پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بازی زودتر از آنچه که فکرش می شد دارد آغاز می شود. "شهرداری تهران عملکرد خوبی نداشت". این سخن محسن هاشمی، فرزند ارشد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران نسبت به عملکرد 6 ماه محمد علی نجفی است.

شاید روزی که در جلسات شبانه بستن لیست شورای شهرتهران  برای شهردار آینده برنامه ریزی می شد کسی این فکر را نمی کرد که شهردار منتخب طول عمرش به چند ماه نرسد. انتخاب نجفی برای شهرداری تهران از همان روزهای اول با انتقادات بسیاری همراه بود.

برای انتخاب شهرداری تهران نظر دولت بر روی مرد نزدیک به رئیس جمهور«نجفی» بود. از طرف دیگر طیف کارگزاران به دنبال انتخاب محسن هاشمی برای شهرداری تهران بود. دلیل آنها از انتخاب این گزینه این بود که می گفتند محسن هاشمی در انتخابات شورای شهر رای بالایی آورده است پس باید او شهردار شود. از طرف دیگر طیف تندرو و رادیکال اصلاحات یعنی«حزب مشارکت سابق و اتحاد ملت فعلی» این دیدگاه را داشت که مهرعلیزاده گزینه مناسبی برای تصدی شهرداری تهران است.

بعد از انتخاب نجفی برای مدت زمانی کوتاه جریانات و گروه های اصلاح طلب موضع سکوت آمیز اختیار کردند و منتظر ماندند که نجفی چگونه وارد عرصه مدیریت شهر تهران خواهد شد.

اما بعد از گذشت نزدیک به 6 ماه از انتخاب شهردار تهران و همزمان با دور جدیدی از فشارهای جریانات اصلاح طلب به شهردار تهران گمانه زنی هایی مبنی بر استعفای او به گوش می رسد. از سوی دیگر نجفی دچار بیماری قلبی نیز هست و برخی می گویند او توان اداره شهر را ندارد.

امروز هم یکی از رسانه های جریان اصلاحات و کانال خبر امید این موضوع را تایید کردند و مدعی شدند که" بر اساس شنیده‌ ها و اخبار واصله، در پی تشدید #سوء_مدیریت در شهرداری پایتخت و ضعف شدید در #بحران_برفی اخیر، استعفای شهردار تهران طی روزهای آینده رقم خواهد خورد! گفتنی‌است این روزها رایزنی با #محسن_هاشمی برای قبول جانشینی #محمدعلی_نجفی جدّی تر شده و اگر شورای شهر برخی شروط #هاشمی را بپذیرد، وی از شورای شهر به ساختمان بهشت، نقل مکان خواهد کرد!"

نجفی در حالی از عملکرد شهرداری تهران در پی بارش برف دفاع می‌کند که انتقادت به اقدامات شهرداری همچنان ادامه دارد و این روزها صحبت استعفای وی از شهرداری مطرح است.

بارش برف در تهران در هفته گذشته نشان داد که شهرداری تهران توانایی مقابله با بحران‌ها ندارد، نمونه نخست آن زلزله در تهران بود که در این زمینه شهروندان تهرانی نسبت به آمادگی شهرداری تهران در بحث مدیریت بحران انتقادات شدیدی را مطرح داشتند.

بارش برف در تهران نیز از مواردی بود که شهرداری تهران را غافلگیر کرد و مدیریت شهری در این زمینه نتواست به درستی وظایف خود را انجام دهد و حتی عملکرد آنها باعث انتقادات اعضایشورای شهر تهران شد.

از طرف دیگر محسن هاشمی رئیس شورای شهرتهران نیز هفته گذشته با انتقاد شدید از عملکرد ضعیف شهرداری تهران به ریاست محمد علی نجفی گفت: بعد از بحران‌های زلزله در کرمانشاه و اطراف تهران و حتی بحران نارضایتی شهروندان تهرانی شاهد بحران دیگری در سطح شهر تهران به‌دلیل بارش برف بودیم که باز جامعه تهرانی را غافلگیر کرد.

هاشمی تصریح کرد: از جهتی برف داده خداوندی است و باید شکرگزار باشیم اما نشان داده شده که در مشارکت‌های اجتماعی ضعیف شده‌ایم.

وی افزود: در پی بارش برف شدید اقداماتی در راستای بازگشایی معابر اصلی انجام شد اما متأسفانه شهرداری تهران نسبت به برف‌روبی و آماده‌سازی کوچه پس‌کوچه‌ها عملکرد خوبی را نداشت.

یکی از موضوعاتی که طی ماه های گذشته در عملکرد مدیریت خدمات شهری مشاهده شد این بود که نجفی با حمله به عملکرد مدیریت شهری گذشته بی برنامگی ها و عملکرد نامناسب خود را به دوره گذشته ربط می داد. نجفی کار را به آنجا رساند که در اولین گزارش خود از وضع مدیریت شهری در دوره قبل در صحن شورای شهر کارنامه ای سیاه و تاریک را به نمایش گذاشت و به عملکرد 12 ساله قالیباف نمره تجدیدی داد.

این موضوع کار را به جایی رساند که حجت اسلام والمسلمین حسن خمینی در دیداری که امروز با مجموعه مدیریت شهری داشت، شهردار تهران را به رعایت انصاف دعوت کرد و گفت: هرکسی خدمت کرده و می کند، خدمت او را ببینیم. انصاف یکی از مواردی است که میراث اخلاقی بشریت است.

نوه حضرت امام در ادامه اظهار داشت: باید خودت را جای دیگران قرار دهی و تلاش کنی که ببینی اگر امروز کس دیگری هم مدیر بود همین را راجع به او می گفتی و اگر کس دیگری هم این کار را کرده بود همین گونه او را نقد می کردی.

وی گفت: انصاف را در رفتار رعایت کنیم. طبیعی است که هر دو ذهن و هر دو نفری مانند هم نمی اندیشند.

حال باید منتظر ماند و دید که آینده ساختمان بهشت در طی روزهای آینده به کجا خواهد رسید. آیا نجفی با قلبی بیمار توان اداره شهر و ماندن در پشت میز خود را دارد یا اینکه صندلی خود را به یکی از گزینه های جریان کارگزاران سازدگی خواهد داد.