بر اساس آمار سال گذشته به ازای هر مشترک ۲:۵۴ دقیقه خاموشی برق در روز وجود داشت به طوریکه در طول سال میزان خاموشی‌ها به 950 دقیقه رسید. همچنین در سال 95 و 96 میزان متوسط خاموشی به ازای هر مشترک در بخش توزیع ۱.۸ دقیقه در روز و در بالادست ۰.۷ تخمین زده شده است .

به‌طورکلی در 365 روز سال حدود 70 تا 80 دقیقه خاموشی در کشور وجود دارد، به عبارت دیگر هر مشترک در کشور ۲.۵ دقیقه خاموشی را در روز تجربه می‌کند که بر اساس برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته باید این عدد به ۱.۵ دقیقه کاهش یابد .

طبق اعلام مسئولان برقی پیش‌بینی می‌شود با فعالیت های انجام گرفته می‌توان در طول سال 200 دقیقه خاموشی را کاهش داد که این عدد به ازای هر مشترک در طول سال 700 دقیقه و در طول روز کمتر از دو دقیقه خواهد بود که با استانداردهای جهانی در حال تطابق است .

البته باید گفت که استاندارد بین‌المللی تعریف شده برای خاموشی در هر کشوری متفاوت است. به طور مثال در آمریکای شمالی میزان خاموشی پنج برابر هلند است که این به معنای عدم رعایت استانداردها در صنعت برق نیست، چراکه اندازه‌گیری این مسئله پارامترهای گوناگونی دارد .

در همین راستا محمود رضا حقی‌فام - معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر - اعلام کرده که سال گذشته در دو حوزه خوزستان و شمال مشکل بزرگی وجود داشت اما امسال با فعالیت‌های انجام شده در صنعت برق پایداری شبکه بهتر شده و تا کنون مشکل عمده‌ای در این حوزه‌ها نداشته‌ایم.

وی به ضرورت کاهش خاموشی‌های برق هم اشاره کرده و گفته که میزان خاموشی‌های برق به ازای هر ایرانی سالانه حدود 700 دقیقه است که باید این میزان کاهش یابد، چراکه به ازای یک درصد کاهش تلفات در شبکه های توزیع برق، حدود 250 تا 300 میلیارد تومان به صنعت برق کمک خواهد شد.

با توجه به اینکه سال گذشته در دو حوزه خوزستان و شمال مشکل بزرگی وجود داشت و امسال با فعالیت‌های انجام شده در صنعت برق پایداری شبکه بهتر شده و تا کنون مشکل عمده‌ای در این حوزه‌هاوجود ندارد انتظار می‌رود که اهداف تعیین شده در راستای کاهش خاموشی محقق شود.