~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر هدایت حسینی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی غذا در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه دو نوع آب‌ بسته‌بندی داریم، عنوان کرد: آب‌های معدنی از عمق زمین استخراج می‌شوند و بدون هیچ‌گونه فناوری بسته‌بندی شده و به مشتری عرضه می‌شوند، اما آب‌های آشامیدنی برای پاکسازی مراحلی را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: بنا به دستور وزیر بهداشت در تابستان صدها نمونه از کارخانجات آب‌های معدنی مورد ارزیابی قرار گرفت و در پی این اقدام 12 واحد تولیدی عدم انطباق موارد بهداشتی داشتند که خطوط این واحدها متوقف شد و در حال حاضر دو تا سه واحد تولیدی مسائل و مشکلات خود را حل کرده و آماده توزیع آب‌ها هستند.

حسینی به لغو مجوز آب معدنی دماوند اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر آب اشامیدنی این کارخانه اعتباربخشی مجدد شده و آماده تولید است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته طرحی با نام ارتقای سلامت آبلیمو اجرایی شد، عنوان کرد: نمونه‌برداری‌های متعددی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو بررسی شد که در این راستا 51 نام تجاری با معیارهای این سازمان‌ها انطباق نداشته و پرونده آنها برای رسیدگی به مراجع قضایی فرستاده شد که پروانه برخی از آنها نیز باطل شد.

حسینی گفت: در حال حاضر سه خط تولید نیز در این زمینه متوقف شده‌اند و در بازار محصول آبلیمو که غیرمجاز باشد، جود ندارد. افراد نباید کالاهایی که فاقد پروانه بهداشت هستند را استفاده نکنند. همچنین از خرید اقلام فله‌ای که از بهداشت آنها مطمئن نیستند نیز باید خودداری کنند. استاندارد استفاده نمک در جهان پنج گرم است، در حالی که میزان استفاده این ماده در ایران به 13 گرم رسیده است.

دکتر علی‌اصغر اسماعیل‌زاده، مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم، عنوان کرد: در راستای اهداف سازمانی تقدیر از افرادی که در حوزه سلامت غذا، مواد آرایشی و بهداشتی فعال بوده‌اند، انجام می‌شود. این واحدها توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مهر ماه 93 تا 94 بررسی شده‌اند.

وی ادامه داد: از بین 100 واحد تولیدی غذا 85 واحد انتخاب شدند و 32 مورد از آن‌ها بیشترین امتیاز را برای کسب رتبه‌ها به دست آورده‌اند. در سازمان دامپزشکی از هفت واحد خامی، هفت واحد کشاورزی و باغی توسط کارگروه سلامت و امنیت استان تقدیر می‌شود.