آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی سایت تیتر 20، با اشاره به اینکه ویژگی های استانداردهای همه مواد غذایی خصوصا آبلیمو در دو گروه شیمیایی و میکروبی تقسیم بندی می شوند، گفت: موضوع میکروبی بدلیل اسیدی بودن در خصوص مواد غذایی مانند آبلیمو وجود ندارد و بیشتر ویژگی شیمیایی مطرح است.

 

وی با بیان اینکه " عدم توازن قیمت یک شیشه آبلیمو با یک کیلو لیمو " یکی از سوالات مطرح جامعه در خصوص سالم نبودن آبلیموهای موجود در بازار است، اظهار کرد: این ذهنیت موجود در جامعه درست نیست زیرا کارخانجات تولید مواغذایی، ماده اولیه خود را با نازلترین قیمت خریداری می کنند و این قیاس صحیح نیست.

 

دباغ مقدم با تاکید بر اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت، کارخانه هایی در سطح کشور وجود دارد که آبلیموهایی بدون استفاده از لیمو تولید می کنند، افزود: می توان گفت که محصول تولید شده، سنتز شده و متاسفانه با استفاده از فرمول های شیمیایی، تمام ویژگی های استاندارد های آزمایشگاهی را مدنظر قرار می دهند و به سختی می توان با آزمایش محصول تولید شده متوجه این امر شد.

 

این متخصص بهداشت مواد غذایی با اشاره به مطلب بالا، ادامه داد: کارشناسان و مسئولان مربوطه با بازرسی های مستقیمی که از کارخانجات تولیدی دارند متوجه تخلف ها می شوند.

 

وی ضمن توصیه به مصرف لیمو تازه به عنوان چاشنی غذا، تصریح کرد: باید تا زمانی که لیمو تازه در دسترس وجود دارد، از این ماده غذایی به صورت طبیعی استفاده کرد زیرا بهترین محصولات تولید شده برند ها و کارخانجات تولید آبلیمو نیز پس از مدتی بخش اعظمی از مواد مفید و ویتامین C خود را از دست می دهند.

 

دباغ مقدم با بیان اینکه رنگ، طعم و مزه آبلیمو خریداری شده باید به صورت طبیعی باشد، خاطرنشان کرد: البته با توجه به اینکه برخی کارخانجات تولید مواد غذایی با فرمول های شیمیایی در این مهم تقلب می کنند هر میزان هم که نسبت به ویژگی های آبلیمو طبیعی تاکید شود، باز هم احتمال اشتباه وجود دارد.