یک بار دیگر همه چیز از نو زاده شد، یک بار دیگر مدارس به تقویم رسمی کشور بی‌اعتنایی کردند و به پیشواز تعطیلات زودهنگام رفتند. دیروز مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت 26 اسفند آخرین روز کاری مدارس است.

 

پیگیری های باشگاه خبرنگاران نشان می دهد در بسیاری از مدارس تهران بویژه در دوره ابتدایی، روز چهارشنبه را روز آخر تحصیلی در سال 94 اعلام کرده‌اند و یک هفته زودتر دانش‌آموزان را بدرقه کرده‌اند.

 

خانواده‌ها اما از این وضع راضی‌اند و چند نفر از والدین دانش‌آموزان تهرانی خوشحال هستند که با تعطیل شدن فرزند، دیگر دغدغه محصل بودن او و معطل گذاشتن برنامه سفر را ندارند.

 

دانش‌آموزان هم که به قاعده، خوشحال‌تر از خانواده هستند. در این میان می‌ماند یک تقویم رسمی که ملاک عمل بسیاری از مدارس نیست و یک موضع رسمی از سوی وزارتخانه که تعداد کمی از مدارس جدی‌اش می‌گیرند.

 

نتیجه این که سال تحصیلی دانش‌آموزان از یک سو به واسطه تعطیلات رسمی، از سوی دیگر به علت تعطیلی پنجشنبه‌ها و از دیگر سو به واسطه تعطیلاتی که خودسرانه برای خود تعیین می‌کنند، کوچک و کوچک‌تر می‌شود و شکی نیست که دایره روزهای آموزشی دانش‌آموزان به این واسطه تنگ و تنگ‌تر می‌شود.

 

از مدت‌ها پیش  قرار بود که آموزش و پرورش زیر و رویش تکانی بخورد! سرانجام توپش ترکید و صدایش هم صدای همه را درآورد، برخی تشویق کردند و برخی هم ساکت ماندند اما در هر صورت پنجشنبه ها تعطیل شد.اما شاید اجرای کلاس های فوق برنامه و کارهای اضافه در مدارس شیرینی تعطیلی مدارس را به تلخی کشاند.

 

با روندی که آموزش و پرورش طی می کند ،بالاخص در سال 94 که آلودگی هوا بهانه خوبی برای تعطیلی دانش آموزان بود،احتمالا کمبود زمان از معضلات به حساب بیاید. مدارس برای جبران ساعات کلاس‌ها، مجبورند که هر روز دست‌کم یک ساعت دیرتر کلاس‌ها را تعطیل کنند که این موضع هم برای دانش آموزان و هم برای معلمین خسته کننده است.

 

نکته بسیار است، ولی باید گفت که با وجود مشکلات فراوان، طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها اجرا شد، ولی در این میان، این دانش‌آموزان و والدین آنها هستند که بر اثر تصمیمات بدون پشتوانه مطالعاتی متضرر می‌شوند و شاید سال آینده این طرح به دست فراموشی سپرده شود.

 

هفته آخر مدرسه تعطیل نیست،ما خودمان تعطیل می کنیم
وقتی با یکی از دانش آموزان مدارس شهر تهران صحبت کردیم گفت:ما از دیروز با همه ی معلمان و ناظمان مدرسه مان خداحافظی کردیم و پیشاپیش عید را هم تبریک گفتیم . 

 

مدارس تعطیل نیست اما ما خودمان مدارس ار تعطیل می کنیم 
این دانش آموز می گوید :بسیاری از معلمان ما حتی به ما می گفتند که مطلب درسی را تا جایی که باید انجام میشد ،درس داده ایم و دیگر نیازی به آمدن در هفته ی آخر نیست.

 

پسرم برای رفتن به مدرسه انگیزه ای ندارد
آقای محمدی یکی از اولیا دانش آموزان تهرانی می گوید: مدرسه برای فرزندم ا تکالیف نوروزی را در نظر گرفته است و این شرایط باعث می‌شود که در طول تعطیلات عید نوروز تمامی خانواده با کمک یکدیگر وظیفه کمک به حل تکالیف نوروزی فرزندم را داشته باشند!

 

حتی گاهی اوقات پسرم با خیل عظیمی از تکالیف رو به رو می شود که این باعث می شود انگیزه ی فرزندم بای رفتن به مدرسه کم شود زیرا هیچ جاذبه ای برای رفتن پسرم به مدرسه وجود ندارد.

 

 

از این ها که بگذریم حال و هوای عید این روز ها گریبان گیر دانش آموزان شده است ،خیلی ها تدارکات نوروزی خودشان را از خیلی قبل تر در نظر گرفتند.به قول خودشان زودتر از موعد با هم خداحافظی کردند و سال نو را به هم تبریک گفتند.

 

این در حالی است که مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده است که تمام مدارس در روز شنبه ۲۲ اسفند که بین دو روز تعطیل قرار گرفته، دایر بوده و هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس نداریم همچین تمامی مدارس تا 26 اسفند دایر است.

 

عیدی از نوع برجام!
خیلی از دانش آموزان اعتقاد دارند که امسال مسئولین باید به خاطر فرجام نیک برجام به دانش آموزان عیدی بدهند !آن هم از نوع تعطیلی پیش از موعد!اما از قرار معلوم آموزش و پرورشی ها تاکید دارند که اگر از آسمان سنگ هم ببارد باید تا زمان تعیین شده دانش آموزان به مدرسه بیایند .
اما به راستی چرا نظام آموزشی نباید به گونه ای باشد که انقدر دانش آموزان را جذب کند تا فکر تعطیلی پیش موعد به سرشان نزند؟