محمد بیات افزود: مهمترین مشکل حوزه دندانپزشکی در ایران این است که تعداد دندانهای پوسیده،‌کشیده شده و پر کرده ایرانیان بسیار بالاست و این ناشی از تصور اشتباهی است که از گذشته در زمینه سلامت دهان و دندان در کشورحاکم بوده است.

وی افزود: 90 سال از آغاز رشته دندانپزشکی و فعالیت دندانپزشکی مدرن در ایران می گذرد اما در این مدت شاخص سلامت دهان و دندان در ایران بهبود نیافته است.

**تفکر استفاده از دندان مصنوعی منسوخ شد

رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران گفت: از گذشته تصور این بود که دندان عضوی نیست که انسان برای تمام عمر بتواند از آن استفاده کند و باید پس از مدتی دندانها را از دست بدهد و به جای آن از دندان مصنوعی استفاده کند اما این نگاه و تفکر اکنون منسوخ شده است.

بیات افزود: نگاه مدرن در حوزه دندانپزشکی این است که دندان نیز مانند قلب، پا و چشم می‌تواند تا آخر عمر سالم بماند و برای انسان کار کند به شرط آنکه بهداشت و سلامت دهان و دندان رعایت شود و تغذیه و سبک زندگی انسان صحیح باشد.

رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت گفت: البته در دو یا سه سال اخیر این نگاه در مسئولان وزارت بهداشت تغییر کرده است و شاهد تغییرات مثبتی هستیم. اقدامات مناسبی مانند فلورایدتراپی، فیشورسیلنت و رسیدگی به سلامت دندان دانش آموزان در مدارس شروع شده است که امیدبخش است.

وی افزود: این تغییر نگاه البته هنوز در مراحل اولیه است و نتایج آن نیز برای نسل آینده و سالهای آتی مشاهده می‌شود اما همین که شاهد تغییر نگاه از درمان دندان به بهداشت و سلامت دندان هستیم بسیار امیدوار کننده است.

**دندانپزشکان فنلاند بیکار شدند

بیات گفت: این نگاه جدید سالهای سال است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته عملی شده است، نمونه آن کشور فنلاند است که 35 سال پیش شاخص پوسیدگی،خرابی و کشیدگی دندان(DMF) مردم آن برای افراد دوازده ساله حدود 8 بود و امروز به 8 دهم کاهش یافته است.

وی افزود: بسیاری از کشورهای حوزه اسکاندیناوی از این نظر موفق بوده‌اند و توانسته‌اند با توجه به اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی جلوی خراب شدن دندان شهروندان خود را بگیرند، فنلاند یک نمونه از آنهاست که طی سه دهه 10 برابر شاخص سلامت دندان مردمش بهبود یافت و اکنون این کشور پنج میلیون نفری،500 دندانپزشک بیکار دارد.

رئیس انجمن جراحان دهان، فک و صورت ادامه داد: شاخص دی ام اف در ایران اکنون برای کودکان 12 ساله چهار است یعنی هر کودک 12 ساله به طور متوسط 4 دندان پر کرده، کشیده شده یا پوسیده دارد و این شاخص در سنین بالاتر بسیار بیشتر است و بیشتر افراد بالای 40 سال در ایران تعدادی دندان کشیده شده دارند.

وی درباره هزینه‌های خدمات دندانپزشکی گفت: هزینه خدمات دندانپزشکی در ایران نسبت به درآمد مردم بالاست و پوشش بیمه ها نیز ضعیف است اما در مجموع نسبت به هزینه خدمات دندانپزشکی در دنیا، ایران جرو کشورهای ارزان است.