«امدادرسانی در نا امیدی» این تیتر گزارش امروز روزنامه شهروند وابسته به جمعیت هلال احمر است؛ گزارشی درباره اینکه امدادگران از کمبود بودجه بر روند فعالیت‌هایشان می‌گویند.

نویسنده در بخشی از این گزارش با نا امید نشان دادن امدادگران جمعیت هلال احمر آورده است:« نگرانی شان از آنجایی شروع می شود که سر حادثه بروند و تجهیزاتشان کافی نباشد، در دوره های آموزشی شرکت کنند و کیفیت‌اش قابل قبول نباشد. آنها نگرانند به موقع به حادثه نرسند و جان مردم را به موقع نجات ندهند و شرمنده شان شوند. آنها، همان امدادگران هلال احمرند.»

شهروند در ادامه این گزارش با اشاره صدباره هلال احمر‌ها، این‌بار پای امدادگران را به دعوای بودجه کشاند و با خط و نشان درباره فاجعه بار بودن این موضوع نوشت: «آنها می‌گویند مسئولانی که اعتبارها را در اختیار دارند، «نباید با جان مردم بازی کنند»، «نباید امدادگران را ناامید کنند»، چرا که «فاجعه در انتظار است.»

همچنین این روزنامه هلال احمر در گزارش دیگری درباره موضوع کمبود‌های بودجه از به آرش میراسماعیلی قهرمان سابق جودوی جهان متوسل می‌شود و می‌نویسد:« جان مردم را به خطر نیندازید او که از اتفاقات اخیر و بلایای طبیعی به شدت ناراحت است، از حذف غیرقانونی بخشی از بودجه هلال‌احمر نیز گلایه‌ می‌کند.»

این روزنامه امروز بیش از 11 گزارش و مصاحبه درباره همین موضوع کار کرده است که به نظر می‌رسد هلال احمر به دنبال یک جریان سازی و پروپاگاندای رسانه‌ای و انحراف افکار عمومی از ضعف در مدیریت بحران و تمرکز بر بهانه های بودجه است؛ از طرفی به میان کشیدن پای امدادگران و داوطلبان و سپر کردن آنها و همچنین متوسل شدن به بازیگران و استفاده از محبوبیت ورزشکاران و استفاده همه اینها در جهت رسیدن به اهداف مالی و سازمانی کاری اخلاقی به نظر نمی‌رسد. 

آدرس غلط هلال احمری‌ها

هلال احمر که بخش عمده‌ای از بودجه آن از طریق دولت تامین می‌شود و با بی‌تفاوتی مسئولان دولتی در ارائه بودجه فوق مواجه شده است، چاره جز دادن آدرس‌های انحرافی نمی‌بینید و تقصیر را به گردن سازمان ثبت میندازد و از محقق نشده بخشی از بودجه که قرار بود از حق‌الثبت‌ها تامین شود  گلایه می‌کند.

آنچنان که محمدیون دبیرکل هلال احمر با اشاره به اینکه، سازمان های نظارتی باید بگویند چرا200 میلیارد تومان پول جمعیت هلال احمر به ناحق از این سازمان گرفته شده است گفت: بودجه هلال احمر از هزار و100 میلیارد فقط100 میلیارد داده شده است.

البته بخشی از بودجه جاری هلال احمر از محل مالیاتی بود که با عنوان سهم امداد و نجات از محل درآمد از مالیات‌های مستقیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تامین می‌شود که حق الثبت ٤٢ درصدی آن سهم هلال احمر و سهم ٥٨ درصدی آن متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده است که این میزان به تشخیص مجلس شورای اسلامی قرار است دیگر پرداخت نشود و این جمعیت با ردیف بودجه دولتی به کار خود ادامه دهد. 

همه این موارد در حالی است که برخی معتقد هستند که بحران بودجه ای در این سازمان یک بهانه  برای پوشاندن مشکلات و کمبود‌های پیش آمده در امدادرسانی اربعین و اهواز و بوشهر و شیراز و ... است و همانطور که مشهود است دولت برای این جمعیت در بودجه 96 ردیفی قرار داده است و اگر طبق محاسبات و قول و قرار دولت به وعده و دادن بودجه عمل کند مشکلی پیش نخواهد آمد.

از طرفی در حال حاضر نوک پیکان هلال احمر‌ها به طرف قوه‌قضائیه نشانه گرفته شده است و خبری از طلبکاری از دولت نیست. البته این رفتار را که می شود نوعی سیاسی کاری انتخاباتی تعبیر کرد وگرنه جای خالی پول‌ها دولتی در بزرگترین نهاد امدادرسانی کشور بسیار پررنگ تر از مبالغی است که امروز تحت عنوان حق‌الثبت از آن یاد می‌شود.

آنچه مشخص است مسئولان این سازمان داوطلبان و دلسوزان هلال احمر را وارد یک جنگ نیابتی کرده اند و از آنها به عنوان یک سپر در مقابل قوه قضائیه و دولت استفاده می کنند و آنچه خود توان گفتنش را ندارد از زبان این عزیزان بیان و درخواست می‌کنند.

دستگاه‌های اجرایی در مقابله با بحران کوتاهی کردند

رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه علی رغم اینکه امسال پیش بینی های سازمان هوا شناسی دقیق تر از سال های گذشته بود و اطلاع رسانی به موقع صورت گرفته بود اما دستگاه های اجرایی در توجه به هشدارهای این سازمان کوتاهی کردند،  و متاسفانه در این بارندگی ها به خاطر عدم برنامه ریزی و نظارت نسبت به پیش بینی ها، مردم ما در استان ها و شهرها به زحمت افتادند.

دود کم‌کاری مسئولان در چشم مردم

بهتر نیست در روزهایی که مردم خوزستان با گرد و خاک، شیراز و کرمان و بوشهر با سیل و استانهای غربی و شمالی با سرما برف دست و پنجه نرم ‌می‌کنند، مسئولان هلال‌احمر دست از این سیاسی‌کاری بردارند و به وظیفه ذاتی خود برگردند و این جنگ زرگری را بگذارند برای وقتی دیگر...