به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: در اوایل که مردم سویا را شناخته بودند، ازآن به عنوان غذایی برای طیور استفاده می کردند. ۵۰۰۰  سال قبل در چین، دانه سویا به عنوان یک ماده مغذی شناخته و به تمام دنیا فرستاده شد.

محققان روسی جزو اولین کسانی بودند که فواید سویا را دریافتند. این محققان دریافتند سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، کلسیم، آهن،   فسفر، منیزیم، روی، ویتامین های گروه B و فیبر می باشد و فواید زیر را برای سویا نام بردند:

- سلامت قلب و کاهش بیماری های قلبی

- سلامت استخوان ها

- جلوگیری از سرطان

- کاهش عوارض یائسگی

همین امر باعث تحقیقات بیشتر راجع به این ماده مغذی گردید و متخصصان سویا را به عنوان یک ماده غذایی در کنار مواد مغذی موجود در رژیم محسوب کردند.

آنها سویا را جانشین پروتیئن حیوانی در رژیم غذایی کردند و متوجه شدند که این ماده غذایی موجب پایین آوردن کلسترول بد یا LDL و کاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه کاهش بیماری های قلبی می گردد.

مواد مغذی در سویا


ویتامین  E
ویتامین B۱
ویتامین  B۲
منیزیوم
کلسیم
ایزوفلاونیدها
فیبر

دانه سویا محتوی  ویتامین E است که روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از کم خونی جلوگیری می کند.

همانطور که گفته شد، سویا دارای فیبر می باشد. فیبر موجب کاهش وزن، کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش کارکرد روده ی بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. همچنین جلوی یبوست را می گیرد. این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که زیاد مصرف کردن سویا (غلات) موجب اسهال، نفخ و درد شکم می شود.

ویتامین B۱ موجود در دانه سویا جلوی خستگی و انواع بیماری های عصبی را می گیرد، افزایش دهنده انرژی است و برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای ورزشکاران و میانسالان مفید می باشد.  

ویتامین B۲ که در سویا وجود دارد، از زخم های لب و زبان و متورم شدن زبان و همچنین از مبتلا شدن به آب مروارید پیشگیری می کند.

منیزیوم موجود در سویا اثرات مفید بر استخوان و رگ های خونی، مخصوصا بر عضلات قلب دارد و از لخته شدن خون و انسداد رگ های خونی جلوگیری می کند.

استئوپروز (پوکی استخوان) یکی از بیماری های شایع استخوان است که در این بیماری استخوان ها کوچک و شکننده می شوند. ورزش کردن و استفاده از مکمل های کلسیم و ویتامین D  و مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند در جلوگیری از این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

اگر زیاد پروتیئن حیوانی مصرف کنید، کلسیم از استخوانهایتان برداشته شده و از طریق ادرار  یا مدفوع از بدن خارج می شود، ولی سویا و به طور کلی پروتئین های گیاهی نه تنها فاقد این اثر هستند، بلکه میزان ذخیره کلسیم را زیاد می کنند.

از دیگر مواد موجود در سویا، ایزوفلاوونوئیدها هستند که جلوی شکستن استخوان را می گیرند و مانند هورمون استروژن (هورمون زنانه) باعث ساخت استخوان و جلوگیری از تخریب استخوان می شوند.

سویا و سرطان

سرطان هایی از قبیل سرطان سینه، تخمدان و پروستات با کمک سویا از بین رفته است. پس بهتر است این ماده مغذی را بهتر بشناسیم و در زندگی خود از مزایای  وافر آن بهرمند شویم.

در آینده ممکن است از سویا به عنوان هورمون درمانی و به طور کلی به جای داروهای مصنوعی استفاده شود.

سویا و تغذیه

غلات (دانه های کامل) شامل: سویا، برنج، گندم، جو، ذرت و… می باشد. همانطور که می دانید غلات در تغذیه انسان حائز اهمیت فراوانی است.

سویا یکی از بهترین مواد غذایی است که دارای منافع بیشماری می باشد و می تواند پایه رژیم غذایی را تشکیل دهد.

بطور کلی غلات منبع مهم کربوهیدرات، پروتئین و مقدار کمی چربی هستند.

مصرف سویا باعث:

* کمک به هضم غذا

* پایین آوردن کلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

* کاهش عوارض یائسگی

* کاهش عوارض بیماری دیابت

* جلوگیری از بیماری های قلبی

* جلوگیری از بیماری پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.

FDA (اداره ی غذا و دارو آمریکا) برای حفظ سلامت قلب، خوردن سویا را پیشنهاد می کند.

غذاهایی که با سویا درست می شوند، چربی و کلسترول خون را کم می کنند.

شما اگر سویا را با دیگر پروتئین ها از قبیل شیر و گوشت مصرف کنید، در کاهش کلسترول خونتان اثر زیادی دارد.

شما می توانید به سالاد، سوپ و خورش خود سویا بیفزایید و با این کار موجب بالا بردن ارزش غذایی تان و خوش طعم کردن آنها شوید.

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که اگر سبوس غلات را جدا کنیم، اثرات مفید آنها را از بین برده ایم. پس بیایم از امروز غلات سبوس دار و کمتر فراوری شده را استفاده کنیم.