یحیی الهی امروز  در ایلام اظهار داشت: با توجه به اعتقادات، همراهی و ولایت‌مداری مردم استان ایلام، در بحث قاچاق در استان‌مان مشکل خاصی وجود ندارد و می‌توان بیان داشت که موضوعی به نام قاچاق کالا در ایلام نسبت به سایر استان‌ها نداریم.

وی ادامه داد: در طول سال گذشته، ارزش ریالی کل کشفیات قاچاق کمتر از 100 میلیون ریال بود که رقم بسیار پایینی است و تأکید دارم که این حد از قاچاق، سازمان‌یافته نیست.

فرمانده مرزبانی استان ایلام افزود: در حوزه دهلران در برخی موارد و البته به صورت غیر سازمان‌یافته کشف سلاح داشتیم و مرزبانی و دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی، احاطه لازم بر مناطق را دارند.

وی گفت: در مأموریت بزرگ اربعین، مرزبانی در کنار سایر دستگاه‌های بی‌شمار، مسؤولیت خود را انجام می‌دهد و وظایف مرزبانی، برقراری امنیت در مرز است؛ در آن‌سوی مرزها تهدیدات بسیاری داریم، هرچند با تلاش ارتش و مردم عراق و با پشتیبانی ایران، داعش در عراق در حال برچیده شدن است اما فعلاً تهدیداتی داریم و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

الهی تأکید کرد: با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های امنیتی آن سوی مرزها، تهدیدات احصاء شده‌اند و ملاقات‌هایی با مرزبانی عراق انجام گرفته تا تسهیل تردد زائران و فراهم کردن امکانات رفاهی لازم و نیز اقدامات امنیتی در آن سوی مرز صورت گیرد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر فرمانده مرزبانی ناجا با همتای خود در عراق در پایانه مرزی دیدار داشته و مصوبات خوبی در زمینه برقراری امنیت و تسهیل در تردد زائران منعقد کردند.

فرمانده مرزبانی استان ایلام افزود: پیگیر باز شدن مرز خسروی هستیم، چراکه ظرفیت، زیرساخت و امکانات موجود در مهران پاسخگوی جمعیت عظیم زائران نیست و در صورت باز شدن مرز خسروی، امکان ارائه خدمات بهتر فراهم می شود.

وی گفت: امسال تأکید بر این است که افراد بدون مجوز از مرز خارج نشوند؛ در ورود به کشور عراق، از تجهیزاتی قرار است استفاده شود که به شدت این موضوع را کنترل کنند و ما نیز بر این مساله تأکید داریم؛ زائران باید توجه کنند که مجازات در کشور عراق با کشور ما متفاوت است و شامل 6 ماه تا سه سال حبس برای ورود غیرقانونی به عراق است.