به گزارش پارس نیوز، 

محمد خجسته: دکتر محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۸۴ با رای شورای شهر تهران به عنوان هفتمین شهردار پس از انقلاب پایتخت برگزیده شد. او تا مرداد ماه سال ۱۳۹۶ به عنوان شهردار تهران به ارائه خدمات پرداخت.

اگر بخواهیم نگاهی به خدمات ۱۲ ساله محمد باقر قالیباف داشته باشیم، مشخصا نمی‌توان همه‌ی آنها را در این گزارش آورد. پس مجبوریم نگاهی کلی به برخی خدمات داشته باشیم تا بتوانیم مقایسه‌ای بین وضع کنونی تهران و آن دوره داشته باشیم.

قالیباف چه تحویل گرفت و چه تحویل نجفی داد؟

همه چیز گویاست. آمار و ارقام نشان از تحول صددرصدی پایتخت در دوران مدیریت شهردار جهادی تهران دارد. به طوری که حدود نصف زیرساخت های شهر در این دوره ساخته شد و فضای سبز شهر تقریبا دو برابر شد. در شرایطی که دو تحریم خارجی و داخلی در دولت های نهم، دهم و یازدهم نسبت به شهرداری تهران عمال می شد، اما محمدباقر قالیباف کارنامه قابل دفاعی از خود برجای گذاشته است. درواقع زیرساخت های پایتخت تا افق 1404 در دوران مدیریت وی ایجاد شده است و دیگر تهران جدید بر مدار یک برنامه مشخص و مدون کارش را پیش می برد. در ادامه به منظور اثبات  این ادعا عملکرد قالیباف را در برخی حوزه ها طی 12سال گذشته بررسی می کنیم.

ساخت بالغ بر هزار بوستان از سال 84 تا مرداد96

تا سال 84 در شهر تهران حدود 1200 بوستان بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و 200 بوستان در شهر تهران داریم. این مشهود است که در مقیاس محله، ناحیه و شهری این پارک ها وجود دارد. درواقع از سرانه حدود کمتر از 9 مترمربع فضای سبز برای هر نفر به حدود 16مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. در این میان چندین رود دره در تهران نیز تفرجگاه شده است. رود دره هایی که تبدیل به بوستان نهج البلاغه، جوانمردان، ولنجک، دربند، دارآباد و اوین درکه شده اند از آن جمله هستند.

اگر تصاویر دوربینی 10سال قبل تهران را نگاه کنید و با تابستان 96 مقایسه کنید متوجه تفاوت جالبی در حوزه فضای سبز بزرگراهی می شوید. به طوری که دیگر در هیچ بزرگراه و رمپ و لوپ زمین رها شده بدون فضای سبز مشاهده نمی شود.اگر بزرگراه های یادگار امام، چمران، مدرس، تپه های عباس آباد، اتوبان همت و آزادگان را مقایسه کنید می بینید در حوزه فضای سبز اقدامات گسترده ای صورت گرفته است.

 امسال سال خوبی برای تهرانی‌ها نبود.آتش‌سوزی توانیر، بارش برف تهران و شکستن کمر شهردار تهران زیر آن، بارش باران و ترافیک‌های شدید در خیابان‌های اصلی و بزرگ‌راه‌ها‌ و گرفتن آبراه‌های تهران

اگرچه در طول 15سال اجرای طرح جنگل کاری پیرامون شهر تا سال84 تنها 20هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال84 این روند رشد بیشتری یافت، به طریقی که در طول 9سال این طرح پیشرفتی بیش از 74درصدی داشته است و بالغ بر 38هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز به اجرا درآمده است. در سال‌جاری نیز بالغ بر هزارهکتار از اراضی اطراف تهران در قالب طرح کمربند سبز درختکاری خواهد شد. در واقع در طول 9سال گذشته به‌اندازه 15سال آغازین اجرای این طرح درختکاری در اطراف تهران انجام شده است.

تفاوت نوروز نجفی و قالیباف در چیست؟

قالیباف از همان سال‌های ابتدایی حضور خود در شهرداری تهران تورهای گردشگری را در ایام نوروز راه انداخت. قالیباف معتقد بود که تورهای گردشگری و تهرانگردی نباید منحصر به فصل تعطیلات نوروزی بماند. او می‌گفت: «باید زمینه ای فراهم شود تا چنین تورهایی در تمام طول سال و برای همه اقشار اقتصادی جامعه فراهم باشد.»

قالیباف جایی دیگر درباره تهرانگردی می‌گوید : «تورهای تهرانگردی باید در کلاس های مختلف برگزار شود تا چه گردشگر خارجی یا شهروند ثروتمندی که می خواهد با هزینه بیشتر نقاط دیدنی و اماکن گردشگری تهران را ببیند از انها استفاده کند و هم خانواده ها و اقشار ضعیف تر اقتصادی بتوانند از تورهایی مناسب بهره مند شوند.»

از دیگر تفاوت های عید نوروز شهرداری قالیباف و نجفی در این است که برای مدیران اصلاح‌طلب گل‌کاری و تزئین‌بندی شهر همزمان با فصل بهار هیچ اهمیتی ندارد.

دیگر در شهر تغییری دیده نمی‌شود. امسال سال خوبی برای تهرانی‌ها نبود.آتش‌سوزی توانیر، بارش برف تهران و شکستن کمر شهردار تهران زیر آن، بارش باران و ترافیک‌های شدید در خیابان‌های اصلی و بزرگ‌راه‌ها‌ و گرفتن آبراه‌های تهران.

محمد علی نجفی شهردار بیمار تهران که ۶ ماه نتوانست حجم کارها را تحمل کند این روزها از سمت خود استعفاء داد تا یک بار دیگر نوع مدیریت اصلاحاتی را برای عموم مردم مشخص کند.