به گزارش پارس نیوز، 

محمدعلی نجفی صبح امروز در حاشیه بازدید از خطوط اتوبوسرانی پایتخت به مناسبت شصت و دومین سالروز تاسیس شرکت واحد، طی سخنانی مهم ترین مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی را کمبود اتوبوس و مترو عنوان کرد و گفت: هم اکنون تعداد ناوگان ما بسیار کمتر از نیاز شهر تهران است که در این زمینه باید کاری کنیم تا در فاصله زمانی کوتاهی بتوانیم تعداد ناوگان را به دو برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه ناوگان مترو تهران، ابراز کرد: چندی بعد قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه قطار مترو قطعی می شود و کار آن آغاز خواهد شد؛ در کنار آن مجوزی از سوی شورای اقتصاد برای دو فاینانس ۳۵۰ میلیون یورویی داریم که می توانیم به واسطه آن ناوگان مورد نیاز مترو را خریداری کنیم.

شهردار تهران افزود: اگر این موارد را عملی کنیم، در سال ۹۷ یک حرکت جدی در بخش توسعه ناوگان مترو ایجاد می شود، البته باید در نظر داشت که تحویل این قطارها مدتی طول می کشد و به نحوی نیست که بلافاصله قابل دسترسی باشد.

نجفی اقدامات صورت گرفته برای گسترش ناوگان اتوبوسرانی در پایتخت را نیز تشریح و تصریح کرد: با استفاده از طرحی که دولت تحت عنوان نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور دارد، می توانیم هزار دستگاه اتوبوس جدید را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و علاوه بر این، مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده است که در اختیار بانک ها بگذاریم و بانک ها به بخش خصوصی برای خرید اتوبوس های نو تسهیلات ارائه دهند.

وی افزود: با این دو اقدام، دو هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل شهر تهران می شود که این رقم نسبت به شش هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که هم اکنون در اختیار داریم، رقم قابل توجهی است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به برخی درد دل ها و انتقادات شهروندان از نحوه فعالیت اتوبوس های پایتخت اشاره و ابراز کرد: در جریان بازدید امروز عمده صحبت همشهریان به کندی حرکت اتوبوس ها در بعضی خطوط و همچنین نظافت اتوبوس ها بر می گشت؛ البته نظافت اتوبوس ها به کهنه بودن ناوگان بر می گردد، چرا که بخش عمده ای از ناوگان اتوبوسرانی بالای ۱۰ سال عمر دارند، در حالی که طبق قانون اتوبوس های بالای ۱۰ سال باید از سیستم خارج شود.

نجفی یادآور شد: علاوه بر جایگزینی ناوگان جدید، باید تعداد اتوبوس ها را نیز زیاد کنیم تا فاصله بین حرکت اتوبوس ها تا این حد زیاد نباشد و شهروندان ناراضی باشند.

وی ادامه داد: امروز یکی از شهروندان نسبت به قیمت اتوبوس و مترو گله داشت و تقاضا داشت که قیمت ها افزایش پیدا نکند؛ این مورد هم طرحی بود که در شورای شهر مطرح است و باید بحث شود تا هم بخش خصوصی که عهده دار اداره اتوبوسرانی است، خیلی متضرر نشود و هم شهروندان خیلی نگران افزایش قیمت ها نباشند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: برخی شهروندان انتقاد داشتند که اتوبوس های بخش خصوصی خارج از ایستگاه نسبت به سوار و پیاده کردن مسافر، اقدام می کنند که اگر ناظران شرکت واحد این موضوع را مشاهده کنند، نسبت به جریمه رانندگان اقدام خواهند کرد؛ البته خود رانندگان هم باید این مسئله را مراعات کنند.

وی تاکید کرد: در مجموع خدماتی که انجام می شود، نسبت به نیازهای شهر تهران کافی نیست و مهم ترین مسئله ما تقویت ناوگان اتوبوسرانی است که آن هم نیاز به بودجه دارد.

وی به بودجه ۱۸۰ میلیاردی شهرداری تهران برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در سال جاری اشاره و عنوان کرد: امیدواریم دولت هم از این طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور که شامل اتوبوس های درون و برون شهری می شود، حمایت کند و بتوانیم ورود هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان را از محل این طرح اجرایی کنیم؛ در آن صورت می توان امیدوار بود در سال ۹۷ هم شرکت های تولید کننده اتوبوس داخلی رونقی پیدا کند و حرکتی در آنها  ایجاد شود که روی اشتغال، اثر مستقیم دارد و هم خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود.