سیامک مره صدق در واکنش به اعلام خبر ممنوعیت تبلیغات دمنوش‌های لاغری از طریق رسانه ها توسط سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفت: این موضوع نه تنها در مورد دمنوش‌های لاغری بلکه برای بسیاری دیگر از مواد دارویی گیاهی یا مکمل مصداق دارد و قطعا عرضه این مواد بدون مجوز غیر قانونی است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه قوانینی که در رابطه با تبلیغ مواد شبه دارویی وجود دارد به درستی اجرا نمی شود، از سوی دیگر کانال‌های غیر قانونی ماهواره‌ای که در عمل بیانگر تامین منافع مالی دولت‌های ضد انقلاب اسلامی هستند با این قبیل اقدامات در جهتی حرکت می‌کنند که هم به اقتصاد ایران و هم سلامت مردم ضربه وارد سازند.

وی افزود: بی‌تردید دمنوش‌های لاغری و داروهای گیاهی که از طریق کانال‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند از نظر طبی مورد تایید نیست و بیشتر از اینکه سلامت‌زا باشند، بیماری‌زا هستند، کما اینکه موارد بسیاری مشاهده شده است که افراد به دلیل مصرف این مواد به نارسایی شدید کبدی دچار شده‌اند تاجاییکه پزشکان ناچار شده‌اند برای آنها عمل پیوند کبد انجام دهند.

مره‌ صدق تاکید کرد: هم‌اکنون باید در سطح جامعه این فرهنگ نهادینه شود که تنها راه کاهش وزن داشتن رژیم غذایی متعادل درازمدت و افزایش فعالیت بدنی است و روش هایی که به عنوان روش معجزه‌ آسای لاغر شدن فوری تبلیغ می‌شود، بیشتر از اینکه به سلامت فرد کمک کند، زمینه بروز خطرناکترین نارسایی‌ها در ناحیه کبد، کلیه، دستگاه گوارش و ...را فراهم کرده و آینده فرد را با مشکلات جدی و اساسی همراه می‌کند.

وی یادآورشد: البته این امری اثبات شده است که نتیجه روش‌های کاهش وزن سریع، لاغری مقطعی سپس افزایش وزن بیشتری را به همراه دارد، کما اینکه فرد بین 20تا 30 کیلو بیشتر از وزن اولیه خود اضافه وزن پیدا خواهد کرد.

دمنوش‌های لاغری سموم گران قیمتی هستند

مره صدق اظهار کرد: مصرف دمنوش‌های لاغری و داروهای گیاهی به غیر از ایجاد نارسایی اندام‌ها برای فرد، از نظر اقتصادی نیز به وی آسیب خواهد رساند، چرا که اغلب از نرخ گزافی هم برخوردار هستند و به دلیل مضراتی که به همراه دارند نمی‌توان به آنها عنوان دارو اتلاق کرد تاجاییکه می‌توان گفت دمنوش‌های لاغری سموم گران قیمتی هستند.

وی بیان کرد: برای برخورد با فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان این نوع محصولات خلاء قانونی وجود ندارد و مشکل به بخش اجرایی کشور برمی‌گردد چرا که تعداد ناظران بر این بخش‌ها محدود است، ضمن اینکه اگر قرار باشد با تمام خرده فروش‌ها برخورد شود باید تعداد زیادی ناظر در این بخش فعال شوند که این امر امکانپذیر نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اغلب دمنوش‌ها و داروهای گیاهی لاغری به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، تاکید کرد: یکی دیگر از دلایل افزایش این نوع محصولات در کشور این است که روی مرزها کنترل دقیقی صورت نمی‌گیرد و دمنوش‌ها و داروهای گیاهی لاغری به راحتی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ارائه راهکار برای کاهش مصرف داروهای لاغری در کشور عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام برای کاهش مصرف دمنوش ها و داروهای گیاهی لاغری آگاهی دادن به مردم است تا در پی وسوسه فروشندگان برای جذب مشتری فریب نخورند ضمن اینکه این مهم نه تنها در مورد کاهش وزن بلکه در مورد موادی همچون ترک اعتیاد، رشد مو و افزایش قد نیز مصداق دارد که مصرف سموم خطرناک و گاه کشنده‌ای برای آنها تبلیغ می‌شود.