آیت‌الله حسن عالمی درباره لزوم پیگیری ابعاد و دلایل «فاجعه منا» توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار کرد: وظیفه مسئولان کشور در رابطه با جریان منا و شهدای آن بسیار سنگین است.

وی با ابراز تاثر از فاجعه منا و تعداد قابل توجه شهدای ایرانی آن خاطرنشان کرد: شخصیتهای نخبه و بزرگی در میان شهدا وجود داشتند و به معنای واقعی کلمه این فاجعه نوعی جنایت بسیار سنگین بود و ابعاد آن را نمی‌توان احصا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در پی این جنایت، مسئولان سیاست خارجی وظیفه سنگین و خطیری در این پرونده دارند و باید در راه حمایت از مظلومان احقاق حق کرده و کوتاهی و بی‌تفاوتی نداشته باشند.

عالمی عملکرد عربستان در فاجعه منا را تعمدی خواند و خاطرنشان کرد: جنایت در این سطح نمی‌تواند اتفاقی باشد و مسئولان سعودی مقصر اصلی این فاجعه تلخ هستند.

وی از دستگاه دیپلماسی کشورمان خواست تا پیگیریهای لازم را به طور جدی‌تر دنبال کند و حق شهدای منا را از رژیم آل سعود بازستاند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مسئولان کشورهای اسلامی باید تمهیدات جدی بیندیشند تا بتوانیم در سطح بین‌المللی تحرک جدی انجام دهیم و مدیریت حج را از این خاندان بی‌لیاقت سلب کرده و به دست مسلمانان و علمای بلاد اسلامی بسپاریم؛ اگر حج با این نوع مدیریت برگزار شود همه مردم مسلمان به آرمان خود می‌رسند و همه مذاهب اسلامی می‌توانند تمام احکام، سنتها و مستحبات خود را آزادانه انجام دهند و کسی هم مزاحم‌شان نخواهد بود.

عالمی با ابراز تاسف از مدیریت رژیم سعودی بر حج کشورهای اسلامی متذکر شد: در شرایط فعلی وهابیها کج فهمی‌هایی را از جریانات خود دارند و با این وضعیت، این فریضه دینی نامطلوب اجرا می‌شود و در سالهای قبل هم تنها در حد رفع واجب انجام شده و مسلمانان از مستحبات دینی خویش محروم بوده‌اند که همه کشورهای اسلامی باید در این زمینه دست به دست هم دهند.

وی اضافه کرد: باید مسئولان ذیربط در کشورمان اقدام جدی و همه‌جانبه با همه کشورهای اسلامی انجام دهند و از تریبونهای جهانی و سازمانهای بین‌المللی یا مجموعه سازمان کنفرانس اسلامی و جمع فقهی آن استفاده کنند و توجیه لازم صورت گیرد تا جریان حج در مجرای واقعی خودش قرار بگیرد.

مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا در تاریخ هفتم مهر سال گذشته در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ تأکید کردند: «این حادثه به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به‌صورت قاطع دنبال کنند؛ این مسئله نباید به سکوت و فراموشی بگذرد و باید تا سال‌ها در مجامع جهانی مطرح شود و نقطه آماج این حرکت نیز باید دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر باشند».