به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمود آموزگار در رابطه با فروش کتاب های بخش بین الملل بدون تعلق گرفتن یارانه ای که پیش تر وزیر ارشاد و رییس نمایشگاه کتاب از آن خبر داده بودند و ظاهرا هنوز سازوکاری برای آن در بخش بین الملل فراهم نشده است، توضیح داد: این که هنوز سازوکاری برای تعلق گرفتن یارانه ای که مسؤولین برای حمایت از خریداران کتاب های خارجی وعده داده بودند، تعریف نشده است، من هم مانند بقیه شنیده ام. در مراسم افتتاحیه نیز این صحبت از سوی وزیر ارشاد مطرح شد، ولی تا به حال با ما که مسؤول برگزاری بخش بین الملل به عنوان انجمن ناشران بین المللی هستیم، صحبتی نشده است.

او افزود: همان گونه که می دانید، در مقررات نمایشگاه به طور کلی چیزی به نام بخش یارانه یی سالن ارزی پیش بینی نشده و وضعیت کماکان به همین صورت است.

آموزگار در ادامه گفت: با توجه به شرایط تحریم ها و وضعیت اقتصادی ما به دولت پیشنهاد دادیم که برای علاقه مندان به کتاب های لاتین بودجه ای اختصاص داده شود و آن را از طریق بن کارت ها در اختیار دانشجویان و استادان قرار دهند، چون به اعتقاد من، حدود ۸۰ درصد متقاضیان کتاب های بخش خارجی دانشگاه ها و مؤسسات دولتی هستند، به همین خاطر اعطای یارانه از سوی بخشی از دولت به بخش دیگر آن معنی و مفهوم ندارد.

رییس انجمن ناشران بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران افزود: تنها ۲۰ درصد از خریداران کتاب های خارجی اشخاص حقیقی هستند که پیشنهاد دادیم بنیه ی مالی آن ها از طریق بن کارت ها تقویت شود تا امکان خرید کتاب پیدا کنند.

او در ادامه گفت: شاید منظور مسؤولان در رابطه با اختصاص یافتن یارانه ۱۰۰۰ تومانی از سوی وزارت ارشاد به خریداران کتاب های خارجی همان بن کارت هایی بوده است که ۲۵۰هزار نفر از دانشجویان، استادان و طلاب برای دریافت آن ثبت نام کرده اند که مبلغ آن ۲۵ هزار تومان بوده است.

او همچنین درباره ی تفاوت بخش حمایت از دانشجویان در دوره های دیگر نمایشگاه کتاب عنوان کرد: در دوره های قبلی افرادی که بن کارت داشتند، نمی توانستند در بخش بین الملل از آن ها استفاده کنند، ولی امسال این امکان فراهم شده است.

آموزگار در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که بسیاری از افراد حاضر در بخش بین الملل نمایشگاه کتاب اظهار می کنند خیلی از کتاب هایی که در این بخش ارائه شده، کتاب های قدیمی است که با تخفیف بیش از ۵۰ درصد به فروش می رسد، نیز گفت: چیزی که در نمایشگاه برای ما اهمیت دارد، این است که کتاب ها آخرین ویرایش باشد، چون طبق تعریف بین المللی، وقتی ویرایش جدیدی از یک کتاب منتشر می شود، ویرایش های قدیمی ارزش خود را از دست می دهد.

او افزود: اگر در نمایشگاه مواردی از این گونه کتاب ها که ویرایش جدیدشان وجود داشته باشد، ولی هنوز ویرایش قدیمی شان به فروش برسد، باشد، با آن برخورد خواهیم کرد.

آموزگار همچنین گفت: با توجه به تحریم ها و معوق ماندن بخشی از طلب ناشران خارجی در دوره های گذشته نمایشگاه، انتظار ما این بود که امسال کتاب جدید کم تری از سوی ناشران خارجی به دست ما برسد، اما به نظر من میزان کتاب جدید ارائه شده تا به حال خوب و قابل قبول بوده است.

او آمار کتا ب های عرضه شده در بخش بین الملل بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده اند، حدود ۱۵ درصد عنوان کرد.

رییس انجمن ناشران بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران در ادامه تعداد عنوان های کتاب های عرضه شده در بخش بین الملل این دوره از نمایشگاه را ۱۳۰هزار عنوان کرد و افزود: هنوز در بخش عربی و لاتین محموله های کتابی وجود دارد که باید از گمرک ترخیص شود.

او افزود: از مجموع ۱۳۰ هزار عنوان کتاب عرضه شده در بخش بین الملل، ۲۷هزار عنوان مربوط به کتاب های عربی است. همچنین ۴۶ هزار عنوان حوزه ی علوم انسانی، ۲۴ هزار عنوان در حوزه ی علوم پایه، ۲۳ هزار عنوان در حوزه ی مهندسی، ۲۳ هزار عنوان در حوزه ی پزشکی و حدود ۱۱هزار ۵۰۰ عنوان در بخش هنر است.

آموزگار گفت: کتاب های عرضه شده که سال انتشار آن ها ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ است، حدود ۲۰ هزار عنوان است که ۱۵ درصد کل کتاب ها را شامل می شود.

او در پاسخ به سؤال دیگر در رابطه با میزان اجاره غرفه ها از سوی ناشران بخش خارجی عنوان کرد: یکی از تصمیمات خوب معاونت فرهنگی در این دوره، همسان کردن اجاره غرفه های بخش خارجی با بخش داخلی است. سال گذشته ناشران خارجی باید بر حسب یورو اجاره ها را پرداخت می کردند که هزینه ی آن اگر امسال هم به همان شکل محاسبه می شد، هزینه ی گزافی می شد و ناشران تقریبا باید به ازای هر متر ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می کردند، اما الآن این میزان در حدود ۳۰ هزار تومان است.

آموزگار در پایان در خصوص مشکلات غرفه های بخش بین الملل به خاطر نداشتن تهویه، وسایل خنک کننده و همچنین قطع سیستم کارت خوان ها گفت: این مشکلات به خاطر این است که برای اولین سال است که این بخش از نمایشگاه در مکان فعلی برگزار می شود و قاعدتا اگر قرار باشد باز هم بخش بین الملل در این مکان برقرار شود، باید برای آن برنامه ریز ی بهتری انجام داد.