پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- این روزها حال هوای تهران اصلا خوب نیست. غلظت آلاینده ها از وضعیت هشدار و خطرناک هم عبور کرده و دولت ظاهرا تنها راه چاره را در تعطیلی مدارس می بیند! اقدام به تعطیلی روز به روز مدارس آن هم تنها مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی نشان از آن دارد که دولت هنوز باور ندارد که شاخص آلودگی در تهران از حد هشدار گذشته است و هیچ برنامه عملی برای مقابله با این معضل ندارد. 

اعضای شورای شهر تهران هم که در ابتدا ورودشان به شورا، مرتب از مدیریت شهری گذشته در خصوص مسائل مختلفی از جمله آلودگی هوا انتفاد می‌کردند و مدیریت سابق را متهم اصلی در این بخش می‌دانستند ؛ اکنون  پس از تکیه بر صندلی‌هایشان اذعان می‌کنند بسیاری از مشکلات در بحث آلودگی هوا با درایت سازمان‌های دولتی قابل رفع بود!

رئیس شورای شهر تهران  اخیرا در خصوص مشکل آلودگی هوای تهران گفته : «با توسعه حمل و نقل عمومی قطعا آلودگی هوا به مراتب کاهش پیدا می‌کند که البته در این زمینه نیاز است دولت هر چه زودتر اقدام به پرداخت بدهی ها خود به شهرداری تهران کند.» 

وی همچنین به تامین واگن‌های جدید در این دوره از مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: «ما در این زمینه منتظر وعده‌های داده شده از سوی مسئولان دولتی هستیم به طوری که قول داده شده که 2 هزار واگن جدید به مترو تهران داده شود.»

البته ایشان در میان صحبت های خود به وظایف سازمان محیط زیست هم اشاره کرده است. این در حالیست که در زمان مدیریت دکتر قالیباف همه تقصیرها متوجه شهرداری بود!

آنچه مسلم است در مورد مشکل ترافیک و آلودگی هوای پایتخت؛ توسعه حمل ونقل عمومی به لحاظ کمی و کیفی مهم ترین راهکار برای کاهش ترافیک و میزان آلاینده ها در هواست. در دوره قبل مدیریت شهری تلاش کرد تا از هر بخشی کمک لازم را برای توسعه حمل و نقل عمومی انجام دهد و در این زمینه بسیار موفق عمل کرد . 

به عنوان نمونه در تهران تا سال 84 و در طول 23 سال تنها 70 کیلومتر مترو ساخته شده بود، اما مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف باعث شد تا در حال حاضر طول خطوط مترو از 70 کیلومتر به بالغ بر300کیلومتر آن هم بدون کمک دولت برسد . قطعا اگر همت و مدیریت جهادی شهردار سابق در توسعه حمل و نقل عمومی نبود اکنون وضعیت تهران از لحاظ آلودگی هوا بسیار بدتر از این بود. 

اما بررسی عملکرد مدیریت  فعلی در چند ماه اخیر نشان میدهد؛ عدم تخصص کافی در کنار سیاسی کاری و طایفه گرایی سبب شده  تا تنها به فکر پاک کردن صورت مساله ، انداختن توپ در زمین مردم و سر دادن شعار باشند . به عنوان مثال  تعطیل کردن خط 7 مترو مشتی است که نمونه خروار بی تدبیری مدیریت جدید است!