ایرج حریرچی در نشست خبری صبح امروز گفت: پزشکان ما دو نوع دریافتی دارند یکی حقوقی است که مطابق دستگاه‌ها  می‌گیرند و دیگری کارانه است که در قبال انجام کار به ازای درآمدی که ایجاد می‌کنند پرداخت می‌شود که برای پزشک متخصص با تعرفه دولتی 46 درصد است.

وی افزود:‌ بعضی‌ها از سر دلسوزی و برخی از سر بی‌اطلاعی اظهار نظر می‌کنند و این اظهارات ملال‌انگیز و تکراری شده است ما اقدام حقوق لازم برای افرادی که اینگونه اظهار نظر می‌کنند را در دستور کار قرا داده‌ایم این در حالی است که دستگاه‌های قانونی ذیصلاح روی عملکرد ما نظارت دارند و این افراد اگر سند داشتند منتشر می‌کردند.

سخنگوی وزیر بهداشت افزود:‌ ما از حقوق پزشک،‌ پرستار و پیراپزشک حمایت می‌کنیم و نمی‌خواهیم درآمد حلالشان خدشه‌دار شود متاسفانه حتی در سوالات امتحانی مقطع دبستان هم در مورد اختلاف درآمد پزشک و پرستار صحبت می‌شود. ما فرهنگ‌سازی غلطی داریم که میوه‌چینی آن بعدا خواهد بود.

وی گفت:‌ قبل از سال 74 نظام کارانه ایجاد شد و در 18 سال بعدی ادامه یافت و هیچ زمانی اصلاح در آن اتفاق نیفتاد. ما قبول داریم کارانه در بخش دولتی و خصوص اشکالاتی دارد اما کسانی که آن را ایجاد کردند و در سال‌های متمادی از آن بهره‌مند بودند، اکنون از اختلاف درآمدها صحبت می‌کنند.

حریرچی گفت:‌ اقدام این افراد فرار به جلو است هر کدام از این  افراد در هر سطحی باشد و بخواهند ما پاسخشان را می‌دهیم به دقت وضعیت ما رصد می‌شود اما بهتر است عملکرد دوره‌های مختلف افرادی که در رأس آن موقع در وزارت بهداشت بودند و کسانی که اکنون منتقد هستند مقایسه شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در مورد نرخ درآمد پزشکان و پرستاران گفت:‌ حدود 20 هزار متخصص و فوق‌تخصص داریم که میانگین درآمد آنها در مجموع حقوق و کارانه 13 میلیون و 900 هزار تومان است درآمد پزشک عمومی شاغل در بخش درمان بیمارستان‌ها 5 میلیون و 500 است و پرستار 3 میلیون و 100 هزار تومان است.

وی گفت:‌ اختلاف بین رشته‌ای که بین متخصصان گفته شده میانگین بالاترین درآمد رشته تخصص به کمترین درآمد آن 2.5 به یک است و بالاتری درآمد در رشته فوق‌تخصص به پایین‌ترین درآمد در رشته تخصص 4.5 به یک است و نسبت درآمد پزشک عمومی به پرستار در بخش دولتی 1.75 است.

حریرچی گفت: ما سیستم پلکانی برای درآمدها گذاشته‌ایم به طوریکه برای درآمدهای کمتر از 10 میلیون 80 درصد سهم خود را به بحث درآمدزایی بیمارستان‌ها بدهند و اگر به بالای 50 میلیون رسید 40 درصد را بپردازند برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر این سیستم سقف پلکانی هم گذاشته‌اند.

وی گفت:‌ از کل 21 هزار نفر در انتهای تابستان 94، که اکثراً پزشک بوده‌اند 20 نفر دریافتی آنها قبل از کسور قانونی به 100 میلیون رسیده است. یک در هزار بوده است.

وی گفت:‌ نظام پرداختی دانشگاه‌های علوم پزشکی پیچیده‌ترین نظام پرداخت است چون با بیمار طرف است.