مجوز یا یکی از تشکل های صنفی روزنامه نگاران و عکاسان نیز به همراه مدارک خود ارائه کنند.

بر اساس گزارش مهر، در ماده هفت این آیین نامه آمده است: خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسانی که با توجه به شرایط مندرج در آیین نامه، متقاضی دریافت مجوز موارد خاص باشند باید بعد از ثبت نام در سامانه طرح ترافیک سال 1397 مدارک زیر را به سازمان حمل ونقل و ترافیک ارائه کنند:

الف) تصویر شناسنامه و کارت ملی

ب) سند مالکیت خودروی سواری به نام خود و با پلاک تهران

پ) معرفی نامه از سوی موسسه مطبوعاتی با تشکلهای صنفی روزنامه نگاران و عکاسان

ت) مدرک دال بر اشتغال مستمر به کار خبری (بیمه تأمین اجتماعی با عنوان خبرنگار، بیمه خبرنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و یا تصویر آثار منتشر شده به نام خود در شش ماه اخیر)

همچنین در ماده هشت اشاره شده است : معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موظف به بررسی همه درخواستهای مطرح شده از سوی خبرنگاران، روزنامه نگاران و عکاسان خبری است و می بایست در صورتی که تعداد متقاضیان تایید شده نسبت به سقف قانونی مجوزهای قابل صدور افزایش یابد، نسبت به اولویت بندی متقاضیان اقدام کند.

تبصره یک. خبرنگاران رسانه هایی که توسط بخش خصوصی اداره می شوند، نسبت به رسانه هایی که به هر نحوی به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابستگی دارند، برای بهره مندی از مجوزهای طرح ترافیک خبرنگاری اولویت دارند.

در ماده 9 هم تاکید شده است: معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت کنندگان این سهمیه ها را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند.