در سیصد و بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بررسی کمیته حقیقت‌یاب حادثه پلاسکو مجددا مورد بررسی قرار گرفت.

یکشنبه هفته گذشته بررسی طرح کمیته حقیقت‌یاب حادثه پلاسکو مطرح شد و تعدادی از اعضای شورای شهر دو فوریت آن را امضا کردند ولی به دلیل اینکه امضاها به حد نصاب نرسیده بود یک فوریت آن تصویب شد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی شورا گفت: در شمارش امضاها،‌امضای آقای شیبانی شمرده نشده بود و از سوی دیگر عباس جدیدی نیز گفت اگر این طرح را برای بنده هم ارسال می‌کردید امضا می‌کردم.

عباس جدیدی هنگامی که برای امضاء طرح کمیته حقیقت‌یاب حادثه پلاسکو در مقابل قسمت هیات رئیسه شورا قرار گرفت با صدای بلند خطاب به اعضاء گفت با امضای بنده دو فوریتی شد.

مهدی چمران نیز در پاسخ به این صحبت جدیدی گفت: بالاخره شاخه بز را جدا کردید و به شوخی هم به جدیدی گفت عکس هم گرفتید.

چمران ادامه داد: تا کنون دو جلسه با وزیر کشور در این خصوص برگزار شده بنده و شهردار تهران هم در جلسات بودیم. نظام مهندسی در حال بررسی این موضوع است.

چمران پیشنهاد داد: خروجی کمیته های حادثه پلاسکو را برمی داریم و مجموعه ای کامل ارائه دهیم نه تشریفاتی.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، کمیته حقیقت یاب پلاسکو که در حال حاضر مطرح شده است یک نتیجه اداری دارد ما نیاز به یک نتیجه عملی داریم‌.

مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح  گفت:  من که جلوی دشمنان ایستادم و دخترم را از گروگانگیرها نجات دادم، حالا می‌گویید از حقوق مردم دفاع نکردم.

وی گفت: یک پیشنهادی درخصوص تشکیل کمیته حقیقت یاب ایجاد شد و ما هم نظرمان را اعلام کردیم ، مگر می‌شود در دفاع از حقوق مردم شک و تردید کنم.

نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: برخورد سیاسی نکنید و عنوان نکنید طرفداران شهردار این طرح را امضا نکردند، چراکه ما طرفدار قانون و حمایت از مردم و حق هستیم و برای ما شهردار و رییس جمهور هرکه می‌خواهد باشد، چراکه ما از قانون و مردم حمایت می‌کنیم.

طلایی با بیان اینکه ما حرفمان این است که رییس جمهور، مجلس و قوه قضاییه برای بررسی ابعاد حادثه پلاسکو وارد عمل شوند، گفت: به همین دلیل لازم است شورا بررسی‌های سایر دستگاه‌ها را جمع‌آوری و بررسی کند.

طلایی با بیان سه بار قسم جلاله، ادامه داد: دو کمیته دیگر در شورا برای بررسی ابعاد پلاسکو تشکیل شده و تشکیل سومین کمیته لازم نیست.

نائب رئیس شورای شهر تهران  خطاب به سرخو که طلایی را مورد انتقاد قرار داده بود، گفت: نامه دست شما بود،  چرا منتشر می‌کنید؟

وی ادامه داد: من اهل جار و جنجال نیستم. یک طرح آوردید و ما پیشنهاداتی داشتیم اما جور دیگری مخابره کردید.

سرخو در در پاسخ به سخنان گفت: حرف‌های شما سیاسی است چرا ما را متهم به سیاسی کاری می‌کنید.

در ادامه بررسی طرح اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تصمیمات شورای شهر منطق و قانون دارد اگر گفتیم یک فوریت برای بررسی های بیشتر است. اجازه بدهیم کمیته ها گزارش لازم را بدهند و سپس اگر لازم بود تصمیمات لازم بعدی را بگیریم.

وی ادامه داد: ده ها جلسه در این خصوص گذاشته ایم با موضوعات مردمی سیاسی برخورد نکنیم.

در بررسی طرح حبیب کاشانی که به عنوان مخالف دو فوریت طرح پیشنهادی کمیته حقیقت یاب شورا صحبت کرد، گفت: کسی مخالف دفاع از حقوق مردم نیست، بلکه دو کمیته با حضور 8 نفر از اعضا تشکیل شده و پیشنهاد می‌شود شرح وظایف این کمیته‌ها بررسی شود و اگر خلایی وجود دارد، کمیته دیگری ایجاد شده و یا کمیته مذکور با حضور اعضای بیشتر تقویت شود.

اسماعیل دوستی ادامه داد: تفاوت کمیته حقیقت‌یاب با دو کمیته دیگر این است که ما کار خودمان را بررسی نمی‌کنیم، به دلیل تعداد اعضا، نظارت بیرونی نیز وجود دارد.

در ادامه تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مردم نگران افرادی بودند که در زیر آوار مانده اند ولی عده ای در مقابل دوربین ها ژست می گرفتند.

وی با بیان اینکه تذکر آیین‌نامه‌ای دارم،تصریح کرد: براساس آیین‌نامه شورا نمی‌تواند تا 6 ماه تصمیمی دیگر برخلاف مصوبات داشته باشیم.

سخنگوی شورای شهر بیان کرد: شما امضا جمع کرده‌اید که دو کمیته دیگر شورا منحل شود، این موضوع کودتا علیه تصمیمات شوراست چراکه ظرف یک هفته یک تصمیم جدید آورده شده و جای سوال است که آیا شما قانون را رعایت می‌کنید؟

وی هشدار داد: نباید با شورا برخورد سیاسی داشته باشند وگرنه با آنها برخورد می‌کنیم.

دنیامالی در ادامه بحث گفت: ما شورای شهرداری نیستم. تا امروز فکر می کردیم که شورای شهرداری هستم.صالح تر از اعضای شورای شهر تهران نسبت به بررسی حادثه پلاسکو وجود ندارد.

عضو شورای شهر گفت: آنچه که تا الان کار شده است آن دو کمیته بوده که اقدامات خوبی هم انجام داده اند. ولی این کمیته سوم باید راهکار بدهد که کجا مشکل داریم و نسبت به حل آن اقدام کنیم.

دنیامالی پیشنهاد داد: دو رئیس کمیته های قبلی نیز  در این کمیته حضور داشته باشند تا بررسی ها بهتر باشد.

پرویز سروری در این جلسه گفت: ما در بعضی از بررسی ها خلاف حرف شهرداری به نتیجه رسیدیم و اعلام کردیم مانند موضوع کارواش. ما حاضر نیستیم برای بهشت دیگران جهنم بخریم.

وی بیان کرد: دو کمیته تشکیل دادیم جلسات متعددی برگزار شد. یک کمیته مجلس دارد دو تا کمیته هم در مجلس تشکیل شده است. دو تا کمیته هم ما تشکیل داده ایم. یک کمیته هم الان می خواهیم حقیقت یاب تشکیل دهیم. این یعنی به نتیجه نرسیدن. اگر دوستان پیشنهادی دارند در کمیته های قبلی ادغام کنیم.

جدیدی هم در ادامه گفت: بعضی ها دارند با خون شهدا درآمدزایی می کنند. اگر بیش از 20 کمیته برای حادثه پلاسکو تشکیل شود نظر شورا مهم تر از دیگر کمیته هاست.