به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: در سالهای اخیر پوکی استخوان به عنوان یکی از شایع ترین مشکلات شهروندان به ویژه در زندگی شهرنشینی محسوب می شود.

رحمان سوری دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی و استاد دانشگاه تهران گفت: در سالهای اخیر پوکی استخوان به عنوان یکی از مشکلات شهروندان به ویژه در زندگی شهرنشینی محسوب می شود، که بعد از سن ۳۰ سالگی افزایش و از سن ۵۰ سالگی با سرعت بیشتری به اوج افزایش خود می رسد.

وی در ادامه گفت: معمولا این روند به دلیل تغییر در تعداد و فعالیت برخی از سلولها در بافت استخوانی و هورمون ها اتفاق می افتد.

وی همچنین افزود: شیوع این بیماری در زنان بیش از مردان بوده که رابطه تغییر در برخی از عوامل از جمله: کم تحرکی و فعالیت های استاندارد، کاهش وزن بدن در سنین جوانی تا کمتر ۴۰ کیلوگرم، رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین D، مصرف موادی نظیر نوشابه های گازدار که دارای مقادیر بالایی از اسید فوسفوریک هستند، تسریع می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این روند در صورت پیشرفت منجر به کاهش تراکم و تخلل پذیری بیشتر در استخوان های بدن به ویژه استخوان ها در از نظیر ران و لگن می باشد.

وی افزود: پرداختن به ورزش هایی نظیر دویدن، کار با وزنه به همراه مصرف مقدار کافی پروتئین و کلسیم می تواند روند ایجاد و تداوم این عارضه را کم نموده و بر تراکم استخوانی بیافزاید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورت افزایش سن و بروز چنین عارضه ای امکان درمان به روش های معمول وجود ندارد و نیاز به درمان از طریق هورمون درمانی یا اقدامات جراحی افزوده می شود به همین دلیل بهتر است قبل از اتفاق چنین رویدادهایی از آن پیشگیری نمود زیرا جزو عوارض و بیماری هایی است که درمان آن بسیار کند و پرهزینه و با درصد بهبود نسبتا کمتری همراه است.