محمدحسین مقیمی استاندار تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اشتغال، بحران آب، حمل و نقل و ترافیک، بافت فرسوده، حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی 5 معضل مهم استان تهران هستند که گام برداشتن در جهت حل این مشکلات در دستور کار است.

مقیمی افزود: یکی از محور‌های اصلی که شورا‌ها باید به ما کمک کنند، بحث اشتغال است تا با همفکری و استفاده از دیدگاه‌های مختلف، یک کار مشارکتی و استانی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از میان ۹۷۵ هزار فرصت شغلی باید ۱۲۶ هزار شغل در استان تهران ایجاد شود، گفت: نمی‌توان همه این مشاغل را در دستگاه‌های دولتی ایجاد کنیم.

استاندار تهران در ادامه افزود: باید مجموعه‌ای از شغل‌های مختلف را ایجاد کنیم.

مقیمی با اشاره به وجود محدودیت در احداث کارخانه‌ها، گفت: نمی‌توانیم کارخانه‌های آلاینده احداث کنیم، باید صنایع غیرآلاینده ایجاد کنیم و این موضوع در ایجاد اشتغال محدودیت ایجاد می‌کند.

وی افزود: در این امر بانک‌ها، دستگاه‎های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و شوراها باید کمک کنند.

مقیمی با بیان اینکه ما بحران آب نداریم، بلکه کمبود آب داریم، گفت: نمی‌توانیم اشتغال و نیازهای مردم را تغییر دهیم، باید روش‌هایی را پیش بگیریم که حداکثر صرفه جویی آب را داشته باشند.

استاندار تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به حمل و نقل و ترافیک است، گفت: ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران فرسوده هستند و باید تعویض شوند، همچنین تردد شبانه کامیون‌های فرسوده در شهر آثار مخربی دارد که در روز محسوس است.

مقیمی با اشاره به اینکه رئیس جمهور دستور تعویض خودروهای فرسوده را داده است، گفت: از طریق صرفه جویی در مصرف گازوئیل، صادرات نفت نیز افزایش می‌یابد و از طریق صندوق توسعه ملی خودروهای جدید را جایگزین خودروهای فرسوده می‌کنیم.

وی با اشاره به ضعف موجود گفت: کارها زمانی انجام می‌شود که پیگیری شود و هر استانی باید پیگیر کارهای خود باشد.

مقیمی با اشاره به سطح پایین زندگی در بافت فرسوده و حاشیه شهر، گفت: در این مناطق امکانات وجود ندارد و همچنین مشاغل سطح پایینی دارند و وضعیت بسیار محدود و نگران کننده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر توانمندسازی بافت فرسوده و حاشیه نشینی گفت: در این زمینه رئیس جمهور قول داد که طی ۱۰ سال کل منطقه بازآفرینی شود و به این ترتیب ایجاد اشتغال و مقاوم سازی بافت فرسوده را شاهد خواهیم بود.

استاندار تهران با بیان اینکه با شهرداری‌ها پیمان بسته ایم که به هیچ ساختمان غیرمقاومی پایان کار ندهند، گفت: هرگونه تخلفی در این زمینه غیرقابل بخشش است.

وی با اشاره به طرح بازآفرینی شهری گفت: هر شهری که زمین در اختیار سازندگان قرار دهد، کار در آنجا شروع می شود و واحدها بین ساکنان بافت فرسوده و زوجین جوان توزیع می شود.

مقیمی گفت: برای ما افت است که این تعداد معتاد، آمار طلاق و جمعیت زیر خط فقر داشته باشیم.

استاندار تهران با اشاره به آسیب های اجتماعی و مسائل اخلاقی گفت: با همین شاخص‌ها در دنیا ارزیابی می شویم و باید برای حل این مشکلات اقدام کنیم.

وی افزود: باید از این فرصت که دولت و مدیریت شهری با یکدیگر هم راستا هستند استفاده کنیم و به حل مشکلات بپردازیم.

مقیمی خطاب به نمایندگان شهرستان ها گفت: ما تمام وقت در خدمت شما هستیم و نظرات و راهکارهای شما را می طلبیم.

استاندار تهران با بیان اینکه حل این مشکلات به معنای افزایش امید به آینده و کاهش نگرانی‌، یأس و افسردگی مردم است، گفت: برای بهبود شرایط موجود نیاز به فعالیت بیشتر داریم.

مقیمی با بیان اینکه وصل کردن متروهای شهرستان‌ها با شرط در اولویت بودن شهر تهران در دستور کار است، گفت: کارگروهی برای تسریع در روند احداث خطوط مترو حومه شهر تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه سعی می‌شود همه شهرستان‌های اطراف را ازطریق شهرری به تهران متصل کنیم، گفت: زمانی بود که حتی یک متر خط مترو نداشتیم و در حال حاضر 7 خط مترو احداث شده است.

مقیمی با بیان اینکه احداث خطوط مترو نیازمند اعتبارات لازم است، گفت: در برخی از مناطق هنوز مطالعات مهندسی انجام نشده است و در برخی از جاها هم مطالعاتی انجام شده، اما اعتبارات لازم اختصاص داده نشده است.

استاندار تهران با بیان اینکه جلساتی در ستاد مدیریت بحران کشور تشکیل شده است، گفت: در این جلسات مطرح شده است که 10 درصد از نیاز هر استان برای مدیریت بحران تامین شود.