به گزارش پارس نیوز، 

انوشیروان محسنی بندپی گفت: یکی از موضوعاتی که همواره به عنوان خواسته اصلی جامعه معلولان از مسئولان مطرح بود، بحث لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بود.

وی افزود: اجرایی شدن لایحه حمایت از حقوق معلولان می‌توانست به بسیاری از مشکلات معلولان پایان دهد به همین خاطر اهمیت تصویب تغییرات این لایحه بسیار زیاد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور طرح اصلاحات لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: طی 3 سال گذشته تلاش زیادی برای اصلاح موارد مطرح در لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت صورت گرفت تا این لایحه در مجلس شورای اسلامی بار دیگر مطرح شود.

برنامه ریزی برای خروج معلولان از مراکز نگهداری

محسنی بندپی در خصوص برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور برای کاهش حضور معلولان در مراکز نگهداری تصریح کرد: اعتقاد ما این است که اگر معلولان در میان خانواده‌ها نگهداری شوند بدون شک مشکلات کمتری خواهند داشت و این شرایط برای خود فرد معلول نیز بهتر است.

وی ادامه داد: در همین راستا اقدامات لازم برای اجرایی شدن سیاست "مرکز زدایی" در دستور کار قرار گرفته و این کار تا حدود زیادی نیز محقق شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم توانمندسازی معلولان اذعان کرد: یک معلول اگر در میان خانواده خود حضور داشته باشد می‌تواند وارد اجتماع شده و مثمر ثمر‌تر باشد. در شرایطی که یکی از سیاست‌های ما توانمند سازی معلولان است، باید برای ورود این قشر به جامعه به منظور فراهم شدن شرایط برای توانمندی اقدام شود.

اعمال افزایش 10 درصدی مستمری‌ها از ابتدای فروردین ۹۷

محسنی بندپی در خصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی طی سال‌های اخیر اظهارکرد: طی سال‌های گذشته شامل افزایش حمایت‌های دولت از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور بوده ایم به طوری که از ابتدای سال 96 میزان مستمری دریافتی مددجویان تحت پوشش این نهاد‌ها به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

وی افزود: پیش از این میزان مستمری دریافتی مددجویان بسیار اندک بود و با این مبالغ، معلولان با مشکلات مالی بی شماری مواجه بودند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت مستمری دریافتی مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال 97 خاطرنشان کرد: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که در سال ۹۷، میزان مستمری مددجویان افزایش یابد و این روند افزایشی قابل توجه است.

محسنی بندپی ادامه داد: از فروردین ماه سال ۹۷، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور مستمری خود را با 10 درصد افزایش به نسبت سال 96 دریافت خواهند کرد.

اختصاص یارانه دهک‌های بالا به پشت نوبتی‌های نهاد‌های حمایتی

وی در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته به منظور قطع یارانه 3 دهک بالای جامعه اذعان کرد: به دلیل برخی مشکلات اولیه در پرداخت یارانه، اکنون خانواده‌هایی یارانه نقدی دولت را دریافت می‌کنند که جزو نیازمندان به حساب نیامده و از ابتدا نباید مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: با اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شده یارانه 3 دهک برخوردار جامعه حذف و درآمد‌های ناشی از این قطع یارانه، به افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور شود.

محسنی بندپی در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی کار اختصاص یارانه ثروتمندان به نیازمندان نهایی می‌شود؟، گفت: به گونه‌ای برنامه ریزی شده که این کار در 6 ماهه نخست سال 97 اجرایی شده تا نیازمندان پشت نوبت بتوانند از مبالغ حاصل از قطع یارانه ثروتمندان بهره‌مند شوند.

افزایش 2 و نیم برابری بودجه تجهیزات توانبخشی

وی از افزایش بودجه مرتبط با خرید تجهیزات توانبخشی ویژه معلولان خبرداد و بیان کرد: بودجه مرتبط با بخش تجهیزات توانبخشی 2 و نیم برابر شده و این افزایش بودجه اکنون یکی از سیاست‌های اصلی سازمان بهزیستی کشور است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: بسیاری از معلولان کشور برای خرید تجهیزات کمک توانبخشی با مشکل مواجه هستند و لازم است در این حوزه کمک‌هایی به این افراد صورت گیرد.

محسنی بندپی با اشاره به انتقاد‌های برخی از معلولان به منظور گرانی وسایل کمک توانبخشی گفت: گرانی وسایل کمک توانبخشی همواره مورد انتقاد معلولان بوده و بدون شک باید کمک‌هایی در این رابطه به معلولان صورت گیرد.

برپایی اجلاس جهانی سالمندی در آبان ماه سال ۹۷

وی در رابطه با هشدار‌های ارائه شده در رابطه با پیر شدن جمعیت کشور اظهارکرد: جمعیت کشور رو به سالمندی است و این هشدار طی سال‌های گذشته مطرح بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که افراد پیش از رسیدن به سن سالمندی از حد اقل‌های زندگی و درآمد برخوردار باشند تا بعد از طی دوره سالمندی با مشکل مواجه نشوند.

