اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش تهران در آیین اختتامیه جشنواره نوجوان سالم ضمن مثبت شمردن این جشنواره گفت: هر نوجوان برای بهبود زنگی خود باید به پنج عامل موقعیت، فرصت، تهدید، نقاط ضعف و نقاط قوت خود توجه کند.

وی عنوان کرد: هر کسی در زندگی موقعیت‌های مختلفی را تجربه می‌کند اما خود فرد تعیین می‌کند که این موقعیت‌ها چه تأثیری در زندگی داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: والدین و معلمان باید کمک کنند تا نوجوان موقعیت‌های متناسب را بشناسد و تصمیم‌های مناسبی در این خصوص بگیرد که این امر باعث تربیت نوجوان سالم می‌شود.
وی با اشاره به این که باید فرصت‌های مناسب را به هدف‌های زندگی تبدیل کنیم، گفت: در ابتدا باید شناخت خوبی از این فرصت‌ها داشته باشیم تا بتوانیم هدفمند حرکت کنیم.
چهاربند تصریح کرد: باید نقاط ضعف و قوت را برای خود فهرست کنیم و نقاط ضعف را خوب بشناسیم چرا که آسیب‌هایی که در طول زندگی برای هر فردی ایجاد می‌شود از همین نقاط ضعف است.
مدیرکل آموزش و پرورش تهران عنوان کرد: یک شهروند خوب بودن نیازمند مقدماتی است که باید از دوران نوجوانی مورد توجه قرار گیرد در واقع باید فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف، قوت و موقعیت‌ها به خوبی شناسایی شود تا جهت‌گیری سریعی برای آن در نظر گرفته شود.
چهاربند لزوم برنامه‌ریزی و توجه حوزه آموزش به این موارد را ضروری دانست و ایجاد چنین جشنواره‌هایی را از نقاط مثبت تربیتی به شمار آورد.