رژیم شیر برای لاغری اینروزها خیلی ورد زبان هاست و احتمالا وسوسه شده اید آن را امتحان کنید. ما در این مطلب هم این نوع رژیم را برایتان معرفی کرده ایم و هم برخی عوارض آن را آورده ایم.

 چگونه رژیم شیر بگیریم؟

رژیم شیر بر این ادعاست افرادی که قصد لاغری سریع برای مراسم خاصی دارند، می‌توانند با کمک این رژیم 12روزه 9 کیلوگرم از وزن‌شان را کاهش دهند. همچنین ادعای دیگر این رژیم 12روزه پاک‌سازی بدن است.

صبحانه:

یک ‌لیوان شیر کم‌چرب‌+ 2‌عدد خرما+ یک‌عدد میوه فصل

ناهار:

2 لیوان شیر کم‌چرب+ نصف موز+ 2عدد خرما

عصرانه:

یک ‌لیوان شیر کم‌چرب+ یک‌عدد خرما+ یک‌عدد میوه فصل

شام:

نصف سینه مرغ کباب شده یا آبپز+ یک‌سیب‌زمینی کوچک آبپز یا کباب شده+ یک‌کاسه کوچک سالاد (کاهو، هویج، کرفس، خیار، گوجه و...)

این فواید را به خود می دهید

پایه ی اصلی این رژیم پروتئین است که میتواند بدون وارد کردن کالری زیاد به بدن شما، شما را سیر نگه دارد. در این رژیم لاغری مقدار زیادی کلسیم و ویتامین از طریق شیر و میوه به بدن شما میرسد و از آن جایی که بار گوارشی سنگینی برای بدن شما ندارد تا حدی خاصیت سم زدایی برای بدن خواهد داشت.

مضرات رژیم شیر

از قدیم به ما گفتن که شیر یک غذای سالم و کامل است. آیا این مساله حقیقت دارد؟ تحقیقات اخیر نشون میدهد که شیر آن قدر ها هم بی خطر و غنی نیست. مصرف زیاد شیر میتواند به خاطر ترکیبات حساسیت زا، حساسیت های گوارشی ایجاد کند و التهاب را در بدن زیاد کند. به تازگی محققان متوجه شدند که مصرف منظم شیر از شکستگی استخوان جلوگیری نمیکند! نفخ و سایر مشکلات گوارشی را هم زیاد میکند که همه این موارد از معایب رژیم لاغری شیر به حساب می آید.

مراقب باشید

در یک برنامه غذایی درست باید همه گروه‌های غذایی به میزان لازم حضور داشته باشند؛ اما در رژیم 12روزه شیر میزان دریافت نان و غلات و میوه و سبزیجات بسیار کم است، در صورتی که روزانه باید این گروه‌های غذایی را بدن دریافت کند. برای همین می‌توان گفت این رژیم غذایی استاندارد نیست و ممکن است بدن را در آینده با کمبودهای احتمالی مواجه کند. با این حال تناسب بین 5 گروه اصلی غذایی باید برقرار باشد. در صورتی که در این برنامه غذایی شیر نسبت به سایر گروه‌ها خیلی ارجح‌تر است.

به عضلاتتان فکر کنید

این رژیم ادعا می‌کند در 12روز 9کیلوگرم از وزن افراد را کاهش می‌دهد. در صورتی که یک رژیم استاندارد در حدود 10 تا 12 روز نهایت 2 کیلوگرم از وزن فرد کاسته می‌شود که البته این میزان کاهش وزن درست و اصولی است. اگر بیش از این کاهش وزن ایجاد کند دیگر بحث چربی‌سوزی مطرح نیست چراکه عضلات بدن و آب میان بافتی را از بین می‌برد. فراموش نکنید که عضلات بدن در واقع ذخیره ارزشمند و مهمی در بدن هستند. اگر با یک رژیم غلط آن را از بین ببریم سال‌ها طول می‌کشد تا ذخیره اولیه بازگردد. با این حال فکر نکنید یک بار امتحان این برنامه غذایی بی‌ضرر خواهد بود چراکه بروز این عوارض آنی نبوده و مدتی طول می‌کشد تا خود را نمایان کنند. به‌طور کلی اگر فردی کاملا سالم باشد و سوخت ‌و ساز خوبی داشته باشد، باید حدودا یک کیلوگرم در هفته چربی بسوزاند.

عوارض رژیم های تک غذا

دشوار یا تا حدی غیر ممکن به نظر می رسد که همه مواد غذایی و مواد ضروری برای بدن که هر روز به آن نیازمند هستید را فقط از یک نوع غذا کسب کنید. خصوصاً زمانی که از مکمل های مولتی ویتامین خاص استفاده می کنید و برنامه غذایی خاصی را برگزیده اید. اگر مایل نیستید به چنین دردسری بیفتید، بهتر است نیازهای روزمره بدن شامل ویتامین ها و مواد معدنی را از انواع مواد غذایی کسب کنید و نوع غذا را مرتب تغییر دهید. احتمالاً در زمانی که فقط یک نوع غذا را مصرف می کنید، احساس زدگی و خستگی از خوردن آن به سراغ شما می آید. این حالت مخصوصاً زمانی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می کنید، بیشتر مشاهده می شود. حتی اگر رژیم غذایی تان دستور کاهش حجم غذا را بدهد، باز هم ممکن است غذا خوردن برای شما تبدیل به کاری دشوار و ناراحت کننده و حتی آزاردهنده شود.