محسنی بندپی از برگزاری اجلاس جهانی سالمندی در تهران خبرداد و اظهارکرد: مقرر شده در آبان ماه سال 97 اجلاس جهانی سالمندی به میزبانی تهران برگزار شود. تلاش ما این است که با برنامه ریزی‌های جامع، مشکلات قشر سالمند کشور را به حداقل کاهش دهیم.

افزایش 20 درصدی بودجه سازمان بهزیستی

وی در خصوص وضعیت اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال 97 اظهارکرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد نگاه حمایت گرایانه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مجموعه سازمان بهزیستی کشور بوده ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: حمایت‌های مسئولان وزارت تعاون از سازمان بهزیستی کشور منجر به افزایش اعتبارات این سازمان شده است.

محسنی بندپی با اشاره به افزایش 20 درصدی اعتبارات سازمان بهزیستی در سال 97 خاطرنشان کرد: بودجه کلی سازمان بهزیستی کشور در سال 97 با رشد 20 درصدی مواجه بوده و امیدوار هستیم با این اعتبارات بتوانیم به بهترین نحو ممکن به وظایف خود در سال 97 عمل کنیم.

وی در رابطه با وضعیت امید به زندگی در کشور و میان سالمندان اظهارکرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، امید به زندگی مردان 73 سال و امید به زندگی زنان کشور 78 سال است.

ایجاد 20 هزار شغل برای معلولان طی یک سال

رئیس سازمان بهزیستی کشور اشتغال زایی برای قشر معلول را یکی از اولویت‌های نخست سازمان بهزیستی کشور در سال 97 دانست و گفت: اگر فرد معلول دارای شغل باشد بدون شک مشکلات بسیار کمتری گریبان او را می‌گیرد. داشتن شغل می‌تواند به منجر به افزایش اعتماد به نفس فرد معلول شده ضمن اینکه نیاز‌های مالی فرد معلول از طریق این اشتغال نیز برطرف می‌شود.

محسنی بندپی ادامه داد: اعتقاد ما به مثال یاد دادن ماهگیری به جای دادن ماهی بسیار زیاد است. اگر یک فرد معلول خودش شغلی در اختیار داشته باشد به مراتب می‌تواند بسیار موفق‌تر از زمانی باشد که مستمری از سوی سازمان بهزیستی در اختیار این فرد قرار گیرد.

وی از ایجاد 20 هزار فرصت شغلی برای معلولان در طول سال 96 خبرداد و اظهارکرد: از ابتدای سال ۹۶، سازمان بهزیستی کشور بیش از 20 هزار فرصت شغلی برای معلولان ایجاد کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: این فرصت‌های شغلی با بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی که مد نظر قرار گرفته برای معلولان ایجاد شده است.

بیش از 5 هزار معتاد بهبود یافته مشغول به کار شدند

محسنی بندپی در خصوص اقدامات انجام شده به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای معلولان تصریح کرد: اگر شرایط برای اشتغال افراد بهبود یافته فراهم شود این افراد می‌توانند دوران پاکی طولانی مدتی را پشت سر گذاشته و درصد پاک ماندن آن‌ها بیشتر شود.

وی افزود: یکی از تاثیرگذار‌ترین دلایلی که می‌تواند منجر به پاک ماندن افراد بهبود یافته شود، داشتن شغل است. فرد بهبود یافته که برای مدتی از جامعه ترد بوده است، برای بازگشت به زندگی نیاز به داشتن شغل دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ارائه آماری از اشتغال ایجاد شده برای معتادان بهبود یافته در طول سال 96 بیان کرد: بیش از 5 هزار فرصت شغلی برای معتادان بهبود یافته ایجاد شد تا این گروه بتوانند درآمد داشته باشند.

تشریح اقدامات بهزیستی در مناطق زلزله زده کرمانشاه

محسنی بندپی در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی در مناطق زلزده کرمانشاه گفت: پس از زمین لرزه ۷.۳ ریشتری در استان کرمانشاه، نیرو‌های سازمان بهزیستی به مناطق زلزله زده اعزام شده و تیم‌های مددکاری ما اقدامات تاثیرگذاری را در این مناطق داشتند.

وی با اشاره به اعزام تیم محب به مناطق زلزله زده اظهارکرد: تیم‌های مددکاری و روانشناسی سازمان بهزیستی در قالب تیم محب به محل زلزله اعزام شده و با مشاوره‌های لازم به افراد زلزله زده شرایط بحرانی را برای آن‌ها آسان‌تر کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آسیب زلزله به برخی از شهروندان کرمانشاهی خاطرنشان کرد: در پی زمین لرزه کرمانشاه، تعدادی از هم وطنان دچار معلولیت شده و این افراد نیازمند دریافت خدمات مختلف بودند.

محسنی بندپی در رابطه با راه اندازی مهد‌های کودک سیار در مناطق زلزله زده اظهارکرد: پس از زلزله کرمانشاه، مهد‌های کودک صحرایی در این منطقه تشکیل شد تا کودکان بتوانند در این مهد‌های کودک حضور پیدا کنند.

وی تاکید کرد: کودکان آسیب پذیرترین قشر به حساب می‌آیند به همین خاطر در زمان بحران‌های اساسی باید مورد توجه قرار گیرند.