اسحاق جهانگیری روز شنبه در آیین رونمایی از 6بالگرد جدید هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان این که حادثه خبر نمی کند، افزود: مهم ترین مسئله مدیریت بحران است که ما چگونه حادثه ای را مدیریت کنیم.

 

وی ادامه داد: در کشور ستادی به عنوان ستاد مدیریت بحران حوادث پیش بینی کردیم که در وزارت کشور با حضور دستگاه های مختلف تشکیل می شود و وظیفه آن هماهنگی بین دستگاه ها است.

 

جهانگیری با اشاره به موقعیت حساس و مناسب هلال احمر در بین مردم ادامه داد: شما کار بسیار مهم و با ارزشی انجام می دهید؛ در مواقعی که انسان های گرفتار نیاز به کمک دارند اولین گروهی هستید که حضور می یابید.

 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما کشوری هستیم با ویژگی های خاص، افزود: مهمترین ویژگی آن این است که در معرض آسیب ها و بحران های طبیعی هستیم و تقریبا سالی نیست که سیل و زلزله نداشته باشیم. اخیرا ریزگردها هم به یکی از حواث مهم طبیعی تبدیل شده که بخش های زیادی از استان های کشور را در بر گرفته است.

 

جهانگیری اضافه کرد: از بین سازمان هایی که در کنترل و مدیریت بحران ها نقش کلیدی دارند، سازمان هلال احمر رتبه اول را دارد که الان بالاترین نقش را از جهت کنترل مدیریت بحران و حوادث بر عهده داشته و توانسته است کارهای بزرگی انجام دهد.

 

وی اظهار داشت: شاید مهمترین ویژگی که هلال احمر را برجسته کرده، مردمی بودن این نهاد و کمترین اتکای آن به دولت و سازمان های دولتی است. سازمانی چابک و فعال که اتکای اصلی آن به قشر داوطلبان است.

 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه این سازمان کار خدمت کردن و نوع دوستی را به همه سنین جامعه گسترش داده است، گفت: این سازمان یک سرمایه اجتماعی است و با فعالیت ها و همبستگی مردمی، موجب افزایش سرمایه اجتماعی می شود.

 

جهانگیری افزود: در بین سرمایه هایی که جمهوری اسلامی در اختیار دارد، هیچ سرمایه ای ارزشمندتر، مهمتر و اطمینان بخش تر از سرمایه اجتماعی برای کشور نیست.

 

وی تاکید کرد: هر حرکتی در جهت آسیب زدن به سرمایه اجتماعی کشور که مهمترین نمادش اعتماد و امید مردم نسبت به نظام و آینده خودشان است، حتما کاری ضد مردمی و در جهت تضعیف نظام جمهوری اسلامی و پایه های اصلی کشور است.

 

معاون اول رئیس جمهور در عین حال گفت: هر کسی که می تواند قدمی در جهت تقویت امید و اعتماد مردم بردارد، کار خداپسندانه و ملی انجام می دهد.

 

جهانگیری از هلال احمر خواست تا قدر اعتماد مردم را بداند و از آن پاسداری کند و در ادامه اظهار داشت: ما به عنوان دولت باید کمک کنیم که سازمان هلال احمر که به این گستردگی و حتی در خارج از مرزها فعالیت می کند را تقویت کنیم.

 

وی در ادامه آموزش به مردم و جوانان توسط هلال احمر را مهم و در جهت تقویت این سازمان خواند و گفت: البته لازم است که جمعیت هلال احمر به تجهیزات و امکانات روز دنیا به خصوص بالگرد مجهز شود و دولت در این زمینه نیز باید کمک های لازم انجام دهد.

 

معاون اول رییس جمهور به رونمایی از بالگردهای امدادی هلال احمر اشاره کرد و افزود: متاسفانه بعضی دستگاه های دولتی و عمومی برای تامین تجهیزات و امکانات خود تمایل زیادی به خرید کالاهای خارجی دارند و دلایل آن را کیفیت پایین تر تولیدات داخلی، تاخیر در تحویل کالای مورد نیاز و پرداخت کل هزینه در هنگام خرید یک کالا عنوان می کنند.

 

جهانگیری به شرایط تامین مالی برای خریدهای خارجی هم اشاره ای کرد که آن ها حداکثر 10 تا 15 درصد دریافت می کنند و ادامه داد: در مورد خرید هواپیما از شرکت های ایرباس و بویینگ نیز شرایط همین گونه است و قرار نیست دولت مبلغی پرداخت کند بلکه بعد از ورد آنها به کشور و مورد بهره برداری قرار گرفتن از محل درآمدهای آنها پول آنها پرداخت خواهد شد.

 

**لزوم همراهی مردم با تولید کنندگان داخلی

 

وی یادآور شد: علی رغم این مسائل، هیچ کشوری نتوانسته در بخش تولید به توانمندی برسد مگر آنکه دوره ای سخت را تحمل کند و مردم با سازندگان و تولید کنندگان داخلی همراهی کرده اند. اگر این دوره را سپری نکنیم همواره باید مصرف کننده کالاهای خارجی باشیم.

 

جهانگیری از جمعیت هلال احمر به خاطر فرصت دادن به سازندگان داخلی برای تامین بالگردهای مورد نیاز قدردانی کرد و گفت: با وجود آنکه ساخت این بالگردها زمان زیادی را سپری کرد اما جمعیت هلال احمر این فرصت را به سازندگان داخلی داد و دستگاه های دیگر نیز باید از جمعیت هلال احمر الگو برداری کنند و برای تامین نیازهای خود به سازندگان و تولید کنندگان داخلی اعتماد کنند.

 

وی به ظرفیت های فراوان کشور و توانمندی نیروی تحصیلکرده داخلی هم اشاره کرد و افزود: ایران از سابقه طولانی در بخش صنعت برخوردار است و در دهه 40 که کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین تصمیم به صنعتی شدن گرفتند، ایران نیز در این مسیر گام برداشت اما متاسفانه اتکاء ما به درآمدهای نفتی مانع از رشد و توسعه در این بخش شد.

 

بر اساس این گزارش، معاون اول رییس جمهوری در آیین رونمایی از بالگردهای هلال احمر، لباس داوطلبی این جمعیت را بر تن کرد و رییس سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی، کارت عضویت افتخاری این سازمان را به جهانگیری اعطاء کرد.

 

در ابتدای این مراسم رییس جمعیت هلال احمر، بالگردهای رونمایی شده را از پیشرفته ترین بالگردها در نوع خود توصیف کرد و گفت: امیدوارم تا پایان سال بتوانیم 3 فروند دیگر از همین نوع به ناوگان امدادی جمعیت اضافه کنیم.