بهمن نامورمطلق در نخستین همایش گلیم نقش‌برجسته، اظهار داشت: «با وجود اینکه وضعیت تجاری ما نسبت به چهار سال گذشته بهتر شده است، کماکان تجاری‌سازی و فروش مهم‌ترین مشکل صنایع‌دستی کشور است.»

نامورمطلق اضافه کرد: «بسیاری از مشکلات بخش فروش مربوط به بخش تولید است و تا وقتی تولید مطلوب نباشد، هر قدر هم که در زمینه تبلیغات، بازارشناسی و بازاریابی فعالیت کنیم، محصولات صنایع‌دستی‌ ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

وی یادآور شد: «درحالی‌که جامعه دچار تحولات عمیق و گسترده‌ای شده است، در حوزه طراحی صنایع‌دستی دچار تکرار شدیم و از خلاقیت فاصله گرفته‌ایم، به‌طوریکه طرح‌های بسیار قدیمی با تغییرات جزئی به‌صورت مرتب تکرار می‌شود.»

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، با بیان اینکه مخاطب تازه حرف تازه در حوزه صنایع‌دستی می‌خواهد، افزود: «رشد بی‌نظیر صنایع‌دستی در سال‌های 83 و 84 به این دلیل بود که گلیم نقش‌برجسته به‌عنوان اثری خلاقانه وارد بازار شد و توانست بازار را در دست بگیرد.»

وی اظهار کرد: «صنایع‌دستی ما باید دانش‌بنیان شود و از نیروی علمی و اندیشه دانشگاهیان بهره بگیرد که بدون آن دانشگاه‌ها بی‌ثمر شده و صنایع‌دستی بدون آینده و منسوخ خواهد شد.»

نامورمطلق افزود: «صنایع‌دستی از حوزه‌هایی است که می‌توان به‌کمک آن از هویت فرهنگی و زیبایی‌شناختی کشور صیانت و حراست کرد و بدون آن بخشی از هویت ما از بین خواهد رفت.»

وی یادآور شد: «استان ایلام درخصوص بهبود وضعیت بازرگانی صنایع‌دستی جزو استان‌های متوسط است، اما درمجموع نتوانسته است در اندازه‌های مطلوبی که موردنیاز است ظاهر شود.»

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد: «در بخش صنایع‌دستی این استان به یک جهش نیاز است و برای اینکه به جهش موردنظرمان برسیم، باید تعداد بازارهای هدف افزایش یابد که در این زمینه ایلام با توجه به نزدیکی به کشور عراق موقعیت خوبی دارد.»

فعالیت 33 هزار هنرمند صنایع‌دستی در استان ایلام

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام نیز در این همایش اظهار کرد: «8هزار نفر در 33 رشته صنایع‌دستی این استان به‌صورت رسمی و ثبت‌شده فعالیت می‌کنند که بیش از نیمی از آن‌ها در بخش گلیم نقش‌برجسته فعال‌اند.»

وی اظهار کرد: «از مرحله تولید تا فروش صنایع‌دستی در این استان مشکلاتی وجود دارد که تلاش شده تا تعدادی از آن‌ها برطرف شود، ازجمله اینکه بافندگان گلیم نقش‌برجسته دیگر برای تهیه مواد اولیه خود ناچار نیستند به استان‌های دیگر سفر کنند.»

شنبه‌زاده افزود: «برای رونق بخشیدن به بازار گلیم نقش‌برجسته و توسعه آن، درحال بومی‌سازی طراحی‌ها هستیم و دو کارگاه رنگرزی و پرداخت هم در این زمینه فعال شده است، ضمن اینکه کار بسته‌بندی مناسب به‌منظور جلب مشتریان نیز انجام شده است.»

وی یادآور شد: «تاکنون 14 اثر صنایع‌دستی استان نشان ملی دریافت کردند و 5 اثر نیز استانداردسازی شدند.»

همچنین در این آیین معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از تمبر این همایش رونمایی کرد.

همایش گلیم نقش‌برجسته در محورهای مختلف از جمله چالش‌ها و راهکارهای توسعه گلیم نقش‌برجسته، تولید و سرمایه‌گذاری، فروش و صادرات، مدیریت، صنعت گردشگری، بازاریابی داخلی و خارجی، بررسی مردم‌شناختی، طرح‌ها و نقش‌مایه‌ها، کاربرد در دکوراسیون داخلی، تأثیرات اجتماعی و تاریخی، آموزش و فناوری و طرح و نقوش جدید برگزار شد. در پایان این همایش از مقالات برتر و همچنین پیشکسوتان و فعالان حوزه گلیم نقش‌برجسته استان ایلام قدردانی شد.