بر اساس گفته‌‎های سه منبع آگاه، عربستان سعودی مبالغ پرداختی به برخی از اعضای خانواده سطنتی این کشور را افزایش داده است. این اقدام در حالی انجام شده است که مقامات سعودی به تازگی به بهانه فساد مالی، برخی از ثروتمندترین اعضای خاندان سلطنتی این کشور را بازداشت کردند.

دو منبع اعلام کردند تازه‌ترین مبلغ پرداختی به برخی از افراد خاندان سلطنتی رژیم سعودی در ماه جاری و پس از آنکه دولت این کشور پرداخت هزینه آب و برق را برای شاهزادگان متوقف کرده بود، تا 50 درصد افزایش یافته است. با این حال، یک مقام دولتی عربستان اعلام کرد این گزارش «به هیچ وجه صحت ندارد».

با وجود این، همچنان مشخص نیست افزایش مبالغ پرداختی تنها برای یک ماه بوده است و یا در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. علاوه بر این، همچنان گستردگی پرداخت مبالغ جدید میان اعضای خانواده سلطنتی عربستان سعودی مشخص نیست.

یکی از این منابع آگاه اعلام کرده است این افزایش پرداختی به افرادی که از نوادگان ملک عبدالعزیز، بنیان‌گذار عربستان سعودی، نیستند نیز تعمیم یافته است و به این صورت، شاخه‌های دورتر خاندان سلطنتی عربستان نیز از این افزایش مستمری بهره می‌برند. یک منبع دیگر اعلام کرده است این پرداختی تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که به سن خاصی رسیده باشند. این سه منبع آگاه به دلیل حساسیت این مسئله، نخواستند نامشان فاش شود.

برخی از شهروندان عربستانی نسبت به پرداخت این هزینه‌ها شکایت دارند. اکنون، انتشار اخبار مبنی بر افزایش مستمری برخی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی ممکن است پرسش‌هایی را درباره جدیت تصمیم دولت این کشور به منظور برخورد با فساد مالی مطرح کند.