آیت‌الله محمد‌علی تسخیری درباره لزوم پیگیری ابعاد و دلایل «فاجعه منا» توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار کرد: این فاجعه عظیم برای کل جهان اسلام و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران به‌وقوع پیوست. 

 

وی ادامه داد: علت این فاجعه تلخ، سوء‌مدیریت، کینه بعضی از مسئولان اداری سعودی و عدم اهمیت به مراسم حج از سوی دست‌اندرکاران حج  بود. 

 

رژیم سعودی باید در محکمه‌ای لایق محاکمه شود 

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: به غیر از فاجعه منا که برای جهان اسلام تلخ و تاسف‌بار بود، همه ساله شاهد فجایع زیادی در زمان مراسم حج هستیم که نشان‌دهنده کم اهمیت شمردن مراسم حج از سوی مسئولان سعودی است و معتقدیم باید جهان اسلام این مسائل را بررسی کند و در یک محکمه لایق نسبت به این عملکرد عربستان سعودی حکم صادر کند. 

 

تدوین شکایت ایران برای ارائه به دادگاه لاهه 

 

تسخیری عربستان را لایق خادم‌الحرمینی ندانست و تاکید کرد: متاسفانه هر سال شاهد مشکلات و فجایع برای زائران خانه خدا هستیم و بنده تمامی این معضلات را در مراسم کنفرانس تعامل اسامی و بین وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی مطرح کرده و خواستار جلوگیری از ادامه این رفتارها شدم. 

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای احقاق حقوق شهدای فاجعه منا از سوی مسئولان انجام گرفته است؟ گفت: چندی قبل حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری اعلام کرد که ما در حال فراهم آوردن ارسال شکایت به دادگاه لاهه هستیم که امیدواریم این مهم به نتیجه مطلوبی برسد و حقوق شهدای منا با محکومیت رژیم سعودی ستانده شود. 

 

وزارت خارجه  صدای مظلومیت شهدای منا را به جهانیان برساند 

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره اقدامات وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه اصلی‌ترین نهاد پیگیری برای فاجعه منا است و باید صدای مظلومیت شهدای فاجعه منا را به جهانیان و دادگاههای بین‌المللی برساند؛ وزارت امور خارجه اقداماتی انجام داده اما این اقدامها هنوز به شکل منظم و قوی نبوده است. 

 

رژیم سعودی «سد عن سبیل‌الله» انجام داده است 

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی جهان اسلام ضمن انقاد از عملکرد عربستان سعودی برای حج تمتع 95 متذکر شد: امسال عربستان سعودی «سد عن سبیل‌الله» انجام داده که این  گناه بزرگی بود که از سوی آنان انجام شده است. 

 

وی تصریح کرد: بالاترین حمله‌ای که قرآن به منافقین و کفار می‌کند این است که آنها «سد عن سبیل‌الله» کردند و رژیم سعودی هم «سد عن سبیل‌الله» را انجام داده که امیدواریم خداوند جزای منافقین را به آنها بدهد. 

 

مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا در تاریخ هفتم مهر سال گذشته در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ تأکید کردند: «این حادثه به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به‌صورت قاطع دنبال کنند؛ این مسئله نباید به سکوت و فراموشی بگذرد و باید تا سال‌ها در مجامع جهانی مطرح شود و نقطه آماج این حرکت نیز باید دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر باشند».