ابوالفضل قناعتی در رابطه با حادثه پلاسکو گفت: از سال 75 تا به امروز بحث مقررات ملی ساختمان را در ساخت و سازهای شهر تهران جاری کرده‌ایم اما یکسری ساختمان قبل از این تاریخ مشمول مقررات نشده‌اند و هنوز به شکل قانون‌ گذشته، ساخت و ساز شده‌ و لازم است از نظر سازه و سیستم ایمنی به روز شوند و مباحث فعلی برایشان تعریف شود.

وی ادامه داد: این نوع ساختمان‌ها زیاد هستند و با توجه به هزینه‌هایی که برای تبدیل به سیستم نظام مهندسی فعلی دارند لازم است کمک‌های خارج از کمک صاحب ملک، برایشان در شکل‌های مختلف لحاظ شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: از این طریق این مالکان برای تبدیل بافت فرسوده خود به ملک جدید استقبال می‌کنند چرا که ممکن است برخی از آنها بنیه مالی نداشته باشند که ساختمان خود را تخریب و نوسازی کنند.

قناعتی افزود: اینجاست که دولت و شهرداری می‌تواند یک قدم به جلو بردارد و سیاست‌های تشویقی و کمک‌های مالی داشته باشد تا مالکان نسبت به نوسازی ملک خود ترغیب شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته اجبار هم باید در قالب قانون سلبی وجود داشته باشد. اکنون قانون سلبی که مالک را اجبار کند وجود ندارد. اگر زلزله‌ای رخ دهد بافت جنوب و مرکز تهران و بافت‌های فرسوده تلفات زیادی به بار می‌آورد.

وی افزود: دولت، شهرداری و مردم باید بیایند و برای نوسازی اقدام کنند. سه ضلع مثلث را تشکیل دهند تا اتفاقی مشابه پلاسکو نیفتد.

قناعتی گفت: مانند ساختمان پلاسکو در شهر زیاد است،‌مجتمع‌های مسکونی شرایط بدتر از سازه پلاسکو دارند و اگر از الان به فکر آن نباشیم وضع فجیع خواهد شد.

وی گفت: نباید منتظر مچ‌گیری یکدیگر باشیم بلکه باید قبل از حادثه فکری کنیم. مسئولان حقوقی نیز پشت قانون بایستند و اگر کسی تمکین نکرد از ابزار قانونی خود استفاده کنند چون که برخی معمولا تمکین قانون کرده و گاهی باید با آنها از روی اجبار برخورد.