پایگاه خبری تحلیلی پارس - محمدعلی نجفی روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارشی در باره عملکرد خود پرداخت اما بیش از آن که بگوید در این مدت چه کرده است  به سیاه‌نمایی اقدامات شهردار سابق تهران پرداخت.

وی در حالی دستاوردهای مدیریت شهری در زمینه حمل و نقل را زیر سوال برد که حمل و نقل عمومی تهران از زمان قالیباف رشد چشمگیری داشته و در این بین توانسته است تحول اساسی را در آن ایجاد کند.

نجفی در حالی سهم سفرهای شهری در مترو را 9 درصد و سهم ناوگان اتوبوسرانی را 10 درصد عنوان کرده است که در یک دهه اخیر ، احداث خطوط مترو  نزدیک به 320 کیلومتر با جابجایی روزانه بالغ بر 3 و نیم میلیون سفر افزایش پیدا کرده است.

انتقادات و سیاه‌نمایی‌ها به عملکرد شهردار سابق تهران از سوی مدیریت جدید شهری در حالی صورت می‌گیرد که رشد و توسعه حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه سازمان ها و ناظران خارجی نیز قرار  گرفته و در سال 2011 در  مراسم انتخاب جایزه جهانی حمل و نقل پایدار 2011  در واشنگتن، مدیریت تهران در کنار چهار شهر دیگر به عنوان برترین شهرداری جهان در حوزه توسعه حمل و نقل پایدار معرفی شد.

اگرچه آقای شهردار و معتقد است که حسابرسی ها در بدهی دولت به شهرداری مشخص نیست اما شاید آنان فراموش کرده باشند که سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی غیر از 50درصد سهم دولت در توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و 1.2 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی  از جمله مواردی است که مصوبه مجلس را به همراه دارد اما هیچگاه اجرایی نشده است.

در اواخر سال 88، نمایندگان مجلس برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی را برای کمک به ساخت مترو چند کلانشهر به تصویب رساندند، اما این مصوبه از سوی شورای نگهبان به دلیل مغایریت با اصل 75 و با این توجیه که نباید بار مالی پیش‌بینی نشده برای دولت ایجاد شود، به مجلس بازگشت. این موضوع با اصرار مجلس بر روی مصوبه مذکورمواجه شد، به طوری که تعیین تکلیف برای مجوز استفاده متروی تهران از حساب صندوق ذخیره ارزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دستور کار قرار گرفت و پس از بررسی هایی و بدون توجه به نظر دولت تصویب شد. پس از تصویب، دولت موظف به ابلاغ این مصوبه شد، اما به دلیل عدم ابلاغ، رئیس مجلس مستقیما آنرا ابلاغ کرد، با اقدام رئیس مجلس، قانون مذکور حالت تکلیفی به خود گرفت و مصوبه مذکور تبدیل به وظیفه ای برای وزارت اقتصاد شد، به این ترتیب بیش از یک میلیارد و دویست میلیون دلار از این مبلغ به شهر تهران خواهد رسید و باقی آن نیز صرف سایر کلان شهر ها خواهد شد.

آنچه نجفی در گزارش خود به آن اشاره نکرد و شاید از مهمترین مسائل در حوزه مدیریت شهری است سهم فراموش شده پایتخت‌نشینان از سوی دولت است که گویی نجفی این مساله را فراموش کرده است و سیاه‌نمایی عملکرد شهردار سابق تهران سهلتر از پیگیری مطالبات به حق شهر تهران از دولت است.