سعید اوحدی  درباره آخرین پیگیری فاجعه منا توسط سازمان حج اظهار کرد: به فرمایش رهبر معظم انقلاب، تنها صدای رسایی که در عربستان بلند شد، صدای جمهوری اسلامی ایران بود و توانستیم وضعیت زائران خویش را بعد از مدت زمان کوتاهی روشن کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که در این فاجعه توانست تمامی مفقودان و شهدای خود را تعیین تکلیف کند اما متاسفانه هنوز وضعیت مفقودان حادثه‌دیدگان سایر کشورهای اسلامی مشخص نیست و حتی اقدامی هم برای انتقال پیکرهای مفقودان یا حادثه‌دیدگان این کشورها انجام نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با وجود گذشت بیش از 9 ماه از فاجعه منا هنوز سرنوشت بسیاری از حادثه‌دیدگان کشورهای حاضر در حج تمتع سال گذشته مشخص نیست و فقط وضعیت شهدا و حادثه‌دیدگان کشورمان به سرعت انجام گرفت که آن هم نتیجه بیانات تاریخی و قاطعانه رهبر معظم انقلاب بود.

اوحدی خاطر‌نشان کرد: اگر نهیب تاریخی، موضع شفاف و پیام تاریخی ایشان در آن ایام وجود نداشت، شاید ما نیز تا به امروز مانند بسیاری کشورهای دیگر گرفتار وضعیت شهدا و مفقودین می‌شدیم.

وی یادآور شد: بعد از فاجعه تلخ منا و در تاریخ 9 مهر ماه سال 94 تعدادی از شهدا را شناسایی کردیم اما مسئولان سعودی ممانعت کردند و اجازه ندادند پیکرهای شهدای ایرانی را به کشور بازگردانیم و وضعیت نامطلوبی از  سوی سعودی‌ها وجود داشت اما بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب، عربستان به سرعت اعلام کرد که آمادگی مساعدت برای انتقال پیکرها را دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با انتقاد از مواضع مسئولان سعودی در فاجعه منا و وقایع پس از آن گفت: رویکرد ناصحیحی را در به‌وقوع آمدن این حادثه و وقایع پس از آن از سوی سعودی‌ها شاهد بودیم اما موضع جمهوری اسلامی ایران همانی بود که رهبر معظم انقلاب بیان کرد و از این پس نیز با رویکرد عزت و توجه به امنیت و تامین منافع زائران کشورمان به پیش می‌رویم.

اوحدی یکی از دلایل ممانعت سعودی‌ها برای ورود زائران ایرانی به حج تمتع 95 را ترس مسئولان عربستانی از افشا شدن فاجعه منا عنوان کرد و افزود: یکی از دلایلی که سعودی‌ها حاضر نشدند زائران ایرانی را بپذیرند به سبب نگرانی آنها از افشای آمار شهدای منا و ارتباط زائران ایرانی با سایر زائران کشورهای دیگر بود.

وی ادامه داد: مسئولان سعودی از حضور زائران ایرانی و فاش شدن اسرار فاجعه منا مبنی بر کوتاهی دست‌اندرکاران سعودی حج تمتع در تامین امنیت زائران، وحشت و ترس عجیبی دارند بنابراین برای زائران کشورمان مانع‌تراشی کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان به موضع تیم مذاکره‌کننده برای حج تمتع  95 اشاره و تصریح کرد: امسال، موضع عزت‌مندی را در مذاکرات با مسئولان سعودی داشتیم و بی‌شک این عملکرد جمهوری اسلامی ایران عربستان را برای حج سال آینده به عقب خواهد راند و مجبور به پذیرش تامین حقوق زائران کشورمان خواهند شد.

فاجعه تلخ منا، دوم مهر سال 94 و در مراسم رمی جمرات به دلیل ازدحام بیش از اندازه جمعیت در یکی از خیابانهای منطقه منا و به سبب عدم برنامه‌ریزی و بی‌لیاقتی دست‌اندرکاران سعودی حج و اهمال‌کاری آنان رخ داد که در جریان آن نزدیک به 7 هزار نفر از زائران خانه خدا جان باختند که تا به امروز مسئولان سعودی با وجود سؤالات و ابهامات متعدد درباره چرایی وقوع این فاجعه، حتی حاضر به عذرخواهی لسانی نیز نشده‌اند.

تعداد شهدای ایرانی این فاجعه تلخ نزدیک به 464 اعلام شد که همگی آنها از میان جمعیت حادثه‌دیدگان شناسایی شدند اما همچنان وضعیت بسیاری از از حادثه دیدگان کشورهای مختلف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مسئولان سعودی از تعیین تکلیف آنان سر باز می‌زنند.

مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا در تاریخ هفتم مهر سال گذشته در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ تأکید کردند: «این حادثه به هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به صورت قاطع دنبال کنند؛این مسئله نباید به سکوت و فراموشی بگذرد و باید تا سال‌ها در مجامع جهانی مطرح شود و نقطه‌ی آماج این حرکت نیز باید دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر باشند.»