به گزارش پارس به نقل از فارس، اینکه حجم کاغذ تولیدی در کشور ما به چه میزان است، همواره با آمارهای متفاوت روبروست. برخی عنوان می کنند ما سالانه ۱۶۰ هزار تن کاغذ نیاز داریم، و برخی آمارهایی پایین تر را عرف می دانند.

اما بر اساس گزارش رسمی از بازار، برای روزنامه ۸۰ هزار تن کاغذ نیازمندیم و در زمینه چاپ کتاب های درسی و غیردرسی نزدیک به حدود ۱۷۰ یا ۱۸۰ هزار تن را مطرح می کنند، اما اگر در راستای تجهیز کارخانه های داخلی برآییم و نگاهی به تولید در داخل داشته باشیم، یکی از کارخانه های داخلی بنام « چوب و کاغذ مازندران» به صورت کامل میزان روزنامه کشور را پوشش داده و تأمین می کند.

اما اگر هم شروطی برای این سخن مطرح می شود به دلیل عدم نوسازی است، کارشناسان معتقدند که هر ۵ سال باید تجهیزات کارخانه های کاغذسازی را به روزرسانی و چک کرد. این موضوع روند قیمت گذاری را هم سهل تر خواهد کرد زیرا سیستم قیمت گذاری در کشور سیستمی صحیحی نیست.

* کتاب های درسی از سوی چه کارخانه ای تولید می شود؟ /کشور نیازمند ریکاوری است

بر اساس این گزارش، ۱۷۰ یا ۱۸۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب های درسی و غیردرسی با تجهیز و نظارت و رسیدگی و یک سرمایه گذاری هدفمند و با برنامه می تواند از سوی کارخانه مازندران و پارس تأمین شود، اما در حال حاضر ۴۰ درصد کاغذ کتاب های درسی ایران از سوی کارخانه مازندران تأمین می شود.

ضمن تاکید بر این مطلب که کشور نیازمند ریکاوری است؛ جای یک تاکید هر از گاهی حس می شود و آن استفاده از ظرفیت هاست.

* شاخص فرهیختگی کشورها/ در کشورهای دیگر آمارها چه می گویند؟

آمار سرانه مصرف کاغذ در اروپا ۱۵۰ کیلوگرم بر نفر است، در فنلاند تقریباً حدود ۳۰۰ کیلوگرم بر نفر است، اما در ایران ۱۸ کیلوگرم و در چین ۵۰ کیلو؛ یعنی یکی از مقوله هایی که می توان در برابر کشوری به عنوان شاخصه توسعه فرهنگی مطرح کرد میزان مصرف کاغذ است، دوم « شاخص درآمد سرانه» ، در واقع میزان مصرف کاغذ بسیار اثرگذار است. صنعت کاغذ در شاخص توسعه فرهنگی و درآمد ملی اثرگذار است. کشور باید در صنعت کاغذ یک تغییر و بازنگری صورت دهد.

* تاریخچه تولید کاغذ/ زمانی در دنیا دوم بودیم!

در تاریخ هم وجود دارد که ما دومین کشور در دنیا بودیم که کاغذ ساختیم، اول چین، بعد ایران؛ ایران باستان پس از چین دومین کشوری بود که اقدام به ساختن کاغذ کرد، بنابراین در این بخش وضع خوبی داشتیم، اما در حال حاضر باید کمی به خود آییم.

یک پرسش آنهم با هزار جای خالی: در حال حاضر سیاستگذاری ها به این سمت است که ما تولید داخلی و ملی را افزایش دهیم یا هنوز تمایل بر واردات کاغذ است؟

پاسخ این سوال از سوی مسئولان باید هرچه سریعتر جامه عمل بپوشد چراکه ما باید رتبه سابق در این تاریخچه را بر برگ برگ تاریخ بازگردانیم.